Bukefalos 28 år!

Trevligare ton här på forumet? (Från Klassisk ridkonst)

Sv: Trevligare ton här på forumet?

"Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att
alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning
för ryttaren. Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna. Genom
systematisk stegring av gymnastiskt arbete skall muskulaturen och ledgångarna
ges sådan styrka och elasticitet att hästen under ryttaren kan röra sig med bibehållen
balans. Detta visar sig i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och
ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens,
så vitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben skall i alla gångarter röra
sig energiskt. Vid minsta anfordran av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller
uppbärande kraft ökas.
Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl
inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt
bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med
hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta
punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på
båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga
på detta.

Samling.
Syftet med hästens samling är:
a) att ytterligare utveckla och öka hästens balans
b) att utveckla och öka hästens förmåga att engagera och sänka sin bakdel, för
att därigenom avlasta framdelen och göra den “lättare” och mer rörlig
c) att genom ökad styrka och utvecklad bärighet göra hästen mer angenäm att rida.
Metoder att nå detta mål är bl a övergångar mellan gångarter, tempoväxlingar, halvhalter
samt skolorna öppna, sluta och förvänd sluta.
Samling uppnås och utvecklas genom att bakbenen med mjukt böjda leder engageras
framåt under hästens kropp, varvid förflyttning av tyngdpunkten sker framifrån
och bakåt. Detta åstadkoms genom att ryttaren under korta men ofta upprepade
moment aktiverar sina framåtdrivande hjälper så att hästen drivs framåt mot en mer
eller mindre stilla hand.
Handen fångar upp en del av rörelsen framåt så att eftergift i bakben, rygg, hals och
nacke uppnås, vilket efter hästens utbildningsståndpunkt och byggnad ger avvägd
resning av hals och huvud. Med andra ord “stäms hästen av” mellan ryttarens framåtdrivande
och förhållande hjälper, så att en del av rörelsen framåt “släpps igenom”
så mycket att hästen förmås röra sig i det tempo som ger dess gång avsedd takt och
balans.
Samling erhålls ej genom förkortande av tempo med enbart förhållande hand, utan i
stället genom ökad aktivitet med säte och skänklar mot en mjukt uppsamlande och
avstämmande hand, med syfte att engagera bakbenen djupare under hästens kropp.
Samling får inte förväxlas med enbart långsamt tempo."

Tack solis, det är är väl anledningen till att jag fortfarande köper in TR och bläddrar i någon gång om året.

Men det finns inte bara EN väg till ovanstående.

Man måste inte ha:

  • hatt, frack o hårnät
  • toppluva, bylsig täckjacka och termobyxor
  • oljerock o westernhatt
  • filthatt med plym och draculacape

Men man KAN ha det

Man måste inte ha som mål att

  • vinna OS
  • vinna VM
  • vinna SM
  • Vinna DM
  • vinna KM
  • visa frihetsdressyr
  • Lära sig piaff o passage
  • Lära sig bytesserier i varje
  • Lära sig bakdelsvändningar
  • Enbart rida ut i skogen med en lydig häst

Men man KAN ha det

Man måste inte ha:

  • Kandar
  • Träns
  • Stång
  • Sidepull
  • Repgrimma
  • Halsring

Men man KAN ha det

Man måste inte rida på:

  • ridskola
  • för grand prixryttare
  • för bokstavstränare
  • för riddare
  • för grannens moster

men man KAN göra det

Man måste inte

  • Vara enbart teoretisk och veta hur allt ska utföras men inte kunna utföra det praktiskt
  • Vara enbart praktisk och kunna förklara hur allt ska utföras i teorin

Men man KAN vara det

Och då måste det få finnas plats för alla dessa, utan att allt som någon i ett inlägg sa, dissikera allt in i minsta detalj och missförstå allt vad de som inte kan förklara allt in i minsta detalj säger och menar.

Ridning och sund hästkunskap ska vara ett lustfyllt nöje, där allas infallsvinklar är vinklingar är välkomna så länge inte häst o ryttare kommer till skada.

Jaha, gör du så? Ja, det är säkert jättebra för dig och din häst. Men, men... Det HÄR fungerar för mig och min häst. Och det är så HÄR det ska kännas för mig och min häst och det gör det om jag gör så här. :bow:

/IH
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Det var nog detta jag ville ha sagt:
Allt jag ville ha sagt, den dagen jag vill läsa TR gör jag det. Jag har en hög med böcker jag vill läsa, det finns inget som säger att jag inte kommer läsa TR. Men att det är det första jag skulle läsa bara för att. Det köper jag inte.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag håller med dig, man bör läsa det mesta för att få en så bred uppfattning som möjligt :bow:

Jag håller på att traggla mig igenom en bok om hur man tränar islandshästar , inte för att jag tror att jag någonsin kommer träna en islandshäst men jag tycker ändå det är intressant att läsa.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag hade GÄRNA citerat hela ditt inlägga, men det blir nog lite långt!
:bow:
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jaha, gör du så? Ja, det är säkert jättebra för dig och din häst. Men, men... Det HÄR fungerar för mig och min häst. Och det är så HÄR det ska kännas för mig och min häst och det gör det om jag gör så här. :bow:

/IH

Punkt slut, eller vaddå? Ligger det något diskussionsunderlag i den meningen ? Eller är det just det som man inte får fråga eller utveckla med frågor som varför eller hur? Ja då blir det inte mycket till diskussioner i forumet men det är kanske just så de flesta vill ha det på detta forumet verkar det som :confused:
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Nej, jag tror inte att någon vill ha det så.
Men man kanske vill diskutera på en annan nivå? Att inte bli ifrågasatt utan få förslag.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Vad tyckte du om dem? Tillförde de något?

Klart dom gjorde det, alla mina KD/AR - kurser och böcker har tillfört saker som jag har fått användning för nu när jag gått tillbaka till "vanligt" igen. Som jag har skrivit i något annat inlägg i någon av skillnaderna--- trådarna så är det positivt att de kurserna tar upp så mkt teori för det hade jag aldrig varit med om innan och det ledde ju till att man blev mer intresserad av varför man gör vad vilket i sin tur då ledde till att jag tyckte att det fattades en hel del bitar inom AR som behövs för att ta sig vidare i utvecklingen. Utan AR hade jag inte kommit in på intresset för teorin och rörelsemekaniken, eller det hade jag väl gjort så småningom kanske men betydligt senare i livet.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Nej, jag tror inte att någon vill ha det så.
Men man kanske vill diskutera på en annan nivå? Att inte bli ifrågasatt utan få förslag.

Som jag har förstått det så tas förslagen som ifrågasättande?
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag tror många här har tagit det som ifrågasättanden, eller så kanske de helt enkelt är trött på att få förslag av något som de uppenbart inte är intresserade av att få? Så får man väl också tycka? Att efter ha fått samma förslag x antal gånger, kan man väl få säga till att nu räcker det? Jag förstår vad du menar men är inte intresserad?

Som Svar på ditt andra inlägg. Vad bra! Trevligt att du fann det givande, eftersom du har läst både TR och dem andra nämnda böckerna, så kanske du kan svara på varför du tycker TR är så pass mycket bättre?
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Med tanke på hur det krigas om det så hade man kunnat tro det. :devil:







:angel:
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag tror många här har tagit det som ifrågasättanden, eller så kanske de helt enkelt är trött på att få förslag av något som de uppenbart inte är intresserade av att få? Så får man väl också tycka? Att efter ha fått samma förslag x antal gånger, kan man väl få säga till att nu räcker det? Jag förstår vad du menar men är inte intresserad?

Som Svar på ditt andra inlägg. Vad bra! Trevligt att du fann det givande, eftersom du har läst både TR och dem andra nämnda böckerna, så kanske du kan svara på varför du tycker TR är så pass mycket bättre?

Du kan dra den frågan i skillnaderna - tråden :)
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Okey :)

Jag vill bara tilläga och detta är väl inte bara menat till dig. Inom dressyr finns mängder med olika inriktningar, om man ska rida Centrerad Ridning, efter Alexander tekniken, feldenkrais osv. För att inte tala om att man bruka prata om den tyska skolan osv.
Men inom AR så förutsätter man att ALLA ska ha samma mål, att alla hela tiden ska försvara sin ridlära, eller ridväg och framför allt sina tränare, varför man rider för Bent, Christina Drangel, eller Katrin Wallberg eller tycker att Philippe Karl äger.
Jag har iaf fått intrycket, att rider man dressyr, och säger att man rider centrerat så blir många nyfikna, intresserade, och tycker det är kul.
Hör man någon säga AR, så ska de givetvis kunna redovisa på VARFÖR, varför man har avvikit från den rätta vägen :confused:

Detta var nog mest en allmän fundering, på hur JAG har upplevt det.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

kl...


Min åsikt om ridlitteratur är att ALLA ryttare borde läsa ALLT de kommer över även om det inte hör till deras "egen" ridstil.

Tex dressyrryttarern läsa om westernridning, westernryttaren läsa om hur man tränar och tävlar galopphästar etc etc.

Varför?

Jo helt enkelt för att ha en så bred grund att stå på som möjligt och vara ridteorimässigt allmänbildad.

Att läsa litteratur om ett annat träningssätt gör ju inte ens egen ridning "sämre". Man BEHÖVER ju inte genast göra som det stod i boken man läste nyss. Däremot finns det alltid små russin ur kakorna att plocka ut. Även om det i många fall rör sig om detaljer kan de vara nog så värdefulla!

Själv har jag tex lärt mig mycket av min kompis galopphästägaren även om jag aldrig i livet skulle sätta mig på en galoppör i full träning och bara dra iväg längs en bana!

Vem av er har läst tex Rules and Regulations for the Sword Exercise of Cavalry fr 1796 respektive Patten's Cavalry Drill and Sabre Exercise fr 1861???

Inte nån här mer än jag tror jag, men lik förbenat finns där ridmässiga russin att plocka!

Så ni som inte läst TR kanske borde göra det? Även om det inte är en ridlära i sig....:angel:

Man kan inte diskutera sakmässigt om man inte vet vad man jämför med....

/KT


:bow::bow::bow:
Bra formulerat - håller helt med!
// Scata
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

kl

Jag trodde inte ridning var en religion... men det kanske det är???

:angel:

/KT
Det blir det när en ledare påstår ngt som sen inte ska ifrågasättas- That´s it!

Tycker nog att Bent m. fl. har delaktighet i att skapa motsättningar även här.

Om Bent säger att skänkelvikningar är förkastligt, så säger eleverna samma sak:confused:
Sen enligt vår tradition krävs det en del för att få till verktyget skolan, men med hans metod utan använda det som det är tänkt- att lösgöra OCH kunna samla så småningom.
Ingen ska inbilla mig att man inte tycker att det LÅTER fint att man rider skolor o då givetvis även piaff. Det är HUR man använder verktyget som ger resultatet.
Klart att det blir motsättningar när en metod som inte ställer några större krav på att det används rätt, vars användare anser att det är plättlätt.

Det tyckte nog jag oxå när jag var 17 o red på ridskolan o ridläraren berömde- embryot till sluta.

Bent har ju sin erfarenhet från DK o D o vem vet vad som har hänt.:confused:
Sen att han är fascinerad av stridskonsten till häst o har förverkligat sin dröm om att på uppleva det- med hela kittet- dräkter o skådespel.
Jag köper det, men det är inget som faller mig i smaken- rollspel.
Han har oxå hästar som är ganska osmidiga o metoden passar dem nog väl.

Kanske blev hans erfarenhet att alla andra använde kusen som enbart redskap för att kunna tävla?
Vad vet vi?

Samma sak sker med de som vill leva på Prärien o leka cowboys o indianer o valla låtsaskreatur.

Ang. litteratur, kan man plocka fram böcker som man inte har öppnat på 10-20 år o då förstå mer av vad som egentligen menades, iom att du nu kanske har fått känslan om påståendet. Det är iofs inte nödvändigtvis rätt känsla, men den kanske kommer- innan pensionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Vem har sagt till dig att du bums ska springa iväg o köpa TR?
Vad jag vill ha sagt är att det som står i TR skiljer sig inte från någonting annat. Jag undrar om du ens läst det citat jag lade in? Hur kan man tycka att det att vilja gymnastisera o stärka sin häst så att den kan dansa fram, lätt och villigt, för minimala hjälper är något att förkasta? Jag menar inte med mitt citat att du ska köpa TR, eller ens läsa TR, men det vore intressant om du tycker att det citeras är något att "skita fullständigt i"? Alltså målet med dressyren, du kan ju låtsas att det citeras från en helt annan skrift om du tycker det är bättre.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

[*]filthatt med plym och draculacape
[/LIST]


Tycker du ska ta och ge dig själv en varning för detta påhopp.


skämt åsido och KL:
Jag har som sagt tappat sugen att skriva i trådar här, av de anledningar som många nämner, att AR ryttarna vill helt klart ha forumet för sig själva och att det ska vara ett rent AR forum, vilket det i dagsläget inte är. Det blir, som flera varit inne på, inga diskussioner alls, för att man inte är intresserad av diskussioner, utan man vet redan att såhär gör jag och jag är inte intresserad av ngt annat, utom om det är en av den rätta "rasen" som svarar vill säga.
sen var det inte länge sen det var ngn tråd där det diskuterades, rätt sansat vill jag minnas, och ett antal skribenter frågade och frågade och frågade, helt klart för att förstå bättre, men benhårt fick svaret från AR skribenterna om och om igen, att "tänker inte förklara i skrift, det måste upplevas för att förstås".

snygg diskussion : ) snacka om benhård utstängning av icke invigda. Om du inte provat, skyll dig själv du kommer aldrig fatta.

Mitt förslag är, återigen, som flera varit inne på: gör AR ryttarna till viljes, skapa ett EXKLUSIVT forum just för och enbart för dessa. Skapa ett "utbildnings/ridteknik forum" under dressyr forumet för de som inte rider AR och är intresserade av tips och olika aspekter av utbildningen av hästen och ryttaren. Vet att CL med flera tex sen länge uttryckt en önskan om ett forum ang. kropps koordination, balans osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Precis det du skrev är det jag vill uppnå.

Allt jag ville ha sagt, den dagen jag vill läsa TR gör jag det. Jag har en hög med böcker jag vill läsa, det finns inget som säger att jag inte kommer läsa TR. Men att det är det första jag skulle läsa bara för att. Det köper jag inte.

Men, jag tycker att det finns böcker som är mer intressant att läsa än TR. Men jag kanske borde läsa den, eftersom det är det man vill diskutera om här på KR.

Okey, jag säger det igen, jag har FAKTISKT inte läst TR, bläddrat igenom den har jag däremot gjort, och skummat.
Vet du om många har läst TR här? Så att det faktiskt går att diskutera den?

tiotiotiotio
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

sen var det inte länge sen det var ngn tråd där det diskuterades, rätt sansat vill jag minnas, och ett antal skribenter frågade och frågade och frågade, helt klart för att förstå bättre, men benhårt fick svaret från AR skribenterna om och om igen, att "tänker inte förklara i skrift, det måste upplevas för att förstås".

snygg diskussion : ) snacka om benhård utstängning av icke invigda. Om du inte provat, skyll dig själv du kommer aldrig fatta.

Det är ju samma visa i skillnaden-tråden där folk inte vill diskutera filmerna med någon som inte själv ridit AR eftersom det då "är meningslöst".

Jag har ju ridit AR i 5 år och hade frågor om filmerna men fick inga svar iallafall.
I samma tråd frågade jag nu om NÄR likheterna strålar samman eftersom jag nu hört så många påståenden att målen är densamma i vanlig och AR men inga svar på det heller?

Så jag håller med skapa ett eget AR- forum och ett forum där andra kan vara med och diskutera.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp