Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Eeiram

Hej!

Ni som har barn som har/haft svinkoppor och samtidigt haft mjuka gosedjur i sängen, tvättar/tvättade ni gosedjuren för att förhindra smittspridning?

Hur länge kan en bakterie egentligen överleva? Gosedjuren ligger nu på hyllan men jag vet inte om jag behöver tvätta dem innan användning igen?

- Marie
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Undrar jag oxå!
(Hade faktiskt inte tänkt tanken, men nu har vår 2-åring svinkoppor för andra gången på några veckor...)



/Jossan
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Jag är också rädd för att det skall komma tillbaka, så jag vill veta vad man kan göra för att förebygga ett eventuellt återfall.

/Marie
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Eftersom Tom lyckades att få 5 impetigo/svinkopps anfall med Pencilinbehandling under sina första 6 månader så har jag sanerat totalt och alla leksaker är nu antingen tvättsäkra i diskmaskin eller i tvättmaskin och är de inte de så har de åkt ut.

Nu har vi sluppit det på ett tag. Skönt.
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Fy sjutton - FEM anfall! :eek:

Hur sanerar man bäst alla föremål och ytor i huset? Det räcker väl inte med att bara torka av med trasa och vatten?

På den där länken stod att man skulle ställa undan gosedjuren, vilket jag gjort, men undrar om man måste tvätta dem. Har en jättestor nalle som nog blir svår att tvätta...
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Dör bakterier i frysen? Jag hade för mig att de bara "gick i dvala" och sedan börjar leva igen när man tar ut dem? :confused:

Stackars nalle! :smirk:
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

break_a_leg skrev:
Pröva att få in nallen i frysen! Det brukar ta död på det mesta :)

Appselut vad man ska göra! Men komihåg att de ska ligga där minst 24 timmar!

När "Vi" fick svinkoppor så var "vi" så stora att inga kramisar blev smittade, men guuuuud va jobbigt det var! Blev pc-kur för både mej och sonen, det tog aldrig slut annars, och jag har fortfarande stora ärr i ansiktet.... :cry:
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Lejonflickan skrev:
Appselut vad man ska göra! Men komihåg att de ska ligga där minst 24 timmar!

När "Vi" fick svinkoppor så var "vi" så stora att inga kramisar blev smittade, men guuuuud va jobbigt det var! Blev pc-kur för både mej och sonen, det tog aldrig slut annars, och jag har fortfarande stora ärr i ansiktet.... :cry:
Jaha, så man kan lägga in djuren där inne? Dör bakterierna då?
Jag har för mig att jag läste om det på biologin i skolan, men att bakterierna bara gick i dvala och sedan börajde leva när man tog ut dem igen. MEN, jag kan också minnas fel! :D

Haha, ja jag är nog också lite för stor för gosedjur, men jag har några djur om alltid sover vid sängen...tog fram dem när jag var ledsen för några månader sedan. :smirk:

Både jag och särbon (han är hemma över helgerna) har fått pencillin, men jag vill ju göra allt för att inte få tillbaka det. Vad gjorde du, Lejonflickan, i förebyggande syfte?

- Marie
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Nej dom dör inte i frysen!
Sätt ut den i solen ett par dagar UV ljus är ganska effektivt.
Bastu 70 grader!
PL
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

peter_lundin skrev:
Nej dom dör inte i frysen!
Sätt ut den i solen ett par dagar UV ljus är ganska effektivt.
Bastu 70 grader!
PL
Ja, jag kan ju sätta ut gosedjuren i solen, nu de dagar det är sol...
Någon bastu har vi tyvärr inte...

/Marie
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

KOnstigt att läkare och vetrinärer då inte fått samma vetskap? :confused:

Och Astriden, är eländet väl borta så är det nog inte så lätt att skydda sej mot ny "invasion", det är nog bara att hoppas.... :crazy:
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

break_a_leg skrev:
Pröva att få in nallen i frysen! Det brukar ta död på det mesta :)

Bakterier dör inte vid djupfrysning.
Att hålla mat vid minst 8+ är för att bakterierna förökar sig lååångsamt i det stadiet. Djupfrysta bakterier går i dvala och kan hur som hänt vakna till liv igen vid tining.


Patogena bakterier börjar dö vid +60 grader.
+ 100 grader så har du utrotat nästan allt, och vid pastöriseringstemp utritar du även spor-bakterier.
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Om du träffat en läkare som säger att bakterier dör vid frysning så är det inte fråga om läkare kontra vet utan att just den läkaren missat en del bakteriologi.
PL
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

SessCa skrev:
Bakterier dör inte vid djupfrysning.
Att hålla mat vid minst 8+ är för att bakterierna förökar sig lååångsamt i det stadiet. Djupfrysta bakterier går i dvala och kan hur som hänt vakna till liv igen vid tining.


Patogena bakterier börjar dö vid +60 grader.
+ 100 grader så har du utrotat nästan allt, och vid pastöriseringstemp utritar du även spor-bakterier.
Men om bakterierna dör vid så höga temperaturer, och jag tvättar kläderna i 40-tvätt, samt lakan och underkläder i 60, får jag verkligen bort dem då? Gosedjuren tvättade jag i 30. Dessutom har jag inte tvättat alla djuren som står på hyllan. När jag fick diagnosen svinkoppor (ca. en vecka efter utslagen kommit) ställde jag upp dessa två på hyllan ihop med de andra djuren. Jag vet inte om bakterierna kan sprida sig till de andra djuren...
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

När man tvättar använder man kemikalier som tar död på en stor del bakterier. Av det jag minns från studierna så finns det två sätt att döda bakterier, vid upphettning och kemisk rengöring.

Dock kan bakterier bli resistenta mot kemiska medel, så de allra bästa är ju att använda så höga temperaturer som möjligt där det går. ( i t.ex restugrankök städar de med ångmaskiner som gör rent bänkar och skåp som man inte kommer åt med såpass hög temp annars.)
 
Sv: Tvätta gosedjur vid svinkoppor?

Ok, men kan det vara någon fara med gosedjurena? Jag tvättade ju två av dem i 30 grader.

Jag har läst att svinkoppor smittar vid direktkontakt, och (en dum fråga :o ), kan gosedjurena "smitta" varandra? Alltså, kan de överföra bakterier till varandra om de står ihop i en klunga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Fazeem
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 144
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Ramona
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
730
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp