Tungan över bettet....*suck*

Favina

Trådstartare
Trodde att jag inte hade några problem men fick just nu ett, som jag tror har funnits där ganska länge.

Min häst lägger tungan över bettet. Jag fattar inte hur jag kan ha missat det :confused: men jag bytade iof nosgrimma men tycker inte det skall ha någon betydelse. Nu går hon med ett vanligt tränsbett och har en sån gummigrej i munnen som gör att hon inte kan få tungan över.

Någon som har häst som lägger tungan över bettet eller har gjort det?

Kram Favina :bump:
 
Min gör det ofta när jag rider med rakt tränsbett, men hon lägger själv tillbaka den igen. :smirk:

Nu testar jag tredelat och det verkar funka bättre.

Kan tillägga att jag inte använder nosgrimma.
 
Har precis upptäckt samma problem. Han verkar kunna jonglera med bettet som han vill. Ena stunden är tungan fel. När man kollar igen 10 sekunder senare är den rätt igen. Blir inte hård och okänslig i munnen av att ha tungan över bettet, utan krullar ihop sig vilket är mycket obehagligt. Det var så jag först upptäckte det eftersom han aldrig går bakom hand i vanliga fall. Det har hänt under två ridturer, och när han väl kommit igång så går han och krullar till och från och gapar och sticker tidvis ut tungan så att den hänger som en slemmig rosa trasa. :crazy:
Hittills har jag avbrutit ridturen så fort det har skett, men det är ju ingen lösning om det blir ett återkommande problem.

Vad är orsaken? Obehag i munnen eller bara att det råkar vara kul att fippla med bettet? (han gillar överhuvudtaget att ha saker i munnen och tugga på dem)
 
En häst som försöker undkomma bettet lägger tungan över bettet, "krullar ihop sig" går bakom lodlinjen eller tar upp huvudet som en stjärnkikare etc.
Eftersom de flesta bett ,så som två delat,rakt och tredelat verkar genom att trycka på tungan, så tar helt enkelt hästen bort tungan ,om det är för mycket tryck...
 
Våran gubbe gjorde så när han hade tredelat, nu har han ett rakt tränsbett och har slutat helt.. jag skulle tro att det är ett tecken på att de inte gillar bettet...
 
Min förra häst gjorde det när jag fick honom eftersom han ridits med hård hand på skarpa bett under en lång tid.
Men med mycket mjuka händer, ett bett han gillade och en LÖST spänd nosgrimma så försvann problemet så småningom.
Börja med att byta bett och få tändarna kollade - och kolla upp hur du använder dina händer ;)
 
Tänderna är kollade så där är inget problem.

Jag har kollat på många olika bett, både rakt silikon, två delat, tredelat m fasta ringar och utan. Vill ej sätta skarpa bett i munnen på henne då hon är så känslig. Mina händer är mjuka, kanske inte så rörliga? Jag har jättesvårt att röra vänster handen, jag kan röra mer på höger, kanske för att jag är högerhänt?

Tittade idag när jag red och jag lägger in den svarta gummipluppen rakt in så att den ligger på tungan, inte på men ca 1-2 mm ifrån och när jag ridit ett tag så är den uppe i gommen på henne. Det kan ju inte vara så särskilt behagligt, men hon lägger ju dit den själv.

Kram Favina :bump:
 
absolut
min pålla har gjort det några gånger. hon gör det när hon tycker att jag håller henne för hårt, så det jag gör är att aktivera henne så mycket som möjligt, byta galopp, flytta nått steg åt sidan, en halt, tempoväxlingar etc, försöka se till att hon har för mycket annat att tänka på.
red en tvååring lite som konstant gick med tungan över bettet i stort sett, han gjorde det för att det roade honom, han var väldigt pillig med munnen, tror ärligt han hade en slang damp, dvs han hade svårt att vara stilla, måste alltid aktivera sig själv med nått. på den hjälpte inte mycke :smirk:
 
Min häst höll på så ett tag... Hon var hemskt "fipplig" (fint ord?) med tungan och fick dessutom smått panik när hon fick den över bettet. Det som hjälpte henne var att jag bytte till ett bett med (låg) tungfrihet, då fick hon chansen att röra på tungan utan att riskera att få den över bettet.
Tror jag red med det bettet varje pass i någon månad samt att jag använde det vid sådana tillfället som hon kunde spänna till lite för (hoppning, uteritt i högre tempo) i ett halvår kanske. För varje pass blev hon mer och mer stilla med tungan.
Nu rids hon sedan flera år tillbaka på såväl vanliga tränsbett som kandar utan problem.
 
Om du har problem med rörligheten så prova att tänkat att du har ett ägg i varje hand som du inte får trycka sönder (så kan du inte bli för hård i handen!). Tänk sedan att du redan haft sönder några ägg :angel: som du ska vispa sockerkaka av. Du ska kunna "vispa" lika mycket med båda handlederna (att använda mixer är fusk ;)).
Ett annat bildtänkande är att tänka att man ska äta yogurt med en tesked - då får du rätt rörelse i handleden.
Försök tänka på var i armen du tar en förhållning. Är det i överarmen eller i handleden? Om det inte är handleden tar du för hårt... Det kommer att krävas massor med "rätt" ridning innan du blir av med problemet, (tyvärr inget man gör på en eftermiddag) men å andra sidan så utbildar man sin ryttarkänsla på så sätt så man får väl se det som en fördel :)
Testa också att rida utan nosgrimma - det kan hjälpa på vissa hästar.
Hoppas du hittar något som fungerar!
 
Det där med ägg kanske inte är så dumt :idea:

Då är det väl lika bra och ta riktiga ägg i handen och rida med och går det sönder så gör det :D
Jag använder en remontnosgrimma nu, förut hade jag en aachennosgrimma. Utan grimma skall jag vara glad att jag får stopp. Hon kör upp huvudet i vädret och bara gapar och tänker på något helt annat än ridpasset :smirk:

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 111
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 875
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp