Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Det är en spännande debatt.
Trafiksäkerheten säger en sak, utbudet ett annat + att de flesta bilar omöjliggör att bakåtvända barn över 3½ sitter bekvämt, vilket ofta resulterar i gnöl från barnen.
Och DÅ är det som Silverkedjan säger bättre ur trafik synpunkt att ha dem framåtvända, man kör bättre utan barnskrik i bilen.

Eller så får man helt enkelt köpa den familjebil som är krocksäkrast :devil:

"mimus som fortfarande har sin 8 årige son på bilkudde, och vägrar låta honom åka i framsätet om vi ska längre än till Ica"

"mimus som kört av vägen för 2 vintrar sen med sonen i bilen"
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

TomasN skrev:
Jag antar att du precis som vi har krockkudde även på passagerarsidan fram.

Det var inte till mig va ?
:D :D :D

Ytterligare en stor fördel med en gammal volvo är att den fortfarande är säkrare än medelbilen MEN inte har någon nymodig krockkudde på passagerarplats.... Det hade alla 4wd-alternativen vi tittade på som alternativ :o Och det kostar ju en förmögenhet att fysiskt ta bort dem.

Vidars pappa som kör ny BMW har dock dubbla (minst) airbags och har sonen framåtvänd fram fast man ska vara 140 cm för att få sitta på en sådan plats- jag blir gaaaaaaaaaaaalen. Vad ska jag göra? Bilen rullar inte långsamt heller.......


Tokis - chansen är oerhört liten att ngt händer på landet så de flesta gör nog som du. Familjen jag pratar om korsade E18... Men det KAN ju dyka upp en älg, tvärnitar man vill man nog vara trygg med att barnen inte flyger ut
:crazy:

Man lär ju inte ångra sig att man bältat dem "i onödan" iaf.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Jo du skrev ju att du hade bilbarnstol bakåtvänd i baksätet. Om du nu inte har krockkudde fram så kan du ju ha bilstolen bakåtvänd i framsätet! Är inte det ett alternativ?

Köper du en ny Volvo så kan du välja om du skall ha krockkudde eller inte på passagerarsidan. jag vet inte hur manga fler märken som ger det valet, troligen inte så många.

Kanske är en gammal Volvo säkrare än medelbilen men den lär inte vara säkrare än genomsnittet av alla nya bilar.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Framsätet är redan upptaget av en liten bebis i hennes fall.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Det var för att hon ville ha lillebror fram.

Skulle aldrig i livet kunna tänka mig att sätta Therese framlänges än, hon är 16 månader. Markus satt bakvänt till ca 3,5 då blev det för trångt. Men hans storebror åkte framåt nästan från början, han blev så bilsjuk så det gick helt enkelt inte annars.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Knapplån.
Vi vände Tobias framåt strax efter 2 års ålder då vi ansåg att det är säkrare att sitta fastspänd framåt i stol än lös baklänges i stol. Trots extra spännen vid bröstet så tog han sig ur sin stol under färd. Även om han satt fram så hann han krypa ur/öppna selen. Som förare är det i detta läget mer säkert att veta att barnet sitter fast framåtvänd. Idag händer det att han sitter bakåtvänd :) i skuffen på volvo tillsammans med en av stora systrarna :D Man får vara glad för det lilla ibland. Har slutat att kritisera föräldrar som har barnen framåtvänd. Vem vet vilken anledning de har???? Ser hellre att de sitter fast framåt än lösa bak som många barn är. :crazy:
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Köpa NY volvo ? Det kostar ju typ som en mindre gård :p

Och inte är de driftsäkra på samma sätt heller, iaf inte med den kassa volvo-verkstan vi har i stan...

Jo som de andra säger :) så vill jag ha bebin fram, måste enkelt kunna förse honom med lämpliga leksaker och torka spyor etc.

Ska vi återgå till bilämnet så hoppas jag kunna byta till en miljövänlig (alternativbränsle/el) 4wd nästa gång - hur länge tror du jag måste vänta :crazy: ?
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Silverkedjan skrev:
Ska vi återgå till bilämnet så hoppas jag kunna byta till en miljövänlig (alternativbränsle/el) 4wd nästa gång - hur länge tror du jag måste vänta :crazy: ?
Det är väl en Lexus hybrid på gång tror jag men tycker du en Volvo är dyr så är det nog inget alternativ.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Silverkedjan har två barn nu! :) Bebisen har hon på passagerarsätet och storebror sitter bak.

Själv har vi båda barnen bak, en på vardera sida om mitten. Jag blir hemskt åksjuk av att åka bak och vi valde detta sättet för att vi har fått lära oss att det säkraste stället i bilen är i baksätet. Detta sättet har alltid fungerat för oss. Vi har haft lite gnäll från den äldsta ett tag, han tog ur armarna från bältet, men vi stannade till ofta och satte rätt dem igen och skällde på honom. Efter ett tag slutade han. Han gillar att åka bil så vi sa att han inte fick följa med om han inte satt fint, och vi förklarade också att om vi krockar så kan han skada sig och få jätteont. Han visste då inget om döden, men att få ont visste han allt om redan :D .

Någon skrev att hon blev arg på dagis för att hennes son åkt på en bilkudde. Det förstår jag till fullo!! När mina gick på dagis skrev vi på en lapp om att de fick åka bil, men jag skrev att det var viktigt med bakåtvända stolar och har de inga sånna så får min barn stanna hemma. De kunde givetvis också låna våra då de skulle någonstans. Men jag hade också blivit arg om dagiset hade gjort så med våra barn. :eek:
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Vi har köpt en spegel som man sätter fast på nackskyddet i baksätet. På så sätt kan man hålla i varje fall lite koll på ett barn som sitter bakåtvänd i baksätet även när man kör
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Jag har aldrig upplevt att vi behövt en sådan spegel faktiskt, men kanske för att vi aldrig kör särksilt långt och så har jag itne haft några kräkbarn precis. Nu är barnen så pass stora, snart 3 ½ och snart 2 år, så de klarar av att sitta ok.

Eftersom jag inte har kökrkort så kör min man och han kör sällan med barnen själv. Så när vi kör har jag alltid kunnat ha lite koll på barnen från min plats.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Hur sätter man fast barnstolen bakåtvänd i baksätet? Vi har babyskyddet bak och barnstolen fram fast bakåtvänd. Bebben tycker jag är lugnast att ha bak eftersom han sover eller filosoferar. Det är en Akta Graco (bilabarnstolen, alltså, bebben är en Florian ;) ). Det funkar utmärkt som det är, men kan ju vara bra när ungarna blir större att placera dem bak.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Det beror ju på vad man har för stol. Vår sätter man fast likadant bak som fram, dvs med "snören" som fäster på baksidan av stolen ner till golvet (eller framsätet) och så bältet håller stolen på plats i andra änden.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Men det tror jag inte funkar på våran? Ingen som har en Akta Graco? Men jag kan förstås fråga i en affär, där kan de ju sånt.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

TomasN skrev:
Det är väl en Lexus hybrid på gång tror jag men tycker du en Volvo är dyr så är det nog inget alternativ.

:D :D :p

Jag kan tänka mig att lägga mycket pengar på en bil men då ska det vara en bra och miljövänlig bil som kan dra, inte en törstig plastig volvo som sjunker snabbt i värde. Mig veterligt finns ingen volvo 4wd som får dra hästsläp på B-kort.

Det närmaste jag kom förut var passat TDI syncro men diesel är ju ändå inte någon framtidsteknologi.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Vi har en akta graco cosmic och den fungerar utmärkt i baksätet bakåtvänd. Fick ni inte med någon instruktions bok? Det är lite olika beroende på bil och års modell men vi har ringar som vi fäster "snörerna" på baksidan, jisses vad jag är bra på att förklara...

Förstår du ungefär eller ska jag göra ett nytt försök... :angel:
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Jorå, vi fick med en instruktionsbok som jag inte riktigt vet var den tagit vägen men den finns här någonstans. Ska kolla lite. Det är väl inte akut eftersom det funkar bra nu, och det dröjer väl ett halvår innan vi behöver en till barnstol till lilla Flurre-burre.
 
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Åh jag trodde att jag var ensam om att bli gaaaaaalen på en pappa som inte förstår hur viktig trafiksäkerheten är.

Men till och med jag har kunna "banka" in vett i min sons far. Jag blir helgalen när jag upptäcker att han slarvar med säkerheten. Och det har slarvats en hel del skall du veta! :devil:

Du FÅR inte ge dig leta på nätet och skriv ut alla undersökningar, varningar som finns och ge honom detta. Så gjorde jag. Fråga om han vill se sin son död??? Hur svårt kan det vara att ha honom bak i stället??? Om jag lyckades med min så kan du också lyckas!

Åsa
(som har en pappa som är räddningsledare och har sett det mesta)

Glömde skriva att det underlättade efter det att pappan, flickvännen och sonen var med om en stor krock i Danmark. En häst dog och mirakulöst klarade sig sonen utan minsta skroma trots en totalkvaddad stor Landrover!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trots all info så sitter många barn fel i bilen!!

Jag hade blivit HELGALEN om dagis hade gjort så med mitt barn!!! :devil: :devil: :devil:

/Åsa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 852
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det...
Svar
8
· Visningar
1 139
Senast: Ja88
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 734
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 652
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp