Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Köpte senaste numret av tidningen Föräldrar och barn i går och läste till min stora förvåning att 80% av Sveriges ett- ocvh tvååringar sitter framåtvända trots att de bör sitta bakåtvända så länge som till 4-5 år. HUR tänker de föräldrar som vänder en 1-åring???

Vidare så stod det att 40 % av barn som är mellan 9 månader och 4 år har ett felaktigt skydd eller bara bälte! Det är ju helt sanslöst att sätta tex en 2-åring i bara bälte!!

Jag kan inte förstå varför föräldrarna gör som de gör, hur kan de med gott samvete vända sina barn så tidigt?? Eric som snart är 3,5 år sitter bakåtvänt och lär göra det ett tag till. Jag ska köpa ny stol till honom snart och hade tänkt på en som både kan vändas framåt och bakåt och så får han sitta bakåtvänt till stolen är för lite för honom. Jag tar inga risker med mina barn, vem vill göra det??

JAG väljer att tro på forskarna när de säger att barn som åker framåtvänt innan de är "mogna" för det löper större risk att skadas mycket svårt eller till och med dö vid en olycka, varför finns det föräldrar som ifrågasätter det? Vad vinner man på det?

Jag blev bara så förvånad över föräldranr som tydligen kan få för sig att vända sitt barn så tidigt som vid ett år, trodde vi i Sverige var bättre på att skydda barnen i bilen faktiskt.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Jag vände Vidar vid 3½ när han blev storebror, för att min sammanlagda bedömning var att det var trafiksäkrast.

Vill ha bebin under uppsikt i framsätet och motivet för Vidar att sitta bakåtvänd i baksätet var lika med noll. Vilket resulterade i att jag hade fullt upp HELA TIDEN med att se till att han inte knäppte av sig bältet, hittade på bus eller klättrade omkring. Och bakåtvänd där bak förlorar man ju kontrollen som förare vilket betydde att jag fick stanna typ femton ggr varje åktur för att läsa lusen av honom och sätta fast honom igen. Motorvägar är inte så bra att stanna på...

Det är ju inte trafiksäkert med ett bakåtvänt barn som leder till att det SKER en olycka, bättre med ett framåtvänt och säkrare körning.

MEN då var Vidar tillräckligt stor - över en meter och över 15 kg, då det är "OK" att vända dem även om det så klart alltid är bättre att åka baklänges om man kan det.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Silverkedjan skrev:
vilket betydde att jag fick stanna typ femton ggr varje åktur för att läsa lusen av honom och sätta fast honom igen.

Det menar du inte?

:angel:
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Vi plannerar att vända elin framåt när hon är runt 3,5 år, andledningen är att hon redan i dags läget sitter väldigt trångt med benen och jag har en känsla av att om ett halv år så har det inte blivit bättre... Och vi har ändå ingen vidare trång bil... Tack och lov har hon inte ens funderat på att ta sig loss från bilbarnstolen än, peppar peppar ta i trä, och är väldigt nöjd med att sitta i baksätet och prata, sjunga och titta ut...

Men som sagt börjar det blir trångt... Men visst att man inte har babyskydd och barnstol har jag väldigt svårt att förstå när de är så pass små...

Till bebis nu ska vi hyra ett babyskydd med fast bas och det ska bli skönt att bara kunna klicka fast stolen för det lär ju bli en hel del i och hur bilen till dagis osv...
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Det verkar ju helt otroligt. Jag har nog inte sett en unge (i Sverige) under 3 år som sitter framåtvänd :crazy:

Undrar var undersökningen kommer ifrån?
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Ett av skälen kan ju vara att skydden är så otroligt dyra! Pga alla mellanhänder tex, i USA finns det bakåtvända för halva priset eller ännu mindre ibland 1/3 av priset här och då undrar man ju varför det ska vara så dyrt med barnsaker överhuvudtaget i Sverige spec de som är till för säkerhet? Kankse det oxå finns folk som köper från USA och skeppar hit, tar det billigaste ,eller från annat land, och inte tänker på att de där vänder på barnen från 1 år. OCH alla indvandrare, även tyskar och européer kankse tar med sig traditionen, det är ju bara i Sverige vi vänder på dem efter 3 år tidigast.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Min yngsta dotter är drygt 2 1/2 år. Efter att ha kämpat på och haft henne bakåtvänd har vi nu slutligen gett upp och vänt på henne. Detta beroende på att hon blir så väldigt åksjuk :p . Hade naturligtvis helst gjort som "man ska" men gjorde bedömningen att jag inte är en säker förare när jag ska se till henne och hennes illamående samtidigt som jag kör. Så vad utgör egentligen den största risken för mitt (mina) barn :confused: ?
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Basilika skrev:
Det verkar ju helt otroligt. Jag har nog inte sett en unge (i Sverige) under 3 år som sitter framåtvänd :crazy:

Undrar var undersökningen kommer ifrån?


Det har jag. Min bror vände sin son när han var 10 månader och sedna är det bara att ta en promenad vid en affär en dag då alla småbarnsföräldrar handlar och se hur föräldrarna sätter in sina barn. Det är rent skrämmande att se hur små barn som sitter fel. En släkting till min man har två pojakr som hon sedna de var 1 år har suttit framåtvändai bältestolar.

Angående trovärdigheten så tror jag itne att det är skrämselpropaganda utan att det verkligen är så här.

Det finns en del här som vänder barnen innan de har uppnått 4-5 år, men det säger jag inget om, vill inte dömma någon eftersom det är svårt att veta hur det är just i den specifika situationen till vändningarna. Det jag ville ha fram med den här tråden är VARFÖR man vänder SMÅ barn? Varför en del kan sitta obältade?

Är det så här för att som någonh sa att våra stolar är så dyra? ÄR det för att vi har så många olika mer eller mindre krångliga varianter så att det är lättare att tex köpa en dansk billigare stol än att bry sig om svemnskt?
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Ett alternativ skulle förstås vara att ha med mandalaki bak i bilen hela tiden som underhållning till bakvänt långbent vilt sparkande barn :idea:

Ska du med till Danmark sista helgen i augusti :banana: Eller kanske på nöjestripp till Östersund ;)
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Dyra är de inte. Jag har köpt mina beg. för några hundralappar så det kan man INTE skylla på. Hur dyrt kan det inte bli att köra lösa barn :eek:

Tim
(som jobbat en julafton där ett spräckt två-årigt barn kom in med inälvorna utanför kroppen på jouren för att föräldrarna ville vara "snälla" på jul och inte tjata om bilstolen)
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Jo, visst är det märkligt att folk vänder sina barn innan de är mogna för det. Är de inte rädda om det bästa de har?

Jag orsakade ju en het diskussion om detta i vintras :p
Min äldsta dotter är 3½ nu och har åkt framåtvänt sen början av april, när lillebror föddes. Av flera skäl, dels rent praktiskt att det är enklas att få plats i bilden så. Men faktum är att främsta orsaken ändå var att hon faktiskt är så lång att hon vuxit ur sin bakåtvända stol på längden :(. I vintras var det någon (enya kanske?) som skällde på mig och bestämt hävdade att jag skulle fråga i min affär om det inte fanns nån annan bakåtvänd stol som hon skulle få bättre plats i. Och jag HAR gjort det, de hävdade att den stol vi har haft är den som är bäst till långa barn.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Ja, just det, det var jag. Men det är inte DET jag vill diskutera, hon var ju ändå en bit över tre din dotter. Utan jag funderar på varför folk vänder sina barn tidigare än så.

Jag tänker inte skriva att du eller nån annan här gör fel för jag har redan berättat vad jag tycker och det räcker med en gång.

Dessutom så blev jag så fölrvånad över siffran, jag trodde verkligen itne att den var så hög här i Sverige.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Nej den lilla flickan dog på olycksplatsen, det var ett våldsamt trauma. Familjen skulle bara åka några hundra meter hem till mor- eller farföräldrarna och gav efter för tjatet om att slippa sitta i bilstolen. Jag kommer aldrig att glömma familjens förtvivlan och mammans oförmåga att ta in att dottern var död :cry:

Ameo - min snart 4-åring är inte onormalt lång (105 cm) men fick inte heller plats bakåtvänd utan att knyckla ihop benen jätteobekvämt. Jag förstår faktiskt att han sparkade och tog sig loss även om jag inte accepterade det :crazy:

Off topic kanske men en kanongrej för trafiksäkerheten har efter mycket vånda inhandlats... bild Nu skulle till och med mandalaki tordas åka med, om hon klarade att se Superman och Riddare Lancelot 200 ggr förstås... :cool:
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Silverkedjan skrev:
Nej den lilla flickan dog på olycksplatsen, det var ett våldsamt trauma. Familjen skulle bara åka några hundra meter hem till mor- eller farföräldrarna och gav efter för tjatet om att slippa sitta i bilstolen. Jag kommer aldrig att glömma familjens förtvivlan och mammans oförmåga att ta in att dottern var död :cry:

Fy så vidrigt! :cry:
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Ja ! Det är bland det värsta jag sett och det säger tyvärr inte lite :cry:

Gissa om jag är rabiat med bältade barn även om jag bara kör upp ur garaget :eek:
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

När jag hör sådana historier är jag väldigt glad att jag aldrig blev läkare. Tror inte jag hade orkat med allt lidande i längden. Det är stillsammare med datorer som kraschar.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Våra vänner vände sin då 2 åring för att han var så åksjuk, eller om det var för att slippa tjatet :smirk: , jag vet inte, men det var tjat men han var åksjuk så...
Nu är visserligen min son snart 3 år men han håller på att växa ur sin stol, så frågan är om han kan sitta bakåtvänd så mycket längre i den, den är vändbar så frågan är om vi inte måste vända på honom nån gång under vintern (då är han visserligen 3½ och väger redan nu över 15 kg och är nog runt metern....) så det är väl ok, men jag hade ju gärna velat ha honom bakåt tills han blev runt fyra i alla fall!!
Men som sagt... det är ju inte bra när huvudet sticker upp ovanför stolen heller, så han får nog vända på sig, i alla fall i en av bilarna (har två stolar och den ena är faktiskt liiiiite större) redan till vintern.

Men jag förstår inte heller varför de vänder barnen så tidigt.
Blev irriterad på dagis i förra veckan när de hade varit ute och åkt med barnen, ja jag förstår att de inte kan ha bakåtvända stolar i alla bilar och de som finns måste gå till de riktigt små barnen, men min son var bland de yngsta så jag tycker att han borde ha fått en sådan, nej då satt han bak i bilen på en vanlig bälteskudde!!!!
Vill inte bråka med dem heller eftersom det inte är för ofta de är ute på sådana utflykter, men de verkade tycka att det var helt ok att min son, inte ens tre fyllda, satt på vanlig kudde med vanligt säkerhetsbälte... :eek:

Men jag tror att jag ska ta åt mig åt den här hemska historien om barnet här, för jag brukar köra obältat till och från mormor och morfar (700 m) men det kan ju faktiskt hända något... ibland kan han få sitta med vanligt säkerhetsbälte bak den korta biten... Får dåligt samvete här nu och ska genast skärpa mig!!!!! :bow:
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Vi har en Britax Two-way som ju är vändbar och ska räcka till 5 års åldern. Lucas har inte vuxit ur den på längden men började klaga lite att det blev trångt för benen. Men stolen är så himla lätt att fixa med, så det gick att sätta den lite rakare och "palla upp" på framänden av stolen (där knäna är typ) och på så sätt kunna ha bilstolen längre från ryggstödet, och visp fick han plats med benen utan problem igen!
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Jag antar att du precis som vi har krockkudde även på passagerarsidan fram. De flesta bilar verkar ha det numera trots att det endast är av marginell nytta. Den stora nyttan med krockkudden fram är ju att förhindra att man slår i ratten. Med tanke på att barn faktiskt åker bil så tycker jag att krockkudden fram är av ono. har man en bil utan krockkudde så sätter man ju barnet bakåtvänd i framsätet.

Så skippa krockkudden på passagerarplats fram!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 857
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det...
Svar
8
· Visningar
1 139
Senast: Ja88
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 748
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 654
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp