Bukefalos 28 år!

Trickträning - revisited

sthu

Trådstartare
Dags för mer trickträningsinspiration!
Hästen har äntligen fått lite lust att lära sig nya saker igen, så nu vill jag inspireras! För tillfället kan han inte så mycket; precis lärt sig buga ordentligt, stå på lastpall och i bildäck (älskar att klättra upp på saker), kasta borstar på matte :angel: ...

Vill lära honom ligga ner (borde inte vara några problem, så slö som han är skulle han väl bara uppskatta en tupplur :p) Hur gå till väga? har tittat på honom när han rullar sig, men han kastar sig helt enkelt ner på ena bogen utan att gå i cirklar eller något sånt.. Det är bara platt fall så att säga :smirk: Tipstipstips!

Spansk skritt vore kul med, hur gör man det med en häst som lär sakta, och dessutom är bekväm? Kan få honom att flytta benen framåt, men inte med några höga lyft. Sanningen att säga, jag får honom att flytta benen framåt, men inte lyfta dem alls :p

Ni som är bra på sånt här, vad kan era hästar, hur lärde de sig det (är de snabba eller långsamma att lära sig?), och har ni några tips till mig?
 
Sv: Trickträning - revisited

Å vilken rolig tråd! Jag vill också lära mina hästar trick. Hoppas det är många som vill svara:bump:
 
Sv: Trickträning - revisited

Spansk skritt vore kul med, hur gör man det med en häst som lär sakta, och dessutom är bekväm? Kan få honom att flytta benen framåt, men inte med några höga lyft. Sanningen att säga, jag får honom att flytta benen framåt, men inte lyfta dem alls

OBS! Jag klickertränar!

Jaa du, kanske inte är rätt persom att svara, mina hästar kan inte spansk skritt perfekt heller, men så här har jag börjat:

1. Knackat lätt med spöet på framknäet, krävt att hästen lyfter högre och högre tills det är så högt som man vill ha det. Man kan också flytta spöet och "kittla" lite under överarmen om man har svårt att få höjd.
2. När hästen kan lyfta för spöet så börjar jag samtidigt (medan jag står bredvid hästen) att lyfta mitt ben högt samtidigt som hästen lyfter sitt ben. Så småningom kan man plocka bort spöhjälpen och bara lyfta sitt eget ben.

3. Sen är det bara att sakta sakta börja ta sig framåt i skritt. Det är ungefär där vi är nu, kan få 1-2 steg i följd, sen vanlig skritt o.s.v. Tänk på att det är ganska tungt för hästen också, och kom ihåg att belöna mycket i början!
Dett är kanske inte rätt sätt eller det allra proffsigaste men det verkar funka för oss:p.

Ni som är bra på sånt här, vad kan era hästar, hur lärde de sig det (är de snabba eller långsamma att lära sig?), och har ni några tips till mig?

Gamlingen (hbl 24 år, EXREMT snabblärd)
kan:
Nicka
Skaka på huvudet
Le:D
Apportera
Sparka på fotboll
Kliva upp på lastpall
Vacker tass
"Dricka" ur flaska
Vifta med flagga
Dra av täcke/vojlock från ryggen
Korsa frambenen
Nästan buga
Nästan spansk skritt

Kallblodet (16 år, normalbegåvad:p)
kan:
Skaka på huvudet
Sparka fotboll
Apportera
Kliva upp på lastpall, trappor o.s.v.
Början till spansk skritt
Har börjat träna buga lite

Orkar inte skriva här hur man lär in allt, använd gärna sökfunktionen, jag har berättat i andra trådar.
 
Sv: Trickträning - revisited

Har varit på kurs med Rebecka Öst från hällekis- rekomenderar att ta hjälp av någon kunnig- för vissa grejer kan vara rent farliga om man inte vet hur man gör...
Framförallt Spansk skritt, det ligger långt ner på inlärningsstegen pga att det är en mycket dominant rörelse från hästens sida- så se upp bara om du håller på med det själv- så det inte blir dumt.....
Att lägga hästen - gör man genom att försöka få den sätta sig på ena bakdelen först- ge massor av beröm vid minsta lilla som blir rätt!:)
Vi fick börja med yoga, buga och bergsgeten- även sitta-ligga, och spansk skritt.
Det är otroligt roligt även för hästen, så jag önskar er lycka till!
 
Sv: Trickträning - revisited

bergsgeten- även sitta-ligga, och spansk skritt.

Bergsgeten gör mina när de kliver upp på lastpallen med alla fyra, dock är det ju ett lite fuskigt sätt, egentligen ska man ju kunna placera fötterna på släta marken också, men det har jag faktiskt inte ens prövat....:o

Jag rekommenderar att man börjar sin trickträning med trick som involverar bara huvud/hals, och går vidare till benen och hela kroppen när både hästen och du börjar ha bra koll på det hela.

Apport/targeting är en kul grej att börja med tycker jag:), det kan man sedan bygga vidare till många andra trick.
 
Sv: Trickträning - revisited

kan någon förklara hur man börjar med träningen ? :bump:
har köpt en klicker men vet inte riktigt hur man ska börja..
vill någon berätta ? :angel:
 
Sv: Trickträning - revisited

1. Först måste du "klicka in" hästen, alltså få hästen att koppla klicket till belöning. Det gör du enklast genom att göra ett antal snabba klick med godis DIREKT på, så att hästen verkligen kopplar klicket till belöning. Man märker när det händer, då hästen avbryter alla annan aktivitet när den hör klicket ser förväntansfull ut:bump:.
OBS! Klicket ska alltid följas av belöning, godis eller kiande el dyl, annars förlorar du effekten! Däremot så är ju klickern ett inlärningsredskap, så när hästen lärt sig ett trick, behövs ju inte klickern mera till just det tricket. Då räcker det med vanlig eftergift och beröm.

2. Börja med en riktigt enkel uppgift, te.x. targeting: Du tar ett föremål (ett spö, en hink el.dyl.) och håller upp den framför hästen. När hästen nosar på/tittar på föremålet - klicka. Upprepa några gånger tills hästen fattat att intresse för föremålet är vad du vill ha. Kräv sedan att hästen kommer närmare och närmare föremålet innan du klickar. Det dröjer inte så länge innan hästen puffar på föremålet gång på gång, när den har märkt att det ger belöning!:D
Sen är det bara att gå vidare, men alltid samma princip - exakt i det ögonblick hästen gör som du vill-klicka. Man kan säga att man fotograferar rätt beteende. Och var konsekvent.

Rekommenderar att läsa någon bok om klickerträning, Alexandra Kurlands böcker tycker jag är bra.
 
Sv: Trickträning - revisited

Jag vet att NTT har sin stege eller trappa vad man nu ska kalla den, men jag följer inte riktigt det konceptet. Jag tror inte att en trappa ger bättre säkerhet än att känna sin häst. Jag kombinerar trickträningen med NH, och oroar mig inte ett dugg för att han skulle bli farlig.
En sak lät lite intressant, hur får man hästen att sätta sig på ena bakdelen? Har visserligen bara en, men det känns väldigt ologiskt? Trodde det var enklare att utgå från en bugning eller kompliment på något vänster..

Luna, jo att knacka på benet så hästen lyfter det är ju rätt så naturligt. Men om hästen säger ungefär "jaja, har du inget bättre för dig kan du väl stå där och knacka.."? Det är en jäkla enveten pojk :p
 
Sv: Trickträning - revisited

Men om hästen säger ungefär "jaja, har du inget bättre för dig kan du väl stå där och knacka.."? Det är en jäkla enveten pojk

Men om du klickertränar och i början klickar för minsta millimeters lyft, så ska han väl bli motiverad?
Min ena är också lat när han sätter den sidan till, men gör vad som helst för godis...:p
 
Sv: Trickträning - revisited

Hmm, jo klickerträning har jag fått tips om många gånger.. Har aldrig testat "på riktigt", men principen har jag provat. Det har inte hjälpt. Han tröttnar, även om man har godis (han älskar allt som går att äta!). Det blir ungefär "men behåll ditt jävla godis då, jag hittar eget!!", och sen kan man lika gärna skita i allt den dan, han kommer bara tjura emot som en liten skitunge.. Har lärt honom buga någorlunda av sig själv nu, men det tog nästan två år :crazy:
Kanske om jag använder samma metod och köper ett nytt tålamod, så kanske vi kommit nånvart om tre fyra år :p Antar att tid och tålamod är det enda som biter på honom.
 
Sv: Trickträning - revisited

Hmm, jo klickerträning har jag fått tips om många gånger.. Har aldrig testat "på riktigt", men principen har jag provat. Det har inte hjälpt. Han tröttnar, även om man har godis (han älskar allt som går att äta!). Det blir ungefär "men behåll ditt jävla godis då, jag hittar eget!!",

Men du får inte hålla på så länge att han tröttnar, det är jätteviktigt! Nöj dig med ett litet framsteg per "lektion", och träna ofta istället.
När jag klickertränar så håller jag sällan på mer än 5-10 minuter, och då heller sällan med samma trick hela tiden.
Om du skulle testa klicker på riktigt, så får du också en bättre timing, och hästen får lättare att förstå vad du vill, så han blir mera motiverad?
 
Sv: Trickträning - revisited

Jag håller inte ens på fem minuter oftast. Brukar testa en gång, gör han rätt lägger vi av och gör något annat. Men han är som sagt lite egen.. Ibland passar det inte herrn alls!

Jag har ingenting emot klickerträning, men jag ser ingen anledning att köpa en liten maskin som klickar när jag vet precis vad själva principen är. Istället för att klicka använder jag mej av andra ljud och klappar och så. Så jag "klickertränar" utan klicker.
 
Sv: Trickträning - revisited

Jag har ingenting emot klickerträning, men jag ser ingen anledning att köpa en liten maskin som klickar när jag vet precis vad själva principen är. Istället för att klicka använder jag mej av andra ljud och klappar och så. Så jag "klickertränar" utan klicker.

Ok, men min erfarenhet är att man är snabbare med ett fingertryck än om man måste forma ett ljud med munnen. I synnerhet som man kanske är upptagen med kommandon, uppmuntrande ord, smackningar eller så.

Dessutom är klickerljudet alltid EXAKT likadant.

Ger du alltid godis efter ditt klickerord/ljud? Annars förlorar det snabbt effekt.

Tänk på att man har bara 3 sekunder på sig att berömma rätt beteende för att kopplingen ska gå fram helt. (Det gäller ju fö också vid bestraffning, även om det inte hör hit).
Alltså att du har 3 sekunder på dig att klicka, godiset kan ju dröja längre, för då vet hästen redan exakt vilket beteende den belönas för.:idea:

OBS!
Att det här är bara vad jag har läst mig till samt mina erfarenheter, dock bara av två hästar.
 
Sv: Trickträning - revisited

Som sagt, jag kan principen för klickerträning :D
Jag har ett eget litet system på hur jag gör, svårt att förklara det på ett vettigt sätt. Vi kan ta bugningen som exempel. Jag ger honom kommando för att gå ner, och ger honom deen tid det tar innan poletten trillar ner (har lite svårt för det där med vilket ben han ska lyfta :p). Väl nere på knä pillar jag honom i manen på ett sätt jag vet han uppskattar. Där kommer en belöning med andra ord direkt i det ögonblick han är nere. Jag brukar stå med en hand på manken av någon anledning, aldrig riktigt kommit på varför om jag ska vara ärlig..
Sedan ber jag honom ställa sig upp, säger något glatt till honom och om han varit extra duktig har jag en godis redo i handen.

Berömmet dröjer aldrig så länge som 3 sekunder. Det är ju egentligen ganska lång tid. Jag använder en hel del godis i början och när han precis fattat vad det handlar om. Jag berömmer mycket med klappar och glad röst, inte så noga vad man säger, bara man är glad.
Har funderat på att hyra in en publik någon dag, hästen älskar verkligen att stå i centrum och få applåder!!

På sätt och vis är det ju som klickerträning utan klicker. Det finns säkert ett finare ord för det, men min hjärna är på semester :angel:
 
Sv: Trickträning - revisited

Javisstja, självklart. Det borde jag kommit ihåg :angel: Så går dte när man inte har alla ponnysar i hagen!
 
Sv: Trickträning - revisited

Hur får man hästen att förstå vad man vill? Till exempel att buga. Hur får man hästen som inte alls kan det att förstå ?
 

Liknande trådar

Träning Hej Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem. Ett av dessa är att jag inte får dem att...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 413
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 208
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tre och en halv vecka har förflutit sen jag bröt armen. Sen jag skrev mitt förra inlägg här så lugnade nervsmärtan ner sig lite, och...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp