Bukefalos 28 år!

tryck på nosryggen

Nominous

Trådstartare
Jag har fått en äldre häst i träning som är minst sagt dum att köra. Eller dum tror jag är fel ord för jag tror tidigare tränare dragit sönder han i käften. Så fort man tar i han i skritt så reser han sig rätt upp och i trav drar han. En riktigt het en. Och det ska inte ha spelat någon roll alls vad de haft i munnen eller vad de gjort så har de varit som att dra i en betongvägg eller så reser han sig.

Hästen ska nu gå enbart ridträning och jag rider på hack, vilken han är helt underbar på. Lugn och det går att ta i han. Men jag funderar ju på vad fasen man ska köra på sen i starterna. Jag skulle vilja ha något som trycker mer på nosen än munnen för att skona. Vad finns det som är godkänt att tävla på?

Han är kollad i munnen och inga synbara fel.
 
Sv: tryck på nosryggen

Xylophoniagrimma, ger dock lika mycket tryck på nosen som bettet. Det finns också något som heter travhackamore, kan kanske vara ett alternativ!
 
Sv: tryck på nosryggen

Xylofonianosgrimma? Min tävlar på det, svår att volta om man bara kör honom på bett (rakt happymouth med bettskivor). Mkt stabilare med nosgrimman. Finn två lägen där man ställer in om den ska ta mer på nosen än i bettet.
 
Sv: tryck på nosryggen

Xylophoniagrimma, ger dock lika mycket tryck på nosen som bettet. Det finns också något som heter travhackamore, kan kanske vara ett alternativ!
ja jag hade för mig att det skulle finnas nån typ av travhack. Vart hittar man dem? Erfarenhet av det? Xyloghonian lär ändå vara bättre än inget känns det som.

Xylofonianosgrimma? Min tävlar på det, svår att volta om man bara kör honom på bett (rakt happymouth med bettskivor). Mkt stabilare med nosgrimman. Finn två lägen där man ställer in om den ska ta mer på nosen än i bettet.

Ska prova en sån och se. Det blir alltså stor skillnad på din?
 
Sv: tryck på nosryggen

Travhacket sitter åt olika håll i din länk och i utrustningsbestämmelserna i reglementet. Vilken är rätt? Antar att det är denna nedan iomed att det står att den ska vara monterad såhär. Men varför ha en produktbild som är felande isåfall?

Men jag hade ju egentligen hellre haft den som på produktbilden så man får nosdelen högre upp. Känns inge kul å ha den så långt ner iomed att man blir rätt stark i vagn om hästen pullar.



Screenshot_2013-08-09-17-56-52_zpsa23e6782.png
 
Senast ändrad:
Sv: tryck på nosryggen

På bägge sitter bygeln bakom bettet, kanske bara två olika fabrikat som ser lite olika ut men bägge är godkända?

Skicka bilden till ST så får du veta om den är gdk, LLtrot är ju en välkänd butik
 
Sv: tryck på nosryggen

Det i shoppen sitter fel - och de är monterade så vilket är helt bakochfram. Nackremmen når knappt runt nacken på hästen och sidoremmarna sitter i ögonen.

Bilden är från tillverkarens katalog (Wahlsten?)

Mitt levererades felmonterat. :banghead:
 
Sv: tryck på nosryggen

Glöm mig - jag är uppenbarligen helt snurrig i dag - så HÄR ska det vara:

Travhack.jpg


Så här ser det ut på nära håll och åt det här hållet ska det sitta, snurrade till det lite först då mitt köptes felmonterat och alla i travshopen var fel.

Det här var första försöket, sen köpte jag ett längre bett för det blev lite tight så jag gick upp 1 cm.
 
Sv: tryck på nosryggen

Glöm mig - jag är uppenbarligen helt snurrig i dag - så HÄR ska det vara:

Travhack.jpg


Så här ser det ut på nära håll och åt det här hållet ska det sitta, snurrade till det lite först då mitt köptes felmonterat och alla i travshopen var fel.

Det här var första försöket, sen köpte jag ett längre bett för det blev lite tight så jag gick upp 1 cm.

Fungerar det bra?
 
Sv: tryck på nosryggen

Förstår vad dom menar när det står att det funkar bäst med entömsbett (rakt) ser ut att kunna nypa med vanligt bett?
 
Sv: tryck på nosryggen

Glöm mig - jag är uppenbarligen helt snurrig i dag - så HÄR ska det vara:

Travhack.jpg


Så här ser det ut på nära håll och åt det här hållet ska det sitta, snurrade till det lite först då mitt köptes felmonterat och alla i travshopen var fel.

Det här var första försöket, sen köpte jag ett längre bett för det blev lite tight så jag gick upp 1 cm.

Det där såg ju bra ut! Är det något du rekommenderar att prova? Den kostar ju en slant och finns ju ingenstans att låna..

Förstår vad dom menar när det står att det funkar bäst med entömsbett (rakt) ser ut att kunna nypa med vanligt bett?

Men typ ett vanligt läderklätt bett utan stänger lär funka lika bra. Jag funderar på ett rakt bett med cavallos bettskivor. På dem finns ingen glipa som kan nypas, eller kanske ett rakt skumbett eller läderbett lite beroende på vad han trivs med? Svårt att veta innan man provat.

Vad tror ni om martingal tillsammans med hacket så man får draget av tömmen mer neråt än bakåt som det blir om de springer högt med huvudet? Han går väldigt annorlunda på hacket i ridningen om jag har låg eller hög hand. Mycket bättre på extremt låg hand. Så det blir martingal på i ridningen, bör ju funka i körningen med?
 
Sv: tryck på nosryggen

Ja det ser ut så. Men jag tror jag vill ha större bettringar så det lägger sig utanpå bygeln.
 
Sv: tryck på nosryggen

Ja precis! Det finns raka bett med löpande ringar som är lika stora som de brukar ha inom galoppen, ett sånt skulle nog vara perfekt!
 
Sv: tryck på nosryggen

Kan säkert funka bra med läderbett iomed läderskivorna de har och rätt stora ringar, eller typ cavallos bettskivor. Men stora ringar iafl
 
Sv: tryck på nosryggen

Jag tycker att mitt funkade bra ett tag men sen löste vi problemet, nu planerar jag att använda det på konvalescenten när hon kommer igång.

Det är inte konstigt att det ser lite knasigt ut för hästen hade ett rakt 9,5 där som är för kort för att ha det till. Med ett 10,5 med parerstänger (eller vad de heter) så funkar det utmärkt på alla mina om jag skulle vilja använda det igen.
 
Sv: tryck på nosryggen

Okej. Hade du ett half eller fullcheek?

Min är 9 och rädd för att man tar i han och har varit så i 6 år. Så jag har ingen jätteförhoppning på att problemet kommer gå att lösa. Det är psykiskt efter att ha blivit dragen i munnen i alla år. Så för mig kanske det är en lösning för att skona honom och kanske få honom att vara mer avslappnad i träningen och vid start.
 
Sv: tryck på nosryggen

Okej. Hade du ett half eller fullcheek?

Min är 9 och rädd för att man tar i han och har varit så i 6 år. Så jag har ingen jätteförhoppning på att problemet kommer gå att lösa. Det är psykiskt efter att ha blivit dragen i munnen i alla år. Så för mig kanske det är en lösning för att skona honom och kanske få honom att vara mer avslappnad i träningen och vid start.

Half - ett vanligt rakt travbett alltså :)

Min hade en blind vargtand som vi inte fick koll på förrrän vid tredje tandläkaren som kollade honom så det tog några år.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag försöker komma på vad det är jag vill ha för bett/träns :p Eller jag vet egentligen VAD jag vill ha, men inte om det finns eller om...
2
Svar
23
· Visningar
3 538
Senast: fio
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 246
Senast: pews1972
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 360
Senast: Puffen
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 875
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp