Bukefalos 28 år!

"triangelmärka" hund..

paradox

Trådstartare
Går det? Alltså få ut livförsäkringen men ha kvar en (begränsad?) veterinärförsäkring? Hur fungerar det i såfall? Har försökt söka, men hittar inget alls;)
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Jag förstår inte hur du menar.
Du får ju inte ut livförsäkringen förrän hunden är död och varför ska du ha fortsatt veterinärförsäkring på en död hund?
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Om du har din hund försäkrad för användbarhet och/eller avel och något händer som gör att hunden inte kan användas till det den är tänkt till så kan du få ut en del av din LIV-försäkring.

Hunden måste dock först ha visat att den KAN något! Du kan inte få ut på avels-försäkringen om hunden inte haft valpar :)

Livbeloppet sätts sedan till 6000.- - i Agria - och kan INTE höjas även om hunden blir högt meriterad.

/Swat
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Har man hunden avels/användbarhetsförsäkrad så utfaller livvärdet (eller del av) om den tappar sin avels/arbetsförmåga.

För mina som är användbarhetsförsäkrade står följande:

Du kan få ut ersättning upp till försäkringsbeloppet om din hund insjuknar eller skadas så svårt att den enligt veterinärmedicinsk expertis varaktigt förlorar sin användbarhet som arbetande hund.

En veterinär måste ha försökt bota hunden genom vedertagen behandling.

Hunden måste bevisligen ha haft en för arbete betydelsefull färdighet och måste fram till skadehändelsen kontinuerligt ha använts i praktiskt arbete eller officiell tävlingsverksamhet.

Om skadan är ersättningsbar måste du skriftligen förbinda dig att varken själv använda hunden i arbete, träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det.
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Onödigt förtydligande kanske, men om livvärdet plockas ut pga att hunden ej längre kan användas i avel så får man fortfarande träna/tävla/arbeta med den.

/Swat
 
Sv: "triangelmärka" hund..

KL

Tack för svar!

Detta är mest hypotetiskt, men handlar om min systers hund som är inköpt som tävlingshund men som med 95% säkerhet inte kommer kunna användas som det. Vet ej om hon har honom användbarhetsförsäkrad (försöker ta reda på det nu).

Edit: Jag vet att dom har "försäkrat upp" honom, iom meritering, men om det är samma sak vet jag inte.. inväntar svar.

Mest undrar jag hur det fungerar på hund, på häst är det ju inte så krångligt..;)
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Går det? Alltså få ut livförsäkringen men ha kvar en (begränsad?) veterinärförsäkring? Hur fungerar det i såfall? Har försökt söka, men hittar inget alls;)

Du måste som flera redan har skrivit, ha liv med användbarhet.
Och det går inte att få för ”sällskapshund” utan det måste vara en hund till:
Avel, bruks eller jakt.
När det gäller bruks eller jakt måste hunden ha tävlat och bevisat att egenskapen finns där.

Avel är lite mer komplicerat de raser som har bekämpningsprogram på SKK som gör att det inte går att registrera valpar om de tex inte är HD fria (kan vara anat också beroende på ras)
Kan få ut livet om de inte är fria, dock måste de vara införsäkrad före 4 månaders ålder och inte ha något glapp i försäkringen, på de flesta raser krävs också att båda föräldrarna är fria (kan vara olika krav på olika bolag)

Precis som på jakt/bruks kan man även få ut på avel om det finns avkommer och det sedan händer något som gör att det inte går att fortsätta med avel tex att tiken får livmoders infl. eller en hanne blir steril efter kullen.

Hoppas att det ger svar på din fråga, annars berätta lite mer, så blir det lättare att svara!
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Tack! Avel är inte intressant i detta sammanhang, han har inte parat (trots förfrågningar från flera olika uppfödare) och är nyligen kastrerad.
 
Sv: "triangelmärka" hund..

KL

Tack för svar!

Detta är mest hypotetiskt, men handlar om min systers hund som är inköpt som tävlingshund men som med 95% säkerhet inte kommer kunna användas som det. Vet ej om hon har honom användbarhetsförsäkrad (försöker ta reda på det nu).

Mest undrar jag hur det fungerar på hund, på häst är det ju inte så krångligt..;)

Har hon tävlat med den (officiellt) annars lär hon inte få ut något.
inte mer krångligt på hund än på häst, även där måste du ju ha papper som bevis.

En annan sak!
Står det i köpekontraktet att den är köpt för tävling?
Då kan hon kanske få ersättning av uppfödaren?
Har hon kollat?
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Har hon tävlat med den (officiellt) annars lär hon inte få ut något.
inte mer krångligt på hund än på häst, även där måste du ju ha papper som bevis.

En annan sak!
Står det i köpekontraktet att den är köpt för tävling?
Då kan hon kanske få ersättning av uppfödaren?
Har hon kollat?

Hunden har varit halt till och från i princip hela sitt liv, så det enda dom skrapat ihop är ett LP2.

Angående uppfödaren så är dålda-fel-försäkringen utbetald sedan länge, den gick till amputation av en missbildad tå. Tror ej det finns mer ersättning att få?

KL

Nej, hunden har inte användbarhetsförsäkring, och den är köpt som sällskapshund (alltså enligt köpeavtalet). Så troligtvis finns det inga pengar att få förrän hunden avlivas (vilket kan dröja många år, om han kan fungera smärtfritt (både fysiskt och mentalt) som "promenadhund". Vilket var som vi trodde, men man kan ju alltid fråga och lära sig något nytt;)
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Nope, A-höfter, 0-ED. Föddes med en missbildad tå, som sedan opererades bort. Precis därefter fick han en fraktur på ett sesamben i ena framtassen, och har varit (mer eller mindre) halt sedan dess (september). Nytagna röntgenbilder visade ingen förändring (massa splitter) och vila ytterligare 6 månader. Sedan antagligen livslång kortisonbehandling eller operation. Hursomhelst tror inte veterinären att han någonsin kommer hålla för mer än lugna promenader.

Troligtvis kommer han inte ens klara lydnaden, då detta är en hund som alltid ger 110% och bara stoppen vid t ex apporteringen påfrestar alldeles för mycket på hans tår.
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Tråkigt :(

Vad är det för ras? Är det en individ som skulle trivas med lugna livet? Och vad är det som avses med lugna promenader? Koppelpromenader eller att bara få rastas ensam utan överhängande risk för bus och spring?
 
Sv: "triangelmärka" hund..

Tråkigt :(

Vad är det för ras? Är det en individ som skulle trivas med lugna livet? Och vad är det som avses med lugna promenader? Koppelpromenader eller att bara få rastas ensam utan överhängande risk för bus och spring?

Prestationsavlad aussie. Så nej:(


Lugna promenader skulle i såfall betyda gå lös (ej rejsa runt) och leka lite lugnare med kompisar, spår och hjärngympa, specialsök och simning..

Vi är överrens om att om han inte klarar ett sånt liv ens så kommer han få somna in..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Nordthor
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 691
Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
39
· Visningar
1 979
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 051
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp