Bukefalos 28 år!

TV på -60 och -70 -talet

Om man vill ha exempel på censur i dagens Sverige är det bara att se på Stockholm Pride som bör censureras, enligt vissa då.
Och vilka som får läsa sagor för barn.
Statligt kontroll kommer både i rött och brunt.
Det är som ett runt register där blått och rött går ihop till brunt på baksidan i sin önskan att kontrollera andra människor.
 
Men vilken konstig världsbild?!

Varenda land, hade under 1900-talet en film och tv censur!

Man klippte bort saker, filmer gick inte visas alls, man satte åldetsgränser.

Det var inte unikt för Sverige.

Jag har bott i USA under 1970-talet, hos släkkten i Frankrike och Österrike av och till under 60 o 70-talet, och det fanns nationella varanter av film o tv censur överallt.
Och det tycker du är bra?
Att andra gör dumma saker gör det ju inte bättre när Sverige gör det.
USA är verkligen inte en bra förebild för personlig frihet.
 
Vem vill du ska bestämma? De som köper reklam i kanalerna? Aktieägarna i bolagen?

Medborgarna i en stat har ett intresse av ett fritt och öppet samhälle. I de bästa fallen är det medborgarna som är staten.

För kapitalet finns inget sånt intresse, det finns bara förutsatt att det är lönsamt.

I ingetdera fallet får alla precis vad det vill. Inte ens i Spanien 36.
Tittarna skall få bestämma över vad de vill se.
Och staten skall inte hindra det.
Vi skall ha både public service och fria kanaler.
Därför att vi vill kunna välja.

Problemet blir när fri TV förbjuds.
 
Tittarna skall få bestämma över vad de vill se.
Och staten skall inte hindra det.
Vi skall ha både public service och fria kanaler.
Därför att vi vill kunna välja.

Problemet blir när fri TV förbjuds.
Det tycker jag också, däremot tycker jag det är bra att det finns regleringar om exempelvis vad och hur man får göra reklam i olika media. Vilket är en styrning också.

En förutsättning för att systemet ska fungera är att det finns en stark public service, därför är det oroande att det talas om både neddragningar, insmalningar och styrning av innehåll. Regeringspartierna och SD är verkligen inte de som driver åt rätt håll i de frågorna (alltså givet situation idag och titta framåt.)

Mediautbud påverkar vår demokrati starkt och kan inte överlåtas till ”fria” marknadskrafter utan regleringar.
 
Tittarna skall få bestämma över vad de vill se.
Och staten skall inte hindra det.
Vi skall ha både public service och fria kanaler.
Därför att vi vill kunna välja.

Problemet blir när fri TV förbjuds.
Problemet är väl att tittarna väldigt sällan har möjlig att bestämma över vad som ska sändas, oavsett om det är staten eller någon anonym sammanslutning av kapitalister
 
Problemet är väl att tittarna väldigt sällan har möjlig att bestämma över vad som ska sändas, oavsett om det är staten eller någon anonym sammanslutning av kapitalister
Dessutom kanske tittarna inte ska få bestämma.

Jag vill inte ha kopior av Melodifestivalen och Så kan det låta och Hjälp vi har köpt en bondgård (eller för den delen en enda dokumentär till om den mustaschprydde tysken som begick självmord) bara för att det är populärt och skulle vinna vilken omröstning som helst.

Public Service ska stå för bredd, inte absolut kopplat till önskat av flest tittare.
 
Jag anser ju att så litet som möjligt skall vara styrt av staten.
Fri företagsamhet är viktigt. Det ger ansvar för verksamheten.
Vilket placerar oss i olika politiska läger.
Uppenbarligen, jag anser att hela Sverige ska leva och att mina skattepengar inte ska stoppas i de fickor som skiter i det. Fri företagsamhet, javisst, men inte till vilket pris som helst, inte på bekostnad av andra människor eller vår natur. Vissa samhällsfunktioner måste fungera, vill vi ha en privat poliskår?
 
Uppenbarligen, jag anser att hela Sverige ska leva och att mina skattepengar inte ska stoppas i de fickor som skiter i det. Fri företagsamhet, javisst, men inte till vilket pris som helst, inte på bekostnad av andra människor eller vår natur. Vissa samhällsfunktioner måste fungera, vill vi ha en privat poliskår?
Vissa saker hör ju till själva samhällskontraktet.
Men skattepengar skall användas så litet som möjligt och inte hamna i några privata fickor alls.
Att paracitera på skattemedel är inte fri företagsamhet.
 
Dessutom kanske tittarna inte ska få bestämma.
Men skall inte var och en få bestämma över vad de vill se?
Jag kan streama vad jag vill när jag vill det.
Skall det förbjudas till förmån för att jag måste titta på public service om jag vill titta på något?
Utbud skall erbjudas, inte påtvingas eller begränsas.
 
Det tycker jag också, däremot tycker jag det är bra att det finns regleringar om exempelvis vad och hur man får göra reklam i olika media. Vilket är en styrning också.

En förutsättning för att systemet ska fungera är att det finns en stark public service, därför är det oroande att det talas om både neddragningar, insmalningar och styrning av innehåll. Regeringspartierna och SD är verkligen inte de som driver åt rätt håll i de frågorna (alltså givet situation idag och titta framåt.)

Mediautbud påverkar vår demokrati starkt och kan inte överlåtas till ”fria” marknadskrafter utan regleringar.
Vore väl lite av en mardröm om marknaden skulle leda till att en del av befolkningen skulle söka sig till någon svensk motsvarighet av Fox News, polariseringen vore inte nådig. Sedan har såklart målposterna flyttats även hos PS här, med tanke på trycket från ffa SD och en rädsla för att inte uppfattas som "neutrala" gällande demokratiska frågor som varit givna för bara några år sedan...
 
Men skall inte var och en få bestämma över vad de vill se?
Jag kan streama vad jag vill när jag vill det.
Skall det förbjudas till förmån för att jag måste titta på public service om jag vill titta på något?
Utbud skall erbjudas, inte påtvingas eller begränsas.
Varför skulle du inte få streama vad du vill när du vill bara för att det finns PS?
 
Problemet är väl att tittarna väldigt sällan har möjlig att bestämma över vad som ska sändas, oavsett om det är staten eller någon anonym sammanslutning av kapitalister
Och ändå är det ju en större variation nu än det var under det statliga TV-monopolets tid. Av många olika skäl, såklart, inte minst det faktum att man kan streama vad som helst när som helst utan att vara beroende av en TV-tablå. Jag som konsument av serier, filmer, dokumentärer och nyhetssändningar har nog aldrig haft större möjlighet än nu att faktiskt titta på det jag vill. På det sättet vinner ju faktisk kapitalismen ganska stort.
 
Vore väl lite av en mardröm om marknaden skulle leda till att en del av befolkningen skulle söka sig till någon svensk motsvarighet av Fox News, polariseringen vore inte nådig. Sedan har såklart målposterna flyttats även hos PS här, med tanke på trycket från ffa SD och en rädsla för att inte uppfattas som "neutrala" gällande demokratiska frågor som varit givna för bara några år sedan...
Det finns nog ganska garanterat en del av befolkningen som aldrig tittar på public service-nyheter. Det finns gott om andra nyhetskällor, både bra sådana och sådana som innehåller fake news.
 
Varför skulle du inte få streama vad du vill när du vill bara för att det finns PS?
Det har jag inte påstått.
Jag påstår att public service inte skall ha ensamrätt i etern.
Förbud av andra aktörer är det som jag motsätter mig.
Jag tittar mycket på public service både som tablå och streaming.
Det är just valet som jag vill kunna göra själv.
 
Det finns nog ganska garanterat en del av befolkningen som aldrig tittar på public service-nyheter. Det finns gott om andra nyhetskällor, både bra sådana och sådana som innehåller fake news.
Jag tycker att public service är viktigt som en del i min valfrihet.
 
Det har jag inte påstått.
Jag påstår att public service inte skall ha ensamrätt i etern.
Förbud av andra aktörer är det som jag motsätter mig.
Jag tittar mycket på public service både som tablå och streaming.
Det är just valet som jag vill kunna göra själv.
Jag tycker inte heller att public service ska ha ensamrätt, men jag tycker ändå att det är viktigt att PS finns och att enskilda partier inte bör försöka banta ned/styra för mkt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Hemmet Lite tokig rubrik, men så fick det bli! :rofl: Vardagsrummet i lägenheten vi köpt känns lite svårmöblerat, och det stora kruxet är var...
Svar
13
· Visningar
4 047
Senast: Pilot
·
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 115
Senast: åke
·
Äldre Jag vet att det är meningen att man ska reta sig på dom men det är ju ändå på riktigt. Kollar på renoveringsprogram där par ska...
2
Svar
35
· Visningar
2 654
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp