Bukefalos 28 år!

Trickträning - revisited

Sv: Trickträning - revisited

Hur får man hästen att förstå vad man vill? Till exempel att buga. Hur får man hästen som inte alls kan det att förstå ?

För alla trick finns det flera olika sätt att lära in, bugning känner jag till följande:

Vanligast: Locka ner hästens huvud med en godisbit, längre och längre för varje gång. Problemet kan vara att få hästen att förstå att den ska lyfta ena benet och gå ner på det knäet. Men då kan man hjälpa till och lyfta och dra det benet bakåt lite försiktigt.

Man kan också göra en ögla av ett mjukt grimskaft och försiktigt leda ena frambenet bakåt. OBS! Att hästen måste acceptera och inte streta emot. Fördelen här är att man kan stå rak i ryggen själv.

Man kan också använda sig av targeting, antingen be hästen targeta med nosen (lika som med godisbit), eller be den targeta med knäet.

Sen finns det även metoder, speciellt i USA, med ännu mera rep inblandat, men det tycker jag verkar som lite väl mycket tvång.

Oavsett metod så gäller det att berömma så fort hästen gör det minsta rätt!:)
Man bör också, när hästen fattat vad man vill, gradvis lämna alla "hjälpmedel" och få hästen att buga enbart på ett litet kommando (t.ex. röst, gest eller spö på knäet).
 
Sv: Trickträning - revisited

Hur får man hästen att förstå vad man vill? Till exempel att buga. Hur får man hästen som inte alls kan det att förstå ?

Hur har du försökt gjort det när du tränat? min var ju lite pucka i början, men jag tog bara en morot eller något annat gott mellan frambenen så han följde efter det ner samtidigt som jag sa buga och pickade mellan benen. nu kör han ner huvet mellan frambenen så fort man tar där. vi har många tröga hästar i stallet men de flesta har fattat nu i alla fall
 
Sv: Trickträning - revisited

Jag lärde min att lyfta benet när man knackar på knät. I början fick man hålla benet åt honom, men med tiden gick det bättre.
Sen bad jag honom ta en godis mellan frambenen. När han fattat principen, la jag helt enkelt på knackningarna på knät så han lyfte benet. I början höll jag hans hov med handen och följde med ner, sen höll jag hoven med min fot (krävde lite balans, men var inte så svårt när man väl fått in rörelsen).
En dag förstod han att göra det själv.

Lite luddigt skrivet, men jag har utgått från boken Frihetsdressyr och cirkuskonster. Jag har dock plockat bort alla rep och medhjälpare, dels för att jag är för lat för att leta reda på ett rep, dels för att jag alltid är själv i stallet och dels för att min häst har svårt för att förstå om det är för mycket saker inblandade.
 
Sv: Trickträning - revisited

knapplån

Var kan man köpa en klicker? :)
 
Sv: Trickträning - revisited

KL:
Jag kan ju ta och lägga in lite bilder, fast jag har visat dem förut...
Hoppas de kan inspirera.

Apport
luneapport2.jpg


Nickar


Viftar med frambenet (här var vi båda nybörjare, därav de överdrivna gesterna..)


Följer med handen, "targeting"



Ruskar på huvudet "nej"


Ler. Idag kör vi med mycket mindre hjälper.


"Dricker" ur flaska.
 
Sv: Trickträning - revisited

Vad är den där orange grejen för något? Varje gång jag ser den tänker jag på en morot, fast den ser lite plastigare ut? :p
 
Sv: Trickträning - revisited

Det är en apportleksak för hundar. I gummi med "knottror", väldigt lätt att greppa. Liksom luftfylld men så att luften pyser ut när de biter i den och sen fylls på själv igen. (Bra förklaring va?:p:rofl:)
Väldigt bra att börja apportera med, den är lätt att bita tag i, lagom stor och syns bra.
 
Sv: Trickträning - revisited

Aha, jag tror jag fattar! Har sett något liknande på Lantmännen, fast inte orange! Rätt kul idé, det kanske man ska testa.. Tror Figge hade tyckt det var kul med en som piper :p Det måste man ju kunna hitta billigt någonstans!
 

Liknande trådar

Träning Hej Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem. Ett av dessa är att jag inte får dem att...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 413
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 208
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tre och en halv vecka har förflutit sen jag bröt armen. Sen jag skrev mitt förra inlägg här så lugnade nervsmärtan ner sig lite, och...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp