Bukefalos 28 år!

Tröttnat!

caradan

Trådstartare
Vad gör ni för att få upp motiationen igen?? Jag är så trött och less på allt vad hästar och ridning heter och funderar skarpt på att lägga av....
Tyvärr så har jag en foderhäst just nu som jag har tom 1/6 men helst så skulle jag lämna tillbaka honom nu och slippa allt....

Vad kan man hitta på för att det ska bli kul igen?

(hästen rids ordetligt av medryttaren så det går ingen nöd på honom)
 
Varför vill du sluta, vad tycker du e kul me hästar. tänk på hur underbara hästar är och hur de e att vara me dom men som sagt tänk på vad du tycker e kul och gör de me din foderhäst, rid ut på en lång tur och riktigt njut lr ta helt enkelt en paus i typ 1-2 månader när du lämnat tillbaka hästen sen kan du börja rida medryttar pålle nån da i veckan å se om du tycker de e kul då. ja e väl inte den bästa å tipsa för ja blir aldri trött på hästarna menn tänk på de endå
 
du kanske ska ta en paus från hästarna ett tag då...?
Tills du känner suget att komma tillbaka...kan faktiskt behövas ibland...det kan bli för mycket av det goda vet du... ;)
 
Gå bara till stallet, gör ingenting.. Gå in i boxen till hästen, känn efter hur det känns när hästen blåser sin varma andedräkt mot dig, hur hästens päls känns mellan dina fingrar..

Titta på dem i hagen.. Prata med kompisarna i stallet eller ta en paus, försök att låta bli att prata om hästar (det är svårt)..
Jag tog en paus (var dock i stallet varje dag och skötte alla sysslor men jag red inte), jag känner suget att hoppa upp på hästryggen men kan inte just nu då han är halt :(, men jag hoppas det läker.
Antingen tar du en paus och känner efter hur det känns att leva ett liv utan hästar eller så går du till stallet och bara är där..

Mvh Lisa!
 
ta en paous...!

I senhöstas tappade jag all motivation, & under ungefär en månadstid fick en vän till mig ta han om totton, var där ibland och sa hej & så.. men inte mer. Sen började jag rida lite sporadiskt och det blev inte någon ordentlig träning under mestandelen av vintern. Sen i Januari yran POFF, blev jag helt nykär och idag är det helt fanatastiskt att vara med min häst och att rida :love:
 
Svar till er alla tre!

Jag tycker fortfarande att det är jätte kul att greja, pyssla och sköta om dem men själva motionen (ex rida) är jätte trist...och tyvrr så är foderhästen en sådan häst som behöver ridas gärna 7 dagar i veckan för att fungera normalt...men som sagt han får sin motion av medryttaren så det går ingen nöd på honom...

Egentligen så vet jag varför jag har tröttna och det beror på att jag tog bort min ögonsten strax innan jul och jag hann nog inte sörja klart innan jag tog denna på foder...allt jämförs fortfarande med min älskling fast att foderhästen är en helt annan häst än vad han var...

Ja ja jag ska nog rida i morgon och se om jag tycker det är kul...om det inte är det så lägger jag nog ner det ett tag framåt.

Tyvärr så har jag inga stallkompisar för jag har eget stall här hemma och där finns bara foderhästen och en shettis (han är fortfarande kul att köra mm)

Tack för erat stöd och råd.
 
i vintras kände jag att det var ngt jobbigt att åka till stallet, men det var mest för att det var kallt och mörkt hela tiden.
du kanske ska ta en paus från ridning ett tag?
 
Jag kände samma sak som du, så jag sa upp medryttarhästen i oktober och har "legat lågt" sedan dess. Visst är man sugen ibland, men jag var verkligen... trött på allt... :o
 
Jag tränar ca 3ggr/mån för en kanonbra instruktör och det gör att min motivation alltid ligger på topp...sen har hästen börjat gå riktigt bra sista halvåret och det gör ju mkt det också... :)
 
Börja träna för instruktör! Det är jättekul när man känner att allt går frammåt. Det är en jättekick att helt plötsligt klara av saker som man nästan trodde var omöjliga.

Jag tränar för instruktör minst 1 gång/v. Och jag vill(men gör inte) rida mer än vad som är nyttigt för hästen. Så jag har motsatt problem. Vill rida hela tiden ju..
 
Jag tycker att du ska ta en paus och kanske rå om dig själv riktigt ett tag... Det kanske inte är för sent att sörja klart ännu, även om det blev lite uppskjutet? Det är nog ingen idé att tvinga sig själv att fortsätta, då kanske du tar kål på intresset totalt. Nu kan du ju se om du bara behöver ett litet break, och så ta nya tag när du känner dig redo och med ny motivation på lager! :bump:
 
Tvingar mig själv att åka till stallet och rida endå.
Kändes lite tråkigt förra året eftersom jag skulel bli tvungen att rida ensam hela tiden (stallkompis "hann" aldrig) men efter ett tag hade jag kommit in i en rutin och det var roligt igen :)
 
Sätt upp mål med din ridning! Jag måste ha delmål att jobba mot för att känna att det är kul att rida. Att bara motionsrida för att det är kul får mig att tappa lusten efter ett tag. Att rida för intstruktör gör också underverk för motivationen.

Men tror du att din ridapati beror på att du inte fått sörja färdigt din förra häst kanske en hästpaus är vad som behövs för att du skall sakna ridningen igen. Känn efter ordentligt och handla utifrån vad som känns bäst!
 
Hej!
Tråkigt att du känner så, för min del är det "ett livet ut jobb", jag lär mig varje dag ocj man möter olika hästar och man tränar och lär upp hästar och ja,,, det finns sååååååå mycket...nu är jag såååå inne på akademisk ridkonst...som en vis person sa till mig: Det tar 200 år innan man är fullärd, om inte längre!!!

Sam
 
Var själv tvungen att ta bort min ögonsten förra våren. Tog en paus från hästar då (även om jag hjälpte till lite här och där ibland). Det kändes som om jag kunnat slutat helt, skaffade annan hobby etc., det var först när jag mer eller mindre blev tvingad att bli medryttare och övertalad att börja på ridskola som jag tyckte det fanns någon mening med ridningen igen. Jämför fortfarande förra hästen med alla andra, men man måste ge de andra hästarna en chans, såvida inte man verkligen vill sluta.
Mitt råd är gör roliga saker, träna och snart kommer roliga händelser (de inträffar hela tiden känns det som :smirk:) få dig att minnas charmen med ridningen igen.
Det är jobbigt ibland, men nämn något som är roligt och lätt hela tiden?
Vad du än gör, så lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 516
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp