Bukefalos 28 år!

Tupp problem

cowgirl81

Trådstartare
Varför är det så omöjligt och bli av med tuppar. Står med 7 st Dvärg Kochin tuppar som jag inte blir av med. Vill ju gärna inte slå ihjäl dom. Nån mer som har problemet med det. Och hur gör ni.
 
Sv: Tupp problem

Det är alltid problem med tuppar, jag har fn två som jag behöver bli av med, men det blir nog samma som i fjol. Jag får ta bort dom. Det jag har är dvärgbrahma, och dom är ju inte så vanliga..
 
Sv: Tupp problem

Men borde inte de ovanliga raserna vara mer populära, eftersom folk behöver nytt blod till sina hönor?
 
Sv: Tupp problem

Orsaken till det är väl inte så svår att lista ut?
Om du har kläckt c:a 20 kycklingar, så borde du ha fått 10 av varje kön.
10 hönor alltså, som du väljer att behålla eller har sålt till en kund. Samma person köper en eller max två tuppar till sin flock. Kvar blir då 8 tuppar (eller 10 om du inte sålt några djur).

Svaret är helt enkelt överskott! Oavsett om en eller annan lyckas sälja av sina tuppkycklingar, så blir det totalt sett ett stort överskott av dessa.
Lösningen blir att avliva dom som unga (slöseri) eller föda upp dom till slaktdjur. Troligen mycket bättre kvalité än det man hittar i butikerna.

LIA
 
Sv: Tupp problem

Men borde inte de ovanliga raserna vara mer populära, eftersom folk behöver nytt blod till sina hönor?

Jo, men av de ovanliga raserna så är det inte många som har dom och det är en väldig släktskap i rasen med. De gula Colombian som jag har finns inte många uppfödare och de flesta är släkt med det jag har och ska man ha nytt blod så är det utomlands som gäller. Tyvärr..
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 603
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 224
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 437
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp