Bukefalos 28 år!

Trött med stort T..

BitterAss

Trådstartare
Ja, BitterAss är trött. I skallen o i själen. Energin är på vippen slut :(

Kortfattat; Har 4 hästar, varav 1 utlånad som sällskap där jag betalar foder,verkning,försäkring,kollamasken,vacc mm. för fv har inte råd att ha 2 hästar.
-1 unghäst som ska ut på auktion i Oktober.
-1 tänkt tävlingshäst som dragit en hel del pengar & hårt arbete under det året jag nu haft honom, och det är fortfarande en lång väg kvar. Han är 8 år.
-1 pensionerad 20 årig fd tävlingshäst som jag tog åter i vintras efter 7 års bortavaro,då slakthotad. Han var allt annat än som förr när han kom hem till mig igen :(

Hästarna står hos mina föräldrar,25 min från där jag bor med buss. Jag har alltså "bara" foderkostnaden. Mamma gör det mesta jobbet dagtid o jobbar 75% på ett äldreboende. Jag är där varje lediga dag,från tidig morgon till ofta sen kväll, jobbar på det 82% även jag på ett äldreboende men som timmis.
Har en son på 5 år o en (tack o lov) hästkille till sambo.Men det sliter på oss, och på sonen som sällan kommer i säng i tid och upp igen halv 6.

Senast idag ringde mamma, jag var där igår o kom hem 22.35. Hon behövde städa badrummet idag o ville att jag skulle ta stallet (hon har själv 5 hästar, 2 utlånade. 1 rids, de andra "bara går"). så hon hann det innan hon började jobba kl 16. När hon insåg att jag själv behövde städa mitt hem, handla,tvättstuga mm så snäste hon " ja snart får de stå i skiten!" Hon är såklart trött även hon.

Jag sitter nu här o försöker ta ett beslut. En förändring bara jag kan göra. Det lutar åt att ta bort 20 åringen o 8 åringen , hoppas på att nån köper min unghäst. Har lyft den lösningen för mamma förr men då vill hon inte vara med om att de ska behövas tas bort, jag "får" inte heller sälja/låna ut dem. Nej efter en hel del otur med fodervärdar vs billiga travare så vill jag inte det heller. 20 åringen är det en hel del jobb med innan han ens går att rida på...
8 åringen har jag vid köp skrivit på avtal att han ej ska säljas vidare utan han ska tas bort.
Varje gång detta har påtalats så har det blivit "att vi hjälper dig, så du får fart på ****** istället nu när du kommit så långt med honom". Sen går det ett par veckor o så låter det lika som nu igen. Det sliter...och jag tappar lusten. Till allt. Det känns som jag står i evig skuld.

Det vore så mkt enklare med körkortet i handen, kurs påbörjas i Oktober. Då skulle jag lättare ta mig till stallet (=vinna tid) innan jobbet istället för att pussla bussar.

Vet inte egentligen vad jag vill med tråden, en ventil kanske. Vet bara varken ut eller in idag.
 
Sv: Trött med stort T..

Ni kan inte göra något för att effektivisera stallarbetet då?
För jag tycker det låter helt vansinnigt att det ska ta en hel dag att ta hand om 6 hästar varav bara 2-3 ska tränas..?
Jag menar, även om du skulle behöva ta dem en dag du jobbar så borde det ta max 1-1,5 h att göra det nödvändigaste?
Varför 'måste' du ta bort både 20-åringen och 8-åringen? När unghästen säljs har du ju inga kvar hemma då, men det kanske är tanken?

Vill du ha häst?
Hur mycket jobb och tid får det ta?

Det är nog de första två frågorna du måste svara på...


KRAM!
 
Sv: Trött med stort T..

Jag förstår dej så fullkomligt att du har tröttnat! Det låter ju inte vidare kul som du har det nu!

Nä, en förändring behövs och det nu, innan du blir helt körd i botten.
Du har inte funderat att sluta helt med hästar ett tag? Jag menar, sälja/göra av med allehop och se tiden an?

Kanske inom en snar framtid att ni kunde bo så att ni kunde ha hästarna hemma? Skönt att du har en sambo som är hästintresserad oxå, det underlättar.

Men det klart, du skrev att du skulle börja på körkortet i oktober så då kanske det lättar. Hoppas det för din egen del! Lycka till! :bow:
 
Sv: Trött med stort T..

Behåll en häst, ta bort den gamla (en död häst mår inte dåligt, det är fakta...) sälj unghästen och klägg tiden på en som är ROLIG att ha...
 
Sv: Trött med stort T..

Det finns många bra hästtjejer där ute som skulle bli överlyckliga om de fick ett stall att pyssla i och hästar att borsta. Ta och gå en promme med hästarna kanske?

Förstår att situationen blir extra jobbig när du känner skuld gentemot din mamma, men dina hästar är ändå dina.
Om du känner för att göra dig av med dem (ex.) så borde det vara upp till dig?

Kan du inte höra dig för runt om, lappar på ica, kanske en ridskola i närheten?

Annars håller jag med tidigare, att du tar bort gamlingen, säljer en och behåller en.

Hästar ska vara roligt. Inte tanken att du ska köra slut på dig.

Om bara tanken på stallet får dig att bli trött så kanske en paus är på sin plats?

KRAM!
 
Sv: Trött med stort T..

Ni kan inte göra något för att effektivisera stallarbetet då?
För jag tycker det låter helt vansinnigt att det ska ta en hel dag att ta hand om 6 hästar varav bara 2-3 ska tränas..?
Jag menar, även om du skulle behöva ta dem en dag du jobbar så borde det ta max 1-1,5 h att göra det nödvändigaste?
Varför 'måste' du ta bort både 20-åringen och 8-åringen? När unghästen säljs har du ju inga kvar hemma då, men det kanske är tanken?

Vill du ha häst?
Hur mycket jobb och tid får det ta?

Det är nog de första två frågorna du måste svara på...


KRAM!

1 tränas , och det är 8 åringen. 20 åringen går idag inte att rida utan att det blir rodeo pga kroppsliga problem, han masseras bara för dagen.

För mig går stallet på en "pisskvart" men det är allt runt i kring, som mamma tycker jag kan göra så hon hinner med sitt hem som hon aldrig hinner (hennes egna ord), för hon tar ju hand om mina hästar de dagar jag inte är där. Sen att min sambo hjälper till med att snygga upp i stall, lösdrift , kör hö utan gnäll, stänger hagar,lagar, skor/verkar alla hästar det verkar lixom försvinna iväg efter ett tag. Vi FINNS alltid! Ibland känns det bara som att vi inte får ha ngt planerat utifall de behöver hjälp på gården.

Jag har alltid levt med hästar, jobbat proffs. med dem och nu senaste åren haft det på hobby för att det ska vara just det, Kul...
 
Senast ändrad:
Sv: Trött med stort T..

Det finns många bra hästtjejer där ute som skulle bli överlyckliga om de fick ett stall att pyssla i och hästar att borsta. Ta och gå en promme med hästarna kanske?

Tackar för en god tanke, har haft ett antal lappar & tjejjer som kommit och "bara älskat att borsta,mocka,smörja läder mm". Men de har lixom bara sen försvunnit, annat har lockat mm.
 
Sv: Trött med stort T..

Jag förstår dej så fullkomligt att du har tröttnat! Det låter ju inte vidare kul som du har det nu!

Nä, en förändring behövs och det nu, innan du blir helt körd i botten.
Du har inte funderat att sluta helt med hästar ett tag? Jag menar, sälja/göra av med allehop och se tiden an? Att jag har! Ganska ofta nu på slutet, men hjärtat vill inte riktigt. Jag vill så gärna att det ska fungera.

Kanske inom en snar framtid att ni kunde bo så att ni kunde ha hästarna hemma? Skönt att du har en sambo som är hästintresserad oxå, det underlättar.

Men det klart, du skrev att du skulle börja på körkortet i oktober så då kanske det lättar. Hoppas det för din egen del! Lycka till! :bow:

Det finns ett tillhörande hus på gården, men då är nog risken stor att det inte blir ngt till privatliv. För då finns ju jag tillgänglig att ta hästarna dygnet om, eftersom mamma haft det passet under flera år.

-KL-
Tänker jag konstigt här? Jag tänker att man ser den hjälp man får NU, eller det man delar på för att det ska fungera, inte att man ser bakåt hur många år som den andre har slitit? För i sånna fall kommer jag aldrig att kunna "betala tbx", hur mkt jag än tar stallet.
 
Sv: Trött med stort T..

Vore jag du skulle jag faktiskt ta bort gamlingen. Det låter inte som att han mår bra... Oavsett din situation menar jag.... Att återhämta sig när man så så nerkörd som han låter är tufft, speciellt för en gammal häst.

Sedan tycker jag att du behöver ta ett snack med din mamma! Eftersom det inte verkar funka med att "ge och ta" i stallarbetet kanske ni behöver ha en annan överenskommelse ett tag i allafall.... Du behöver själv känna att ett beslut är ditt beslut och inte basera det på mammas åsikter.

Om du tar bort gamlingen och säljer unghästen så kommer det att lätta på det, och du skall också ta del i stallarbetet i förhållande till hur många hästar du har. Givetvis gör du mer om du känner för det, men.... Har du pojken med dig till stallet? Hur långt är det.... Är det ett alternativ att åka moppe exempelvis? Så slipper du tråckla busstider?

Kan ni göra en enklare hästhantering? Om gamlingen + 2 av mammas hästar inte jobbar kanske dom kan gå på någon form av lösdrift?

pepp, pepp det blir bättre! Tycker själv att det är tungt ibland! Kram
 
Sv: Trött med stort T..

Alltså, för mig så ser jag på hästarna som ett "familjejobb/ansvar" och då delar man på slitet.... De gånger nån av oss inte kan byter man pass, idkar "kohandel" och kommer överens.... och då kan man inte komma dragandes med forntid... Din mamma har haft eget ansvar att dra i handbromsen om det inte funkat för henne...det är lixom inget hon kan belasta dig för nu.... men visst..ni kunde ju se över era stall och träningsrutiner lite...kanske finns det möjlighet att effektivisera arbetet.....

Just nu får jag bara en känsla av att ni bränner ut er och att det enda ni har framför er är massa tråkigt jobb...ingen glädje och sånt kan verkligen ta luften ur ett intresse....

Hoppas det löser sig... Kramar från mig i norr...
 
Sv: Trött med stort T..

Hej!

Jobbig situation.
Utifrån att du jobbar som timvik på äldreboende, misstänker jag att din ekonomi också har svårt att försörja fyra hästar, precis som "fodervärden" till den du har utlånad. Tär också på orken och glädjen.

Låter som en inte helt genomtänkt lösning, att ha hästarna såpass långt bort med visst skötselansvar men inget körkort. Bra att körkort är på gång.

Kan inte du och din mamma göra upp vem som har hand om vilka dagar eller vilka "pass" så att du kan planera för ditt "hästeri"?
Jag har viss förståelse för din mamma också som beklagar sig - inte självklart enkelt för henne heller att sköta sitt och dessutom dina hästar.

Hur många hästar har du tid, lust och råd att ha?
Finns det någon lösning där du har mer struktur, till exempel ett annat stall? Blir visserligen dyrare med helinackorderat, men betydligt mindre måste-jobb så man kan ha ork att känna glädjen, kanske bara behålla en häst.

Visserligen ska man hålla sig till avtal, men om du finner ett långvarigt hem till 8-åringen, kan du faktiskt bortse från att du sagt att den skulle avlivas om du inte kan ha kvar den. Om det inte är inskrivet något om vite, förstås.

Hoppas du hittar någon väg vidare!
 
Sv: Trött med stort T..

Jag kan berätta hur jag hade det för bara ett år sedan.

Jag hade 4 hästar: 2 fullt friska, 8 och 15 år, som behövde ridas mycket. 1 konvalecent 14 år, som sakta behövdes byggas upp. En B-ponny 30+ som behövde lite lagom aktivering.

+ att jag hjälpte min mamma med hennes ridtravare som behövde motioneras och utbildas.

Jag hade eget stall och trots hjälp av sambo och mamma brände jag ut mej totalt. Det jag älskade mest blev inte roligt längre, ju senare på året jag kom desto mer försvann glädjen, jag hade inte tillgång till ridbana eller nån upplyst plats, så det enda var att rida i mörker.
Jag och sambon flyttade i slutet av November 5 mil bort, nya stallplatser skaffades 1 mil från nya bostaden. Innan flytten i December red jag i princip ingenting. Eftersom konvalecenten blivit sämre under hösten valde vi att ta bort henne med veterinärens samtycke. 3 hästar följde alltså med. Hästarna stod ca 3 veckor i nya stallet innan glädjes att rida kom tillbaka, men ändå kändes det pressat. I slutet av vintern skakade sej lill-ponnyn och efter samråd med behandlande veterinären togs även han bort.

Jag började träna för tränare, båda hästarna kom igång och det kändes roligare och roligare att hålla på. Valacken fick i Juni fång och ställdes av....:cry: Men är nu igång igen och skrittas 45 min varje dag. Och hästeriet är verkligen på topp....:laugh: Ska i November flytta ytterligare en gång, denna gången kommer jag få gångavstånd till stallet och ridhus...:love:

Så mitt råd till dej är att dra ner på hästantalet och försöka hitta tillbaka till det som är roligt igen... Sälja unghästen, låta gamlingen vandra vidare och lägga att tid på 8-åringen.

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Trött med stort T..

Hade jag varit som du hade jag tagit bort sällskapshästen som är på foder, om den nu inte fungerar som ridhäst och kan säljas? Sedan också ta bort 20åringen, det låter humanast. Unghästen är ju på väg bort redan så.. 8åringen kanske du kan behålla och hyra in i ett stall med ridkompisar där ni hjälps åt med allt omkring hästarna.
 
Sv: Trött med stort T..

Hade jag varit som du hade jag tagit bort sällskapshästen som är på foder, om den nu inte fungerar som ridhäst och kan säljas? Sedan också ta bort 20åringen, det låter humanast. Unghästen är ju på väg bort redan så.. 8åringen kanske du kan behålla och hyra in i ett stall med ridkompisar där ni hjälps åt med allt omkring hästarna.

Jaa, men det är svårt. Hon e jättego och trivs med att äta mat o bara vara. Ridas går inte längre pga skada. Hon är 12 år, travare, fd tävlings samt avelsto (vilket hon hatar! att vara).

20 årigen mår gott i övrigt tills en sadel kommer på, han är en piggmört och ser ut att vara hälsan själv. Att ta bort honom känns också, men krasst har jag ingen nytta av honom.

Unghästen hoppas jag nån bra köper o jag får ha glädjen av att se honom på travbanan och få på insprugna pengar som uppfödare.

8 åringen vill ell kan jag inte sälja/bort, han är en knepig själ o har inte haft det allt för lätt, och att hitta den männska som inte blir rädd för honom när det han söker är en fast hand o trygghet, även om han visar det med tänder o hovar. Är inte heller riden och inte heller den modellen av travhäst som går att rida på. Jobbat med honom som ett as rent ut sagt. Nej det är inte snällt mot honom att låta honom säljas vidare ( el snarare skänkas bort..) när han efter 1 år väl bott in sig o ätit upp sig.

-KL-
Ang att det var ogenomtänkt att ha hästarna långt hemifrån, 25 min med buss som stannar precis utanför stallet. Ja kanske, men jag har alltid haft häst där sen jag bodde hemma o fallit sig naturligt. Det beror mkt på träningsmöjligheterna som finns när man har en travhäst.
Buss dit går bra men hem, och klaffar inte heller med de bussar jag tar till jobbet 30 min åt andra hållet därifrån jag bor. Där försvinner en massa tid jag kan inhämta när körkortet sitter i min hand.
 
Sv: Trött med stort T..

Så mitt råd till dej är att dra ner på hästantalet och försöka hitta tillbaka till det som är roligt igen... Sälja unghästen, låta gamlingen vandra vidare och lägga att tid på 8-åringen.

Mvh Domino_s

:bow::bow::bow: Så skulle jag vilja ha det, men det kommer bli sånt jäkla tjafs och tråkig stämning mellan oss. Och det gör mig tvekande :cry: samtidigt som jag är så in i bomben less....
 
Sv: Trött med stort T..

:bow::bow::bow: Så skulle jag vilja ha det, men det kommer bli sånt jäkla tjafs och tråkig stämning mellan oss. Och det gör mig tvekande :cry: samtidigt som jag är så in i bomben less....

Du måste tänka på dej själv i detta fallet, om du går in i väggen totalt, vem ska ta hand om dom? Det var inte lätt och jag grät floder vid bägge tillfällena vi tog bort våra, men efter kändes det rätt, hur ledsen jag än var.

Din mamma måste förstå dej också, att du ska orka med. Vilket är viktigast för henne, hästarna eller sin dotters välmående.

Jag tror att du kan hitta tillbaka till glädjen som är hästar igen, då kommer du att må mycket bättre...:laugh: Kanske du även smittar av dej på din mamma?

Mvh Domino_s
 
Sv: Trött med stort T..

När jag läser det du skriver så får jag känslan av att du
1. Ska göra dig av med endel av hästarna
2. Flytta den/de kvaravarande till ett annat stall. Då du och din mor mest verkar tära på varandra i dagsläget så att ingen har roligt.
 
Sv: Trött med stort T..

Ta bort gamlingen, sälj unghäaten och flytta 8-åringen närmre hem. Det verkar tära på dig med relationen till din mamma och det kan vara bra att ha en paus för att få en normal relation.
 
Sv: Trött med stort T..

för det första förstår jag inte vad du har för nytta att betala för en häst du inte märker av, (foderhästen) 20åringen som bara går är väl också helt onödigt kan jag tycka, speciellt om man kommit till ditt stadie.

Spara bara åttaåringen, eller så gör du dig av med allihopa och är hästfri ett tag, eller köper en ny som inte är lika mycket jobb med.

Förra året stod jag med fem hästar och ett stall med fyra boxar, gick bra medans tre stod på bete, sedan när det var dags att stalla in blev det problematiskt.

Hade då 4 travare och en ponny. 2 treåringar som tränades, mamman till ena treåringen, hon gick bara i hagen, fått två föl, en 12årig valack som pensionerades från banan som 8 åring efter att han sprungit in 300.000 och hade gjort sitt, även han gick bara i hagen, och en 25 årig ponny.

Jag tog bort de gamla hästarna, ponnyn av förståerliga själv då han var så gammal, men även de två äldre travarna, jag var inte minsta trött eller hade lite tid, men bara för att jag till sist (ÄNTLIGEN) kom till insikt att det är att kasta pengar i sjön att göda hästar som bara leds in och ut från stallet varje dag.

Båda 3 åringargna behålldes och tränas fortfarnade, och jag leter ytterligare en tänkt starthäst.
 
Sv: Trött med stort T..

Behåll en häst, ta bort den gamla (en död häst mår inte dåligt, det är fakta...) sälj unghästen och klägg tiden på en som är ROLIG att ha...

Håller med! Bitterass: det låter som hästarna sakta men säkert tar upp hela din tillvaro och styr ditt liv och att du känner dig väldigt låst av allt som är med och runtikring dem. sånt är väldigt destruktivt och jag tycker det låter ohållbart att du ska strukturera hela din tillvaro för att till varje pris försöka ha kvar alla hästarna.
Prata med din mamma, berätta hur du känner.

varmt lycka till. Jag förstår att det måste vara mkt jobbigt. Tycker du fått väldigt kloka eftertänksamma råd i tråden från övriga!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: nexxa
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
873
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp