Trissor + linor

Sv: Trissor + linor

Nej, men det är lättare med färre, tre och fyrslaget har jag splitsat till grimskaft. Treslaget till draglina, men har även flaggstångslina på en vagn som jag inte har splitsat.

På skacklarna sätter jag gummistroppar (sådana som man fäster kapell med) så trär jag linorna genom dem, har två på varje sida!
På min Grafströmsvagn sitter det ringar som linan går genom dessa håller dock på att nötas ut och blir vassa och då nöter de på linan, ska byta till gummistroppar på den också!

Jag håller inte med dig, tycker det är enklare när det är flätat med tex 16 än när det är standard slaget med 3...
Men det är klart man använder ju 2 helt olika tekniker då.

Hur fäster du gummistropparna då? Jag förstår inte alls :confused:
För visst menar du att du använder dom som styrning till linan?
 
Sv: Trissor + linor

Jag har gummistroppar med tre öglor, klipper bort "T-grejen" som ska stoppas in i ett hål på kapellet!
Sen trär jag på gummistroppen på skalmen i ett hål, sedan trär jag linan genom mittenhålet eller nedersta hålet beroende på vilken höjd jag vill ha linan!
 
Sv: Trissor + linor

Jag har gummistroppar med tre öglor, klipper bort "T-grejen" som ska stoppas in i ett hål på kapellet!
Sen trär jag på gummistroppen på skalmen i ett hål, sedan trär jag linan genom mittenhålet eller nedersta hålet beroende på vilken höjd jag vill ha linan!

Okej då förstår jag :)

Men borde inte det också nöta väldigt på repet, för gummit har ju ganska hög friktion..
 
Sv: Trissor + linor

Jag upplever det inte så och gummit blir inte vasst även när det är nött som en metallring blir!
Sen vet jag faktiskt inte om repet rör sig i gummit eller om hela gummit rör sig i stället, fungerar gör det i alla fall. Draglinjen blir dessutom bättre på mina vagnar i alla fall!
 
Sv: Trissor + linor

Tänkte bara uppdatera med att jag fick ordning på trissor, linor och allt. Köpte trissor och lina på biltema och det har hållt ypperligt, frågade efter vikten och dom skulle hålla för, jag tror det var, 150 kg och jag väger 60 kg och sitter dessutom på hjul och så är det två trissor så det är ju med råge tillräckligt. Linan var också gjorde för mer tyngd än vad jag behövde. Har iaf fungerat ypperligt :) Har en ögla till bakselen men skakeln är slät i övrigt, ska dock svetsa dit en lång ögla där om linan mot förmodan går av.

lill1.jpg
 
Sv: Trissor + linor

Jag har förresten gjort en egen variant till bröstan så jag fått dragringar där istället och fäst linan med snabbfäste i den, har även snabbfästen i bakselen så det går fort som attan att spänna för honom.
 
Sv: Trissor + linor

Jag har förresten gjort en egen variant till bröstan så jag fått dragringar där istället och fäst linan med snabbfäste i den, har även snabbfästen i bakselen så det går fort som attan att spänna för honom.

Återupplivar gammal tråd :)
Kan man få se bild på trissor och linor samt även gärna dina snabbfästen?
 

Liknande trådar

Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
626
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: escodobe
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Ajda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 059
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp