Trött bakom ratten?

"Ring en vän" är kanske inte optimalt om man redan har svårt att fokusera på körningen, oavsett om man har handsfree/headset eller inte?
Jag kör inte bil men åker buss och går ofta, mina största trafikproblem är förare som pratar i telefon.
Bilförare som inte stannar, eller ens saktar ner, vid övergångsställe pratar i de allra flesta fall i telefonen.
Headset kanske hjälper om de behöver växla eller något för att kunna stanna, men telefonen stör uppmärksamheten och det är ju inte så bra.
Bussförare som pratar i/knappar på telefon när de kör brukar jag säga till...
 
"Ring en vän" är kanske inte optimalt om man redan har svårt att fokusera på körningen, oavsett om man har handsfree/headset eller inte?
I stadstrafik tror inte jag heller att det är så lysande, men samtidigt är det ju inte den trafikmiljön som är mest sövande. På långa motorvägssträckor, som jag själv normalt kör, ser jag själv inget större problem med att prata i telefon (gärna med hands free förstås) än att prata med en medpassagerare.
 
Blir jag trött när jag kör så ber jag antingen mamma/någon annan köra om jag har med mig någon i bilen som har körkort ELLER så stannar jag på ett bra ställe och vilar lite alternativt om möjlighet finns så går jag ut och sträcker lite på mig. Jag har väl turen att jag ofta blir trött ca 5 min hemifrån oftast så då brukar jag bara veva ned rutan eller sjunga med till musiken men är det fullkomligt omöjligt att hålla mig vaken även om jag är 3 min hemifrån så stannar jag. Hellre det än att orsaka en olycka :)
 
Borsta tänderna :) det får fart på cirkulationen. En bil-tandborste att ta till utan tandkräm är ingen dum idé. Jag försöker få igång cirkulation i kroppen. Det är viktigt för mig. Hoppa jämfota, promenad, tuggummi hjälper ibland. Tuggar även utan något i munnen i nödfall. Är man så trött att det inte hjälper behöver man faktiskt vila.

Jag åker sällan bil, endast när jag jobbar på andra sidan stan. Slipper jag är jag glad.
 
Jag kör för närvarande E6/E20 mellan Helsingborg och Malmö i rusningstid fem dagar i veckan. Det finns inte en chans att man hinner känna sig trött i den intensiva trafiken....
 
Sällan trött "hemma" men kör ofta långt, på natten m hästlastbil. Hem efter tävling är drygt! Dricker mycket = kissnödig. Funkar bra. Och telefon (handsfree) men det får oftast vänta tills vi är i Danmark. (Förbud i Tyskland) Har koll på vilka andra som är iväg o vi ringer varandra. Inte så många att prata med mitt i natten. Mycket olika saker att äta, salt/sött/lakrits/frukt/kakor. Brukar ha en person vaken av övriga med det är effektivare med någon i luren. Värst är biten efter Rödby och norrut mot Köpenhamn. Sen är det ingen fara...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 635
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vet att flera här inne lider av migrän, så ni kanske har lite svar på mina funderingar. Jag har alltid lidit av huvudvärk. Av för...
2
Svar
28
· Visningar
4 241
Senast: Garaget
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp