Tvätta hästarna på vintern

Är kliandet huden inte tål och ger reaktionen, minsta han kliar skadas huden och blir en helsikes reaktion. Antagligen för den är så tunn. Ironiskt nog, manen och svansen är jättefin och man får leta för att hitta minsta flagor där. Kliar inte mycket heller. Men när han kliar så tar huden som klias med stryk. Dvs han kliar svansroten litegrann, syns knappt på den. Men baksidan av låren som "åker med" i kliandet -där reagerar huden på friktionen. Samma med halsen.
Fast vaddå fullblodshud ? Att hästar har tunn hud är ju vanligt numera med ädlare hästar rakt av och inte sjutton behöver de badas/schamponeras öht regelbundet för att vara fina i päls och hud ? Eller vad menar du att bad skulle vara standard och förutsättning på en frisk normal häst av lite ädlare typ ?
 
Fast vaddå fullblodshud ? Att hästar har tunn hud är ju vanligt numera med ädlare hästar rakt av och inte sjutton behöver de badas/schamponeras öht regelbundet för att vara fina i päls och hud ? Eller vad menar du att bad skulle vara standard och förutsättning på en frisk normal häst av lite ädlare typ ?

Nej, nu läste du för snabbt tror jag? Baddelen skrevs om eksemhäst. Att med en skimmel och en med eksem så kommer man inte undan med ett bad per år. Och beroende på vad och hur mkt man behöver smörja en eksemhäst kan man behöva tvätta bort salva/olja. Sen kom en kommentar om att det (på min) inte såg ut som det eksem den personen var van att se på islandshästar. DÄR kom herrns tunna hud in i bilden - att när han kliar mankam/svansrot så klias huden runtomkring "på köpet" och DET tål inte den tunna"fullblodshuden" utan reagerat. Hence vikten av hålla den mjuk och hence vikten av bad.

UTAN eksem skulle nämnda kortkorta päls och tunna hud göra behovet av bad nästan obefintligt! Trots att han sover i bajs. För han är i sommarpäls lätt att rykta rent från smuts, och blänker som en kopparkittel utan att jag behöver anstränga mig.
 
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D
Duschar aldrig min häst. Varesej sommar eller vinter. Om jag av ngn anledning skulle göra det så skulle det ske sommartid, eller höst/vår om det krisade och det fanns varmvatten. Aldrig vintertid. Kan spola av honom sommartid efter ridning om det är varmt och jag tror att han skulle tycka om det.
 
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D

Jag tvättar sällan hästen på vintern ens om jag har spolbox. Utan hade jag inte gjort det.
Med spolbox kan jag tvätta hästen om den är väääldigt skitig. Då åker den in i box med täcken efter.
 
Är det bara jag som endast schamponerat min häst 3 ggr på 3 år?
Tvättar i övrigt endast benen, men bara p.g.a. att de är vita och får gärna vara rena på tävlingsdagen.
Hästen har grymt blank och len päls trots att den sällan schamponeras.

Står i stall med spolspilta med varm och kallvatten. Spolar alltid benen med kallvatten. Varmvatten använder jag endast när jag tvättar fjaset.

Jag hade mitt halvblod i 12,5 år. Han tvättades aldrig med schampo och under dessa år fick jag många komplimanger om hur glansig han var.

Däremot svampades/spolades han av om han var riktigt svettig efter arbete sommartid. Benen spolades om de var skitiga, sommar som vinter.
 
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D
Kan möjligen duscha av någon häst som blivit väldigt svettig vid arbete (sällsynt dock), men aldrig tvätt med schampo på vinterhalvåret.
Om jag gör det så blir det ulltäcke på efteråt. Ull värmer även när det blivit fuktigt.
Ingen häst jag har träffat hittills har uppskattat den isande kylan som är i kallvattenslangen. Mina hästar uppskattar lite varmare kallvatten i sommarvärmen, men då har jag ingen häst som tränas lika hårt som fälttävlanseliten heller=)
Jag har en shetlandsponny som älskar att bli duschad med kallvatten på somrarna. Om jag sprutar vatten på henne i hagen medan jag fyller deras badkar, så brukar hon snurra ett varv i vattenstrålen. Hon står alltså lös i hagen då.
 
Kan möjligen duscha av någon häst som blivit väldigt svettig vid arbete (sällsynt dock), men aldrig tvätt med schampo på vinterhalvåret.
Om jag gör det så blir det ulltäcke på efteråt. Ull värmer även när det blivit fuktigt.

Jag har en shetlandsponny som älskar att bli duschad med kallvatten på somrarna. Om jag sprutar vatten på henne i hagen medan jag fyller deras badkar, så brukar hon snurra ett varv i vattenstrålen. Hon står alltså lös i hagen då.
Haha, vilken sötis! Självklar finns det undantag och jag har varken träffat eller spolat av så himla många hästar=)
 
Jag tvättar inte heller min häst, han är är äldre och tar det lugnt så svettig blir han inte heller.
 
Mina har jag sällan schampo på men spolar av om dom blir svettiga under varma eller svala årstiden.

När jag jobbade inom travet med start hästar så spolade vi alltid av dom efter jobb oberoende på temperatur ute, boxarna var ute boxar så var det kallt blev det täcke på och sedan in i skrittmaskinen tills hästarna var torra.
 
Nej, jag tvättar inte mina hästar alls om de inte är extremt skitiga inför tävling t.ex. Då inne i stallet och med ljumt vatten. Nu när det är hett brukar båda komma kutande när jag byter vatten i badkaret och då vill dom duscha och jag spolar då av dom och då är ju vattnet kallt. Dom gillar det! Tränger undan varandra för att komma närmare duschstrålen. Behöver aldrig hålla fast någon under tiden. Dom bestämmer själva när dom är klara och går därifrån. Annars, när dom är svettiga efter arbete svampar jag av dom lätt i stallgången.
 
Vi har ingen spolspilta men vattenslang och varmvatten finns. Jag tvättar dock aldrig min häst förutom svansen nån gång ibland. Däremot uppskattar min häst att bli avspolad med ljummet vatten om hon är svettigt efter ett arbetspass i sommarvärme och jag spolar också av benen emellanåt på vår och höst om det är väldigt leriga. That´s it.
 
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D

Stod på ett ställe där de inte fanns varmvatten men löste de genom att koka vatten i en vattenkokare. Jag gör verkligen inte det under nollan, helst inte kallare än 5 grader..Men måste man pga ngt så måste man. Finns dock bra torrschampoo man kan använda istället och borsta bort. Sätter täcke på efter hur kallt det är. Min ena häst verkar älska att bli inbäddad i pyjamas efter. :love:
Försöker undvika att tvätta under vinter men har en skimmel som tävlas och vill inte ha en gul skimmel på tävling :)
 
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D

Varför ska man duscha hästen på vintern?
 
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D


Nu har ju jag spolspilta inomhus, så då kanske frågan ställs i en annan dager, men med hästar som jobbar intensivt (kraftig svettning) så behövs en rejäl dusch även vintertid. Vill inte ha dem stå ingrodda i svett. Följaktligen duschas hästarna flera gånger i veckan även vintertid. Har aldrig haft en häst som fryser efter dusch. Är de klippta torkar de på nolltid, och viktigt att ha dem stå med bra täcken som hjälper hästen att torka snabbt utan att kyla ned den. De står alltid inne i värmen och torkar (även om det inte precis är sommarvärme det är frågan om). Alltid något att tugga på. Byter täcke så fort hästen är torr. Tvätta med schampo sker bara ev. inför tävling. Normalt sett behövs det inte.
 
Duschar bara på sommaren när det är varmt, då med ljummet vatten.
Spolas av lite snabbt när de är genomsvettiga efter hård träning och det är varmt ute kan göras med kallvatten från slangen.
På vintern kan jag möjligen tvätta av dyngleriga ben med varmvatten och sedan torka noga med handduk
 
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D

Tvättar aldrig mina hästar förutom shettisarna när dem ska visas på utställning. Då använder jag ljummet vatten som för mig är en självklarhet :)
Har ingen spolspilta så dra en slang från huset och efteråt så ställer jag såklart in hästen i boxen så de inte rullar sig i jorden och blir skitiga igen ^^
Har jag ridit en varm sommardag och hästen är svettig och varm så använder jag svamp och kallt vatten och svampa av den. Därefter ut i hagen.
 
Varför ska man duscha hästen på vintern?

Ska man visa hästarna a la ha med dem på clinic, de ska säljas, vara med i reportage, på hemsidor etc så är det inte helkul med tex pissgul skimmel. Man kan ju mocka och dutta hur noga som helst. Men vissa båda kladdar mat och kissar och drar runt det och geggar in sig.
Då kan de få stå ut med bad även vintertid om man har varmvatten och hyfsad värme i stallet. De går ju sen sällan ut otäckade oavsett.

Jag har inte upplevt de hästarna frysa efteråt. Inte ens en som var 30 år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 415
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp