Bukefalos 28 år!

Tvåårsstarter - igen...

Sv: Tvåårsstarter - igen...

Absolut ingen aning. Det där tycker jag är för täta starter för i princip alla vuxna hästar också... och en TVÅÅRING :eek:

Näää jag förstår inte. Alls.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Hon slipper träna iaf el hon kanske hinner klämma in sånt också
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

På det här viset kan man nog bara tävla en säsong....sen finns nog inte så mycket kvar att köra med. Oerhört korttänkt och enligt min mening urbota dumt!
Arma kräk, det är ju inte bara loppet som ska travas, resor, värmningar mm mm

Näej, denna person har klassat sig själv som en högst oansvarig företrädare!
Det är just detta beteende som ger travsporten dåligt rykte, skämmes!
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

fy fan rent ut sagt. Jag önskar aldrig hästar illa, men stackars krake om hon håller sig hel och frisk tills hon blir tio år, när hon redan som tvååring startar som enligt mig är för mycket för en vuxen häst.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Ja det måste väl vara samma häst eftersom det bara finns en med den stammen född -07 (CA + PH).

Växer och startar hårdare än någon färdigvuxen häst kan göra pga att det är fullt i loppen så halvradspållar ytterst sällan kommer med i "vanliga" lopp.

Bedrövligt. :mad:
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Hur sjutton tänker man när man lyckas med 6 starter på 33 dagar med en tvååring???

Åtta starter på mindre än två månader (är väl typ sju veckor). :eek:

Såg en sak till - banorna den har startat på. Nu vet inte jag hur långt det är mellan Vaggeryd och Jägersro, men den har inom dessa sju veckor startat på både Jägersro och Lindesberg. Det lär väl i alla fall vara en bit den har åkt på vägarna... Jägersro en dag och fyra dagar senare Örebro. Hur långt är det däremellan? 60 mil?
 
Senast ändrad:
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Såg väl inte jättesnällt ut men å andra sidan måste ju den här människan få starta sina hästar precis som h*n vill...Finns ju ingen lag på hur ofta man får starta sin unghäst annat än den vanliga 3 dagars...

Så länge inte hästen ser ut att lida av det och må dåligt, uppträda stressat osv. Ibland känns det som att vissa bara är avundsjuka och gnäller. Var istället glada för att nån är så duktig så att den får sin häst till tidiga tvåårsstarter vilket inte alla lyckas med. Om det är positivt eller negativt för hästen kan vi knappast avgöra redan nu. Och vem vet-det här kanske är hästens begränsning och dess enda chans att lyckas någorlunda på travbanan...
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Jag skulle inte tycka att det var okey ens med en äldre häst.
Dessutom trodde jag knappt att det fanns så många 2-årslopp... :o
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Såg väl inte jättesnällt ut men å andra sidan måste ju den här människan få starta sina hästar precis som h*n vill...Finns ju ingen lag på hur ofta man får starta sin unghäst annat än den vanliga 3 dagars...

Så länge inte hästen ser ut att lida av det och må dåligt, uppträda stressat osv. Ibland känns det som att vissa bara är avundsjuka och gnäller. Var istället glada för att nån är så duktig så att den får sin häst till tidiga tvåårsstarter vilket inte alla lyckas med. Om det är positivt eller negativt för hästen kan vi knappast avgöra redan nu. Och vem vet-det här kanske är hästens begränsning och dess enda chans att lyckas någorlunda på travbanan...

Det är väl egentligen att det är TILLÅTET jag vänder mig mest emot.

Jag har ingen aning om vem som äger hästen, hade ju inte ens koll på att det var en bukefalist och avundssjuk är det sista jag är. I så fall skulle jag inte ha den typ av hästverksamhet jag har.

Och även om hästens enda chans att ta pengar är nu så tycker jag att det är för JÄVLIGT att starta var 3:e dag.

Liksom jag tycker det är för JÄVLIGT att rappa hästen 30 ggr med tömmarna, det är däremot inte tillåtet.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

För något/några år sedan (när de började med tvååringslopp på allvar så att säga), så såg man ett antal hästar harva runt i loppen och komma in på tider mellan 1.25 - 1.35 när de andra som var placerade gick 1.18. Man såg dessa hästar nöta vecka ut och vecka in och ta sista pengarna i loppen, eftersom tvååringar inte kan bli distanserade och eftersom det sällan var fler än sju-åtta hästar i loppen (åtta prispengar i tvååringsloppen). Bedrövligt var det. Så nej, jag är inte avundsjuk på de som startar tvååringar och som dessutom gör det ofta. Mina hästar klarar också av att gå de tiderna, men jag startar dem inte bara för den sakens skull.

Edit: Detta skulle inte vara ett svar till ghost, utan till jesse. Blev fel på knapplånet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Jag håller med ovanstående (för en gångs skull:p)... Att starta en tvååring på det här sättet är inte snällt. Spelar ingen roll om hästen ser fin ut...

Jag förstår inte varför tvååringarna ska få så pass mycket pengar? Det är mycket hästar som kommer ut som inte är klara för det i tiderna (den här har väl i alla fall sprungit starttider men som ovanstående säger så finns det många som harvar runt ett halvvarv efter de andra och ändå får sistapengarna) Ett skämt mot oss som försöker ha våra hästar förberedda inför varje start vi gör mot dem (varför kan vi inte lika gärna få 5000 kr för en åttondeplats med vår tioåring som inte fick chansen på upploppet?).

Vi har två tvååringar nu, i alla fall den ena hade säkert kunnat starta i år och tjänat 5000 i varje lopp. Jag ser hellre att hästen utvecklas ett snäpp och kan tjäna betydligt mer pengar som treåring och sedan håller betydligt längre...

Om nu tvååringssporten ska ha så mycket pengar kanske det är läge att göra som galoppsporten, att du måste ha viss startprocent och segerprocent med äldre hästar för att ens få träna tvååringar, så du har rutin och är mogen för det. För tvååringsloppen är bara ett enda stort skämt som de ser ut idag. Måste för övrigt vara jätteskoj för spelarna att spela ett lopp med sju hästar som går på rad där två-tre hästar är väl förberedda och resten inte ens skulle ha varit ute i kval.... Jättefin sport:crazy:
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Men du, skulle det verkligen funka?

Jag tycker mig vara väl lämpad att träna mina tvååringar (jag haft) för premie även om jag knappast har nån vidare start-/seger-%. I hälften av fallen har folk runt omkring mig sagt KVALA och jag har sagt nej.

Kvaltiden visar ju att hästen "ska" vara förberedd för att klara farterna. Kan man kanske göra så att en häst som inte går under 30 tjänar pengar? *spånar*

Kan man begränsa tredagarsregeln för att gälla äldre hästar så som jag tror det finns inom ponnytravet, där man begränsar antalet starter för unga ponnyer? *spånar vidare*

För ingen kan väl rimligtvis tycka att detta är att värna om hästarna?
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Problemet ligger nog även i distanseringsreglementet. Om även tvååringar kunde bli distanserade, så hade man reducerat bort många av de som sprang ett halvvarv efter de andra. Vissa gick ju tider runt 1.35 i riktiga lopp.

Randy Eyecandy var ju ett exempel på en typisk sådan häst:

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=595894

Bedrövligast var väl att den blev trea (!!!) på 1.32,5 (fem startande, varav en blev diskad). Rena parodin på travlopp.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Om nu tvååringssporten ska ha så mycket pengar kanske det är läge att göra som galoppsporten, att du måste ha viss startprocent och segerprocent med äldre hästar för att ens få träna tvååringar, så du har rutin och är mogen för det.

Hade nog inte hjälp när det gällde Randy Eyecandy i alla fall. :crazy:
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Den har heller inte startat som 3-4 åring, var anmäld 300609 men struken.
Troligen helt bränd som de flesta andra med liknande starter.

Även ett premielopp kan knäcka en häst som inte är så utvecklad mentalt.
Bara för att den inte ramlar omkull på banan betyder det inte att den är färdig att starta. Särskilt inte var 3:e dag.......

Och nej jag är inte avundsjuk, kör hellre lopp med en fräsch 12-åring än en växande 2-årig bebis!
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Nä. Kanske inte. Fungerar dock inom galoppsporten. Väldigt sällan man ser en oförberedd, oavsett om den är amatör eller proffstränad, häst gå ut i lopp där.

Man ska kanske sänka kvaltiden? Jag kan inte förstå varför tvååringar som ska starta ska få kvala på 1.28... Tycker nog alla hästar ska kunna minst 1.23 för att få starta.... Skulle själv aldrig ta ut en häst som inte jobbar 1.20 på ett bra sätt inför en start... I annat fall är den inte mogen. Gäller tvååringar också. Anser jag. Och in med dist regeln. Finns ingen anledning att inte ha den. Ens i tvåårslopp.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Tänkte också på det när jag läste travronden. Snacka om o starta sönder hästen.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

JAg tycker också att de kan sätta en distanseringsregel på 2 åringar med men då fyller de väl inte loppen. Det finns säkert tränare som går ut i vanliga lopp istället för provlopp då de kan tjäna en slant oavsett tid.
Skulle jag aldrig göra. Bättre de har den regeln i den vanliga loppen istället:D
 

Liknande trådar

Trav ev ska damen betäckas i vår, beroende på hur hon utvecklas under vintern. Hon ska gå några provlopp nu, är hon bra så kvalas hon och...
2
Svar
22
· Visningar
2 552
Senast: jassica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp