tunna "silikon"/"syntet"bett?

Reykur

Trådstartare
Finns det silikonbett som är tunnare än Nova? Tänker framförallt ut mot ändarna, där det ser alldeles för stort och otympligt ut och min häst blir besvärad.
 
Har jagat i 10,5 men bara hittar i 11,5 och redan 10,5 är på gränsen till stort om hästen, som i mitt fall, har 10,5 på delade bett :/
 
Globus har haft Raka, tunna jämntjocka syntetbett (kanske 14mm?) med lite flex i. Kändes mer som apple mouth bit i materialet än Nova och lite styvare också.
De fanns ner till 9,5 cm iallafall, det är jag helt säker på. Man brukar få be återförsäljarna att beställa hem dem då de inte brukar finnas i affärernas "basutbud".
 
Sånt har jag haft. Har även frågat efter Sprenger-bett i mindre storlek men då fått nekande svar, har iofs bara fråga en eller två.
 
Jag har precis köpt ett begagnat Nova som är 2 cm längre än vad jag vill ha. Tänkte kapa ändarna och flytta in bettringarna. Helst hade jag velat ha ett som är 4 cm större än jag behöver ha, men det kan jag köpa när jag vet att det går att genomföra. Köpte detta mest för att prova.
 
Jag tog en mattkniv och skar bort massor med överflödigt material.

Fungerade jättebra, men det tog hur lång tid som helst att karva och byta till nytt blad :(

Kommer nog inte göra om det. ..
 
Jag har precis köpt ett begagnat Nova som är 2 cm längre än vad jag vill ha. Tänkte kapa ändarna och flytta in bettringarna. Helst hade jag velat ha ett som är 4 cm större än jag behöver ha, men det kan jag köpa när jag vet att det går att genomföra. Köpte detta mest för att prova.

Du måste uppdatera oss om hur det går!
 
Globus har haft Raka, tunna jämntjocka syntetbett (kanske 14mm?) med lite flex i. Kändes mer som apple mouth bit i materialet än Nova och lite styvare också.
De fanns ner till 9,5 cm iallafall, det är jag helt säker på. Man brukar få be återförsäljarna att beställa hem dem då de inte brukar finnas i affärernas "basutbud".

Ett sådant har jag i 10,5! Hade gärna provat ett sprenger men har varken hittat eller fått positiva svar när jag frågat. F ö verkar sprenger inte göra mindre bett än 11 cm och inte ens det i alla varianter.
Globus muffbett heter det och finns ner till 9, 5. Mitt är ca 12 mm tjockt.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 880
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 555
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 739
Senast: Fetaost
·
Utrustning Okej, hur ska jag starta de här. Jag vill börja med att säga att ingen är djurplågare och jag är inte intresserad av att slänga alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 812
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp