Trissor + linor

gadriel

Trådstartare
Jag har försökt att hitta ngn travshop som säljer trissor och linor men inte lyckats, är det någon som vet hur man får tag på det eller går det att göra någon egen variant? :confused:

Hade gärna velat se lite bilder på hur det ser ut i detalj när det sitter på vagnen om det finns någon vänlig själ som kan dela med sig av lite bilder. *hoppas*
 
Sv: Trissor + linor

Vi gjorde en egen variant med trissor, har ingen bild då vagnen är såld. Men det vart lika bra som "köpes".

Annars tror jag Grafströms kan ha triss-set.
 
Sv: Trissor + linor

Flaggstångslina, brukar finnas som metervara i järnhandelsbutiker! Eller treslaget rep (6 -8 mm, beroende på trissan) då kan man splitsa ändarna!
 
Sv: Trissor + linor

Flaggstångslina, brukar finnas som metervara i järnhandelsbutiker! Eller treslaget rep (6 -8 mm, beroende på trissan) då kan man splitsa ändarna!

Splitsa kan jag så det vore ju toppen med det sistnämnda. Stor tack :) Nu är bara frågan hur grov trissa man behöver? Jag väger 60 kg så dragvikten på 2 hjul kan väl inte bli särskilt mycket även om det är i uppförsbackar?
 
Sv: Trissor + linor

Jag köpte trissor och linor på båtmässan förra helgen :)

Jag skulle inte köpa grejer på Jula, Biltema, Clas Olsson helt enkelt för att jag tycker de är för klena och håller för dålig kvalité utan jag väljer väl beprövade båt eller klättergrejer som håller hög kvalité.

Som lina valde jag Dyneema Racing rope 8mm då den har en extremt hög slitstyrka och det kommer att slitas mot trissorna å jag har ingen lust att byta i tid och otid eller vara orolig att det ska gå sönder och jag vill slippa arbetet att syna repet var å varannan gång.

Trissorna minns jag tyvärr inte märket på men de ska tåla typ 5tons belastning eller något sånt... :p

Jag har väl överdimensionerat en hel del men hellre det än att ngt händer...
Det är så lite dyrare än att köpa klena grejer så jag tycker det är värt det :)
 
Sv: Trissor + linor

Hade gärna velat se lite bilder på hur det ser ut i detalj när det sitter på vagnen om det finns någon vänlig själ som kan dela med sig av lite bilder. *hoppas*

Jag (läs min sambo) har inte hunnit montera grejerna på rockarden ännu men ska göra det helst idag, åtminstone innan helgen är tanken.

Kan ta bilder och lägga upp såfort det är gjort om du vill?
 
Sv: Trissor + linor

Flaggstångslina, brukar finnas som metervara i järnhandelsbutiker! Eller treslaget rep (6 -8 mm, beroende på trissan) då kan man splitsa ändarna!

Man kan splitsa även om det är 8 eller 16 flätat eller hur många det nu må vara :)

Så det måste inte vara 3slaget för att vara splitsbart :)
 
Sv: Trissor + linor

Tack! Vet bara inte vart jag hittar en båtaffär?

Är ju bra som du säger att ha rep som tål lite nötning så man slipper krångla. Nu kommer jag nog svetsa dit piggar också för säkerhetsskull på skalmarna, känns tryggare ;)

Du får jättegärna ta bilder! Vore super :)

Jo jag vet att man kan splitsa även flätat men jag har inga splitsnåla och har bara sett en film på youtube så jag vet inte riktigt om jag klarar att göra det, det blir ju dock klart snyggare att splitsa flätade. Är det svårt?
 
Sv: Trissor + linor

Jag ska ha det istället för svängel :)

Jag brukar köra med tyngre vagn men har köpt en lättare för att intervallträna min häst, vet att det kan vara lite kinkigt med svängel/trissor i höga travhastigheter men jag har en fjording som inte travar i närheten så fort som travhästarna :angel: , sen ska jag köra i skogen i mycket uppförbackar och så och vill gärna ha den utrustning jag är van vid och tyckte att det där med trissor verkade väldigt smart på en lättare vagn och tänkte testa :)
 
Sv: Trissor + linor

Jag ska ha det istället för svängel :)

Jag brukar köra med tyngre vagn men har köpt en lättare för att intervallträna min häst, vet att det kan vara lite kinkigt med svängel/trissor i höga travhastigheter men jag har en fjording som inte travar i närheten så fort som travhästarna :angel: , sen ska jag köra i skogen i mycket uppförbackar och så och vill gärna ha den utrustning jag är van vid och tyckte att det där med trissor verkade väldigt smart på en lättare vagn och tänkte testa :)

Är det kinkigt med trissor i höga travhastigheter? :o
Jag håller inte på med trav, jag kör islänning i travrockard :p
Men dom jag lärt mig av att använda just trissor + lina är från gubbarna i byn som travtränar/tävlar med sina hästar och det går inte alltid så långsamt...
Varav den ena som är erkänt duktig inom körning säger att man "måste" ha linor eller svängel även på travrockarden....
 
Sv: Trissor + linor

Jag har inte provat själv, det var andra här som skrev att dom testat och att trissorna inte "hängde med" när det gick fort och därför störde hästen mer än det gjorde nytta. Men det kanske är olika, det var dne uppfattningen jag fick iaf ;)

Sen när jag sökt på nätet efter både text och bilder verkar det inte vara så många som använder det, eller iaf inte skriver om det.

Jag har köpt en speedcart så den är ju ännu lättare än rockard :)
 
Sv: Trissor + linor

Hmm ja alltid lär man sig ngt nytt :)

Undrar hur grejerna inte "hängde med", undrar vad det berodde på...
Om de använt dåliga pryttlar eller om lösningen bara är dålig oavsett vad man använder...

Hur som haver lär jag inte ha det problemet iaf med min islandstravare som breddar när han får trava fort hihi

För även om han travar fort är det ju långsamt i jämförelse med en travhäst...
 
Sv: Trissor + linor

Ingen aning. Men lite beror säkert på hur bra linor och trissor man har, hur smidigt som hänger med.

Nej jag kommer inte heller ha problem med min tjockis :D (hoppas dock att han ska bli mindre tjock när vi ska hålla lite högre tempo, maratonvagnen blir ju mer styrka om man säger).
 
Sv: Trissor + linor

Man kan splitsa även om det är 8 eller 16 flätat eller hur många det nu må vara :)

Så det måste inte vara 3slaget för att vara splitsbart :)

Nej, men det är lättare med färre, tre och fyrslaget har jag splitsat till grimskaft. Treslaget till draglina, men har även flaggstångslina på en vagn som jag inte har splitsat.

På skacklarna sätter jag gummistroppar (sådana som man fäster kapell med) så trär jag linorna genom dem, har två på varje sida!
På min Grafströmsvagn sitter det ringar som linan går genom dessa håller dock på att nötas ut och blir vassa och då nöter de på linan, ska byta till gummistroppar på den också!
 
Sv: Trissor + linor

Vilket bra tips med stropparna, tusen tack. Ja jag såg man kunde köpa kit på grafström med D-ringar att fästa på skaklarna men stroppar låte enklare. Sen måste jag se lite hur draglinjen hamnar när allt är på plats också, som det ser ut på bilden jag fått så skulle linan hamnar nedanför skalmarna första biten men min häst är lägre så där kanske dom följs åt lite bättre.
 

Liknande trådar

Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
626
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: escodobe
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
886
Senast: Ajda
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp