Tvätta hästarna på vintern

Brukar säga att min häst är en divig 08´a. Jag är ju en gammal inbiten 08´a men han är betydligt divigare.

Är det inte 38,2 grader varmt (äh, ni fattar, inte har jag termometer inte) vatten så får man jobba för att få honom duschad. Då är resultatet en besviken häst, en blöt och kall matte och en sur sådan också. Här kan man inte ens bli arg och säga åt honom att stå still. Det går bara inte.
 
Jag har spolspilta med varmvatten och skulle aldrig få för mig att tvätta hästarna när det är minusgrader!
 
Nej oftast inte.

Min häst står i utebox och då känns det väldigt elakt att bada henne vibtertid. Hon badas inte särskilt ofta sommartid heller, duschas mest av om hon blivit svettig.

När hon duschas är det alltid med ljummet vatten oavsett värme i luften. Hon tycker det är jobbigt nog att bli blöt jag behöver inte göra det värre med kallvatten:-)

/Lavinia

Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D
 
Nån gång till tävling har jag tvättat en lerdrypande herre, dock brukar han ha täcke så det som varit i skydd av täcke har inte behövt tvättas, men annars huvud, hals, man, ben, svans och undersidan av buken. Hade endast kallvatten utomhus att tillgå, men han stod lika fint som han gör på sommaren och frös aldrig. Eftersom vi aldrig får några ordentliga vintrar så har väl temperaturen legat mellan 5-10 plus. Tvättar aldrig i minusgrader. Behövs inte. Fick oftast bara ett fleecetäcke inne (vägg i vägg med kossor = varmt!).
 
tvättar aldrig hästen på vintern, max att man svampar av med varmvatten lite lätt om hästen svettats väldigt mycket. efter det så torkar jag av med handduk. låter hästen torka med vanliga täcket och släpper en ut.

tvättar inte ens hästen på sommaren, är på sin höjd benen och svansen som får sig en tvätt innan tävling, annars är det bara att jag spolar av hals och sadelgjordsläge.

ser ingen vits med att tvätta hela hästen med schampo om den inte har ngn form av klåda. och gör jag det så ska det vara varmvatten och solsken ute så att hästen kan promeneras torr.
 
Är det bara jag som endast schamponerat min häst 3 ggr på 3 år?
Tvättar i övrigt endast benen, men bara p.g.a. att de är vita och får gärna vara rena på tävlingsdagen.
Hästen har grymt blank och len päls trots att den sällan schamponeras.

Står i stall med spolspilta med varm och kallvatten. Spolar alltid benen med kallvatten. Varmvatten använder jag endast när jag tvättar fjaset.
 
Eksemhästen tvättas flera gånger i veckan. Skimmelns tvättas vid behov, och ibland bara svans och bakben.

Alla hästar jag haft har uppskattat att rulla, och uppskattat att bli rena. Så nej en gång om året - så lite tvättas nog ingen av mina.
 
Eksemhästen tvättas flera gånger i veckan. Skimmelns tvättas vid behov, och ibland bara svans och bakben.

Alla hästar jag haft har uppskattat att rulla, och uppskattat att bli rena. Så nej en gång om året - så lite tvättas nog ingen av mina.
Mina uppskattar ordentliga ryktar mer än ett bad ;).
Tvättar som @Rugge max en gång om året. Och då har hästen ändå grisar ner sig direkt så att det inte känns lönt :p.
 
Mina uppskattar ordentliga ryktar mer än ett bad ;).
Tvättar som @Rugge max en gång om året. Och då har hästen ändå grisar ner sig direkt så att det inte känns lönt :p.

Precis. Ordentlig ryktning nästan dagligen så håller sig pälsen blank och fin också. Min älskar detta.
 
Mina uppskattar ordentliga ryktar mer än ett bad ;).
Tvättar som @Rugge max en gång om året. Och då har hästen ändå grisar ner sig direkt så att det inte känns lönt :p.

Rykt är jättebra men har man djur som är släkt med pälsfår så kommer man inte ner till huden om man så ryktar tills armarna faller av. Brukar synas på spolvattnet när de får sina bad. Vårbadet ska vi inte tala om.

Den enda som har kort trevlig sommarpäls är - just det - eksemhästen.... :/
 
Är det bara jag som endast schamponerat min häst 3 ggr på 3 år?
Tvättar i övrigt endast benen, men bara p.g.a. att de är vita och får gärna vara rena på tävlingsdagen.
Hästen har grymt blank och len päls trots att den sällan schamponeras.

Står i stall med spolspilta med varm och kallvatten. Spolar alltid benen med kallvatten. Varmvatten använder jag endast när jag tvättar fjaset.

Säger bara en sak, skimmel ;)
 
Är det bara jag som endast schamponerat min häst 3 ggr på 3 år?
Tvättar i övrigt endast benen, men bara p.g.a. att de är vita och får gärna vara rena på tävlingsdagen.
Hästen har grymt blank och len päls trots att den sällan schamponeras.

Står i stall med spolspilta med varm och kallvatten. Spolar alltid benen med kallvatten. Varmvatten använder jag endast när jag tvättar fjaset.
Schamponerat 3 ggr på 16 år! Bara svampat av de gånger han var svettig mellan bakbenen och lite på bogen. Han kliade inte alls mera trots det, tvärtom. Eksemtäcken på sommaren tar ju bort mycket smuts så de tvättade jag ofta i stället. Han var blank och fin i pälsen ända tills han fick cushing.
 
Schamponerat 3 ggr på 16 år! Bara svampat av de gånger han var svettig mellan bakbenen och lite på bogen. Han kliade inte alls mera trots det, tvärtom. Eksemtäcken på sommaren tar ju bort mycket smuts så de tvättade jag ofta i stället. Han var blank och fin i pälsen ända tills han fick cushing.

Så länge man inte behöver smörja eksemen brukar det inte behövas tvättas mer än "vilken annan häst som helst". Men smörjer man blir både de och täcken rätt äckliga. Känns som jag inte gör annat än tvättar. Men förhoppningsvis bättre nästa år.
 
Så länge man inte behöver smörja eksemen brukar det inte behövas tvättas mer än "vilken annan häst som helst". Men smörjer man blir både de och täcken rätt äckliga. Känns som jag inte gör annat än tvättar. Men förhoppningsvis bättre nästa år.
Blir hästen äcklig av smörjan? Det blev aldrig min.
 
Blir hästen äcklig av smörjan? Det blev aldrig min.

Beror lite på vad man smörjer med och hur mycket man måste smörja tror jag?

Min förra behövde inte smörjas alls om man fick på täcket i tid. De år jag behövde använda något (innan jag lärde mig hur tidigt täcket måste på) räckte horsol och avs 14 i mankam och svansrot. Det blev inget problem

Nuvarande debuterade i år. Extremt. Han har behövt smörjas med olja eller fet salva (typ helosan), och på stor del av kroppen. Du kan gissa hur det blir efter några dagar om man smörjer morgon och kväll... Hals, mankam, bog, svansrot och baksidan av låren. Tvätt är högst nödvändig. Byter täcke varannan dag med av samma anledning, och han har olika täcke ute och inne. Räknar dock med att nästa år ska vara betydligt mindre insatskrävande.

Sen har han en förmåga att grisa till sin box och sova i det, och hästurin är som godis för svidknott, så jag hade nog tvättat rätt ofta ändå för att på så vis hålla ner insektstrycket på honom.
 
Så mycket har jag aldrig smörjt min:eek:. På sin höjd lite på skapet och lite på öronen.

Gläd dig. Den här stackaren debuterade i juni. Täcke på direkt. Men tunn känslig fullblodshud, så hela huden blev inflammerad. Kokhet och jätteont. Sen flagnade han.

11717513_831407243621917_8844341469216591586_o.jpg


Övre bilden är inte ens när det var som värst utan där är ju inflammationen hävd och den skadade huden stöts bort med ny frisk hud under. Undre bilden är efter. Men du kan gissa hur torr huden var och hur mycket bad och smörja (olja) som krävdes för att hålla den mjuk och återfuktad. Hela halsen och bogen.

10631260_827874830641825_7188335970587696966_o.jpg


11717387_830084267087548_7298768485031088897_o.jpg


Säger sig själv varför det krävdes "fet" smörjning och täta bad. Han är fin i huden nu men det krävs fortfarande att man är supernoga med att hålla huden mjuk. Jag vet inte om man skulle kunna hoppa över bad nu, jag tycker dock han blir ganska äcklig när manen är indränkt i olja, så det blir tvätt då. Huden blir inte äcklig, den suger ju åt sig.

Men som sagt, smörjs morgon och kväll (bio skin oil, olivolja eller helosan lite beroende på, jag varvar). Får ren pyjamas efter två nätter och utetäcket tvättad var tredje dag. när han var som värst tvättades han varje dag för att ta bort flagor och lindra klådan. Nu tvättas han 2-3 ggr/v beroende på vad jag smort med. Nu är vi dock off topic rubriken :)
 
Jisses, inte det eksem som jag är van vid på islandshästar.

Är kliandet huden inte tål och ger reaktionen, minsta han kliar skadas huden och blir en helsikes reaktion. Antagligen för den är så tunn. Ironiskt nog, manen och svansen är jättefin och man får leta för att hitta minsta flagor där. Kliar inte mycket heller. Men när han kliar så tar huden som klias med stryk. Dvs han kliar svansroten litegrann, syns knappt på den. Men baksidan av låren som "åker med" i kliandet -där reagerar huden på friktionen. Samma med halsen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 412
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp