Barnvänliga bra områden Göteborg med omnejd

Även området runt Kungsten kan säkert vara hyfsat, men var länge sedan jag besökte någon som bor där så är inte helt säker på det.
Ja Ekebäck/Grimmered är ju verkligen jättelugnt och i princip bara villor med barnfamiljer eller pensionärer. Just precis vid kungsten hade jag personligen valt bort om jag skulle välja, enbart pga trafiken på leden och alla bussar som stannar, men vid nya varvet-skolan eller in bakom dalaskolan är jättelugnt.

Har du kollat på Grimmered/Ekebäck @BernT ? Du är ute på leden på några minuter (och Älvsborgsbron är ofta enklare att köra över än tunneln, om en nu ska bo på den sidan av älven), och har nära till ett av dom bästa gymmen i Göteborg (promenadavstånd eller cykel/bil beroende på vart en bor), nära rudalen och påvelund-slingan om du föredrar att träna ute.
 
Nej, men det är det mina vänner berättar och även det jag ser när jag jobbar. Men allt är ju givetvis relativt. Min uppfattning är att det är betydligt stökigare där du (och jag) bor nu.
Det känns väl som ett av de stökigare områdena i stan bortsett från brunnsparken? Men så vill ju ts flytta därifrån också.
 
Det känns väl som ett av de stökigare områdena i stan bortsett från brunnsparken? Men så vill ju ts flytta därifrån också.

Alltså, jag upplever inte det jättestökigt. Men här hänger rätt mycket löskert folk. Sen finns det ju betydligt stökigare ställen i ytterområdena, men om man ser till mer centralt så absolut. Här sker ju både rån och mord och annan skit.

Jag trivs dock väldigt, väldigt bra här. Så jag tycker inte att det är stökigt - men jag vet ju att det är det. Typ. 🙈😅
 
Det känns väl som ett av de stökigare områdena i stan bortsett från brunnsparken? Men så vill ju ts flytta därifrån också.

Hade vi inte haft barn hade jag inte velat flytta. Trivs väldigt bra. Visst det är en del pundare och alkisar som hänger vid systemet osv men de håller sig iaf till sig själva. Men med tanke på rån och skit så vill jag inte att dottern ska växa upp här. Och de få gånger jag är ute tar jag numera alltid taxi hem, aldrig buss/spårvagn.

@Sleepan bortsett från redan nämnda alkisar osv så är enda stökiga jag känt av en psykiskt sjuk yngre ”granne” som skrek och vrålade i princip varje natt under denna och förra sommaren. Ringde hyresvärd (som inte har störningsjour) som bad oss ringa polis, som inte kom en enda gång. Någon i huset mittemot hens ledsnade en natt och kastade en banger mot hen när hen stod och gapade på sin balkong. Sen lugnade det sig lite vill jag minnas.
 
Tänker man sig att bo i göteborgsområdet tror jag egentligen att man gör klokt i att inte bygga sin framtida tillvaro runt att absolut köra bil till jobbet. Av hänsyn till både sin mentala hälsa och privatekonomi, om man nu inte tänker så mycket på miljön.
Och när det gäller förskolor och skolor kanske det är viktigare att de är bra än att de nödvändigtvis är privata, tänker jag.

Hade jag försökt uppfylla ts önskemål, vilket inte känns helt trivialt, så hade jag nog tittat på exempelvis Torslanda (trots de djupgående separatistiska strömningarna), Mölndal (även om 30 min med bil till Hisingen känns utopiskt i rusningstid), norra Hisingen runt om Säve, eller kanske längs 190:an utåt Gunnilsehållet.
 
Tycker det är SÅ svårt att veta var en ska bo. Och jobbigt, har 7-8 min pendling nu med bil till jobbet, trots att jag åker 7.50 är trafiken åt mitt håll lugn. Hade vi inte haft barn hade vi bott kvar. Är mest orolig över att flytta ”ut” och inte trivas :/ hade varit enklare i någon av de städer vi har vuxit upp i och har koll/anknytning till. Där vet jag vilka områden jag gillar osv.

Nån annan förälder som känner samma? Vad ska en göra? 😫

Jag (vi) bor kvar på gården pga barnet just nu. Men på sikt är det nog bättre att flytta närmare jobb etc men tänkte plugga klart först och så länge jag pluggar är det inte så mycket pendlande.

Dvs han går på en bra förskola jag inte vill lämna och att ha egna djur etc känns bra men jag kommer inte hinna sköta de bra sen när det är dags att börja jobba. Det är svårt att komma runt pendlandet här.
 
Hade vi inte haft barn hade jag inte velat flytta. Trivs väldigt bra. Visst det är en del pundare och alkisar som hänger vid systemet osv men de håller sig iaf till sig själva. Men med tanke på rån och skit så vill jag inte att dottern ska växa upp här. Och de få gånger jag är ute tar jag numera alltid taxi hem, aldrig buss/spårvagn.

@Sleepan bortsett från redan nämnda alkisar osv så är enda stökiga jag känt av en psykiskt sjuk yngre ”granne” som skrek och vrålade i princip varje natt under denna och förra sommaren. Ringde hyresvärd (som inte har störningsjour) som bad oss ringa polis, som inte kom en enda gång. Någon i huset mittemot hens ledsnade en natt och kastade en banger mot hen när hen stod och gapade på sin balkong. Sen lugnade det sig lite vill jag minnas.

Ja men jag håller med dig och tycker inte att här är "jättestökigt". Det jag vänder mig emot är att det skulle vara mer orolig i Torslanda - det är det inte. Jag vet ju var vi har mest att göra om man jämför Torslanda med här.

Med det sagt behöver du givetvis inte flytta dit ändå 😅😂😁
Men stökigt är absolut inget ord jag skulle används om den stadsdelen även om där finns ungdomar som stökar. :)
Allt är väl relativt också. Bor man där har man förmodligen lägre smärttröskel än om man bor i Backa eller Biskop, eller för allt del Lundby. :)
 
Tänker man sig att bo i göteborgsområdet tror jag egentligen att man gör klokt i att inte bygga sin framtida tillvaro runt att absolut köra bil till jobbet. Av hänsyn till både sin mentala hälsa och privatekonomi, om man nu inte tänker så mycket på miljön.

Håller med om detta. Bil in mot Göteborg är helt uteslutet, jag är övertygad om att trafikinfarkten är kronisk. Jag har något slags framtidsbild av att bo i Kungälv men då blir det kollektivtrafik.
 
Håller med om detta. Bil in mot Göteborg är helt uteslutet, jag är övertygad om att trafikinfarkten är kronisk. Jag har något slags framtidsbild av att bo i Kungälv men då blir det kollektivtrafik.

Överväger köpa en helikopter ;)

Om man jobbar åt Härryda hållet istället, var funkar det att bo med trafiken i åtanke?

Tror inte jag egentligen vill bo i Göteborg längre när det är dags att köpa hus. Jag ser ju vad vi skulle få i andra ändå stora städer. Men jag tror inte min sambo vill lämna Göteborg. Och jag vet inte om jag kan få jobb lika lätt annan stad än typ Stockholm/Arlanda och det är ju ännu dyrare 😁 men vi båda tjänar bra, och typ 30 lax av lönen kommer gå till boende, det känns så himla ovärt. Sen är det ju så det är och en får ju antingen acceptera eller flytta antar jag.
 
Överväger köpa en helikopter ;)

Om man jobbar åt Härryda hållet istället, var funkar det att bo med trafiken i åtanke?

Tror inte jag egentligen vill bo i Göteborg längre när det är dags att köpa hus. Jag ser ju vad vi skulle få i andra ändå stora städer. Men jag tror inte min sambo vill lämna Göteborg. Och jag vet inte om jag kan få jobb lika lätt annan stad än typ Stockholm/Arlanda och det är ju ännu dyrare 😁 men vi båda tjänar bra, och typ 30 lax av lönen kommer gå till boende, det känns så himla ovärt. Sen är det ju så det är och en får ju antingen acceptera eller flytta antar jag.
Kan inte det hållet alls men Helenevik kanske? (Mölndal)
 
Om man jobbar åt Härryda hållet istället, var funkar det att bo med trafiken i åtanke?
Mölnlycke/Landvetter/Härryda/Öjersjö/Sävedalen/Lerum/Lindome/östra utkanten av Kungsbacka (Anneberg/Älvsåker/Allarängen) om ni samtidigt vill ha okej avstånd med möjlighet att åka kollektivt på relativt kort tid till Göteborg och typ Hällingsjö/Bollebygd/Sätila/Rävlandaom det inte är lika viktigt.

I Ubbhult, Inseros/Eskilsby/Hällesåker kan en också bosätta sig men nackdelen är att det är mycket flyg på låg höjd plus långt från typ allt annat. Men där får en iaf mycket hus för pengarna :D
 
Senast ändrad:
Det @Killaloe säger.
Sen det här med närhet till kollektivtrafik, även om det inte känns så viktigt just nu eftersom ni tänker köra bil till jobb så kan det vara väldigt bra den dag barnen är stora nog att åka buss själva till kompisar och fritidsaktiviteter - och inte behöva bli skjutsade precis överallt fram tills de fyller 15. ;)
 
Jag tycker att Kungsbacka är rätt trist, har rätt tokig politisk inriktning och känns rätt avsomnat om jag ska vara ärlig. Vad som uppväger för mig (som bor i kommunen, men i Onsala) är dock närheten till havet, älskar att kunna både rida och promenera med hunden längs havet varje dag om jag så önskar, naturen, känslan av att vara på landet, de obefintliga köerna till typ barnomsorg och närheten till många bra stall och det normala i att hänga på Hemköp i ridkläder. :D

Men någon pendling på 30 min blir det ju definitivt inte. Imorse åkte jag hemifrån 06.02 och då parkerade jag på en lånad p-plats under kontoret (sjuuukt lyxigt och inget jag har råd med om jag skulle behöva betala själv för den, kostar som en etta i innerstan typ) efter 33 minuter. Då har jag stått på bra, klämt marginaler på alla sätt jag kan och verkligen haft flyt hela vägen. Oftast tar det minst 50 minuter in, trots att jag har friheten att välja att undvika rusningstrafik på i vart fall vägen in på morgonen genom att antingen åka väldigt tidigt eller åka senare på förmiddagen.

Ska man i dagens Göteborg, med rådande trafiksituation, klara bilpendling under 30 min till södra Hisingen så är det nog i princip endast Hisingen eller på sin höjd Kungälv som klarar det är jag rädd, i rusningstid.

Jag hade kikat på t.ex. Skogome eller Backatorp om jag var TS. Båda riktigt fina områden med närhet till natur, kommunikation och bra grundskolor.

Var och en tycker olika och det är tur. Jag tycker Onsala är rätt trist. :D I rättvisans namn så tycker alltid någon att den stad/samhälle/område man själv älskar är ett trist ställe.

Jag har pendlat mellan Surte (strax norr om Göteborg) och Kungsbacka i 4 år och sällan/aldrig tar det längre än 45 minuter. Ganska ofta runt 30 minuter, men det beror kanske på att jag åker åt "fel håll" vid högtrafik. (Alltså från Surte till Kungsbacka på morgonen)
Jag brukar kika på Google maps innan jag åker för att kolla av trafiken och är det tjockt vid Ullevi så tar jag och åker via Götatunneln/Frölunda istället. Det tar såklart några minuter extra men är klart värt det istället för köerna.
Åkte till Surte från Kungsbacka så sent som igår morse vid 8 från Kungsbacka och var hemma 8.40-8.45. Trots hyfsad pendlingstid så har jag nu flyttat då jag vill ha nära till jobbet. Jag är klart nöjd med mina 5 minuter. :)
 
Kungsbacka vore fint men är lite osäker pga pendling. Annars är ju Kungsbacka mkt billigare vilket ju är bra. Såg ett så himla fint hus som var perfekt renoverat (helt min/vår smak) så behövde inte göra något. 3 miljoner billigare än en liknande i Göteborg. Sånt väger ju också tungt eftersom det innebär att vi kan köpa häst/ponny osv och egentligen gå ner i arbetstid nån av oss.
….
Det här låter ju utopiskt. Jag röstar på Kungsbacka. (Utan att kunna ett skit om Göteborg. GHS FTW!)
 
Var och en tycker olika och det är tur. Jag tycker Onsala är rätt trist. :D I rättvisans namn så tycker alltid någon att den stad/samhälle/område man själv älskar är ett trist ställe.

Jag har pendlat mellan Surte (strax norr om Göteborg) och Kungsbacka i 4 år och sällan/aldrig tar det längre än 45 minuter. Ganska ofta runt 30 minuter, men det beror kanske på att jag åker åt "fel håll" vid högtrafik. (Alltså från Surte till Kungsbacka på morgonen)
Jag brukar kika på Google maps innan jag åker för att kolla av trafiken och är det tjockt vid Ullevi så tar jag och åker via Götatunneln/Frölunda istället. Det tar såklart några minuter extra men är klart värt det istället för köerna.
Åkte till Surte från Kungsbacka så sent som igår morse vid 8 från Kungsbacka och var hemma 8.40-8.45. Trots hyfsad pendlingstid så har jag nu flyttat då jag vill ha nära till jobbet. Jag är klart nöjd med mina 5 minuter. :)

Älskar Onsala rent visuellt men har avskrivit det pga pendlingen. Partille (öjersjö) leder nog hittills faktiskt. Sant med att ta lite alternativa vägar, kan man lite genvägar som inte alla kör så slipper man ju en del trafik, så var det på mitt förra jobb. Jag tog en genväg som tog 17 min, vanliga vägen enligt gps 30-40 pga mkt trafik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp