Bukefalos 28 år!

Trippig unghäst?

Bonita4

Trådstartare
jag har fått i uppdrag att rida en fyraårig D-ponny.
Han är rätt välutbildad för sin ålder, men hans trav och galopp är trippiga, han går liksom rätt upp i luften istället för framåt, om ni förstår vad jag menar :p
Nån som har några övningar jag kan träna på för att få honom att länga på steget och så? Det blir liiiite bättre när han är avslappnad i slutet, men fortfarande vinner han ingen mark.

Tränare ska tränas för nästa månad
 
Sv: Trippig unghäst?

Kan cavalettibommar hjälpa något? Annars är jag inte så idérik på sånt här, jag brukar mest satsa på att få dom avslappnade och försöka i en låg och rund form med framåtbjudning.
 
Sv: Trippig unghäst?

Vad händer om du rider rakt ut i skogen bland mossa och stenar (om ni har sån skog)?
 
Sv: Trippig unghäst?

Skritt på lång tygel ut i skogen kanske hjälper?

Ponnyn jag red in i somras har jag bara ridit ut i skogen och en enda gång har jag ridit med sällskap. Då hade vi ett långbenat halvblod som sällskap och då var problemet att vi hela tiden fick vänta in halvblodet :crazy:

Jag tror att för de flesta hästar som arbetar för mycket uppåt istället för framåt så gäller det att få dom att slappna av och bli mjuka i kroppen. Då tycker jag skritt på lång tygel är en väldigt enkel lösning.

/M
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 182
Senast: banani
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Barrow
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 915
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp