Bukefalos 28 år!

"Tryckpressen"

doglover

Trådstartare
”Tryckpressen” går ut på att barnet läggs på mage i barnvagnen som sedan körs häftigt fram och tillbaka. Då och då trycks huvudet ned med fast hand.

Från Anna Wahlgren.

Vad ska man säga om det egentligen? Barnmisshandel/kränkning eller ej?

Jag tycker det låter lite väl grovt att trycka ner huvudet hårt och att man tydligen ska köra vagnen häftigt fram och tillbaka över tröskeln. Vissa läkare menar att det kan bli som "shaken baby syndrome" om det går galet och till och med ge babyn andnöd eller knäcka något.

Kränker man inte barnet då?
 
Sv: "Tryckpressen"

Tror det var för att få barnet att sova. Läste det på Wendela.

Vissa skriver att gör man bara rätt så fungerar det osv.... För mig skulle det aldrig känns rätt att behandla mitt barn sådär.

*kl*

Vad tycker ni? Skulle ni testa? Varför/ varför inte?
 
Sv: "Tryckpressen"

Tror det var för att få barnet att sova. Läste det på Wendela.

Vissa skriver att gör man bara rätt så fungerar det osv.... För mig skulle det aldrig känns rätt att behandla mitt barn sådär.

*kl*

Vad tycker ni? Skulle ni testa? Varför/ varför inte?

Men vadå när h*n skriker eller bara är svårsövd..? Stog det nåt om det?

(Nej skulle aldrig testa oavsett, känns ju sjukt)
 
Sv: "Tryckpressen"

Ja det låter ju lite farligt, kan ju tolkas på många sätt.
Vad är häftigt? Hur hög kan tröskeln vara?

Att ta emot tips genom skrift ska man nog ta med en nypa salt och blanda in MKT av sitt egna sunda förnuft. Det finns ju en massa galningar därute som kan misstolka instruktioner, nä det här lät lite läskigt tycker jag!

Min sambo somnade som en stock när hans mamma körde barnvagnen över tröskeln, det är ju ett ganska känt trick. :) Men man kan ju inte köra på hur hårt som helst så bebben skumpar runt i vagnen! Och trycka ned huvudet lät hemskt. Hur gamla barn gällde det?
 
Sv: "Tryckpressen"

Ja det låter ju lite farligt, kan ju tolkas på många sätt.
Vad är häftigt? Hur hög kan tröskeln vara?

Att ta emot tips genom skrift ska man nog ta med en nypa salt och blanda in MKT av sitt egna sunda förnuft. Det finns ju en massa galningar därute som kan misstolka instruktioner, nä det här lät lite läskigt tycker jag!

Men det hade väl funnits en film på hennes hemsida tidigare, därav detta ramaskri? Dock borttagen nu..
 
Sv: "Tryckpressen"

Uppenbarligeså handlade det om väldigt små barn, stod dock ingen ålder tror jag.
 
Sv: "Tryckpressen"

Den togs bort på en tisdag eller vad det nu var. Wahlgren hade inga kommentarer mer än att "folk får tjaffsa".
 
Sv: "Tryckpressen"

Håll ner bebisens huvud och kör barnvagnen över tröskeln.

Anna Wahlgrens metoder för att få småbarn att sova är välkända.

Anna Wahlgrens storsäljare ”Barnaboken” kom första gången redan 1983. Men hennes metoder för att få småttingar att somna – och sova hela natten – väcker intresse bland nya generationer trötta mammor och pappor.

Nu finns handgreppen också illustrerade med videoklipp på Anna Wahlgrens egen sajt. Ett av momenten kallas ”Tryckpressen”.

Huvudet trycks ned
Och det är just filmklippen som fått föräldrarna på nätforumet Familjeliv att rasa.

– Jag saknar nästan ord. Det är hemskt att se hur hon behandlar det gråtande barnet och trycker ned huvudet hårt, säger Victoria, 31, Hässleholm, som är inne på Familjeliv varje dag och läser och skriver.

”Tryckpressen” går ut på att barnet läggs på mage i barnvagnen som sedan körs häftigt fram och tillbaka. Då och då trycks huvudet ned med fast hand.

Barnläkaren Lars H Gustafsson har också skrivit flera böcker om barnuppfostran och är liksom nätdebattörerna kritisk. Han tycker att metoden är brutal och onödigt hårdhänt. Även om skelettet är mer elastiskt hos ett barn än hos en vuxen, riskerar man att skada bröstkorgen vid tryck mot ryggen. En för hård hand kan knäcka ett revben eller ge bebisen andningsproblem.

– Utförs det på exakt rätt sätt är det inte skadligt. Men jag skulle aldrig ge ett sådant råd. Säkerhetsmarginalen är så liten. Om man har ett barn som har svårt att sova är det lätt att man som förälder är trött och irriterad och på gränsen till desperat, säger Lars H Gustafsson.

Är det barnmisshandel?

– Det beror på hur det görs. Det ligger väldigt nära vad jag skulle kalla barnmisshandel. Det är i vilket fall en allvarlig kränkning av barnet, säger Lars H Gustafsson.

Även det bryska ”vagnandet” – att häftigt dra barnvagnen över t ex en tröskel – avråder han från.

– Det kan ge samma effekt som när man skakar ett barn, det som kallas Shaken Baby Syndrome och kan ge hjärnskador, säger Lars H Gustafsson.


Detta är i princip vad som stod:D
 
Sv: "Tryckpressen"

Men okej... verkar ju inte normalt nånstans! Varför kan man inte låta den lilla bebisen somna när det passar.. Istället för att försöka tvinga en liten som gråter :crazy: Det är ju knappast lugnande heller, snarare panikframkallande :crazy:

Usch nu vill jag ta upp o krama min lilla plutt.. Men han sover den odågan :D
 
Sv: "Tryckpressen"

Har aldrig gillat Anna Wahlgren. Mina fyra har sovit ändå, utan tryckpress. Och är man i desperat behov av sömn tror jag inte detta rådet är det man ska till sig "Tryck ner barnets huvud..." Tjena...
 
Sv: "Tryckpressen"

Svarar som både buptant och mamma..nej för helvete!
Det finns tydligen ingen hejd på den där tokmänniskans påhitt.
 
Sv: "Tryckpressen"

Fast jag fattar inte varför allt ska tolkas till det värsta.

Shaken baby-syndrom efter att ha legat i vagn som körts över tröskel?
Vad har folk för trösklar i sina hem som är så enorma så att de skulle kunna ge barnet skakskador??

I alla de lägenheter och hus jag bott i så ger tröskeln endast en liten bump, ungefär som när man är ute och drar vagnen på en grusväg med lite gupp..? Alltså: perfekt sövande rörelse för små barn.

Jag vet inte, men har man minsta känsla för rimlighet ska en baby vare sig få sitt huvud brutalt nedtryckt eller skakas till skada och de föräldrar som eventuellt går över gränsen säkert skulle gjort det på annat sätt med eller utan att misstolka råd.

Så jag tycker att Anna-hatet handlar mer om hysteri och att tolka saker till det värsta än något annat. Hennes bok har funnits ute i många år, hur många skadade barn tror ni det blivit av att ha körts över trösklar för att somna?
 
Sv: "Tryckpressen"

*kl*

Jag tycker att man ska lyssna på Anna W lika mkt som man ska lyssna på Anna Skipper :rofl:

- inte alls med andra ord.


Sunt förnuft och vett i huvudet räcker betydligt längre än Anna W's skräpbok (jag har läst den, en upplaga från 80-talet)
 
Sv: "Tryckpressen"

Men att trycka ner en bebis huvud - till vilken nytta? Köra över tröskeln var inte det jag tänkte på..

Fast ärligt: när någon säger att köra över tröskeln ger shaken baby-syndrome så undrar jag faktiskt om resten av kritiken är lika befängd.

Hade man hållt sig lite inom ramarna så hade jag kunnat ta kritiken mot Anna Wahlgren mer på allvar, men det här låter mera som folk som inte gillar Anna i största allmänhet och vill hitta något att klaga på än något annat.

Jag tycker det är mera barnplågeri med alla dessa oroliga och osäkra föräldrar som duttar hysteriskt med sin barn och aldrig vågar ställa ner foten och bestämma sig för vad de ska göra.
Har bekanta som ligger och ska natta sina barn i timtals istället för att se till att de somnar (nu pratar jag inte spädbarn utan småbarn). Såväl deras barn som de själva plågas av detta utdragna nattningshelvete och ändå vågar de inte förmedla säkerhet utan står och velar fram och tillbaka vid barnkammardörren så att ungarna blir oroliga. DET anser jag är värre för jag tror då att otroligt få skulle tolka rådet till att hårdhänt TRYCKA ner sina bäbisars huvuden i madrassen och rulla barnvagnen så ungen får skakskador, jämfört med "jag-vet-inte-vad-jag-ska-göra-och-jag-vill-vara-kompis-med-mitt-barn-föräldrarna".
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 131
Senast: Iamia
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 401
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp