Barnvänliga bra områden Göteborg med omnejd

BernT

Trådstartare
Ni som har barn och bor i/runt Göteborg (bara villa eller radhus intressant, inte lgh) var bor ni? Vi planerar flytt men eftersom ingen av oss vuxit upp i Göteborg saknar vi område där vi känner att här, här vill vi bo! Visst man kan flytta om det inte blir bra men ärligt vem orkar det kort efter att man flyttat in.. vi trivs ju där vi bor nu (en hållplats från nordstan) men vill ha hus och trädgård. Plus vill inte att dottern ska gå i skola osv här för de suger.

Måste finnas privat förskola och bra privat skola i området och gärna bra gym. Shopping etc är ointressant, det behövs inte finnas i närområdet. Max pendla 30 min till Göteborg. Går det ens? Pendlingstid vill vi inte rucka på. Köpa tomt och bygga är ett alternativ men tycker det finns så få tomter på hemnet. Kan man köpa tomt på annat sätt? Är helt noob på detta 😁

Just det, det ska vara ett lugnt område där rån, skjutningar, mord, bilbränder etc förekommer helst sparsamt..

Vill inte bo i:
Angered
Kungälv
Stenungsund
Uddevalla
Ale/Nödinge
Bergsjön
Biskopsgården
Länsmansgården
Lerum
Lindome/kållered
Partille
Torslanda
Frölunda
Tuve/Säve

Vad finns ens kvar?

Gillar Kungsbacka men visst är det omöjligt att klara pendlingstiden? Säg att jag börjar 08 på Hisingen typ 5 km från bäckebol. Lär ju ta minst 1 timme ta mig Kungsbacka-Hisingen?
 
Jag gilllar hur du sammanfattat hela min kommun med en av de orter som finns däri. :up:

(Ale kommun är bra mycket mer än bara Nödinge, och en av två kommuner i Sverige där kommunen inte är döpt efter en ort).
 
Jag gilllar hur du sammanfattat hela min kommun med en av de orter som finns däri. :up:

(Ale kommun är bra mycket mer än bara Nödinge, och en av två kommuner i Sverige där kommunen inte är döpt efter en ort).

Det är för långt norrut oavsett :) har en kompis som bor i Nödinge, sjukt fint med natur osv men pendlar länge.
 
Jag gilllar hur du sammanfattat hela min kommun med en av de orter som finns däri. :up:

(Ale kommun är bra mycket mer än bara Nödinge, och en av två kommuner i Sverige där kommunen inte är döpt efter en ort).

Kollade på hemnet nu på ett hus i Ale/Nödinge, enligt kartan där var det 18 min från huset till mitt jobb. Kan det verkligen stämma? Med all trafik?
 
Varför vill du inte bo i Lerum? Tycker verkligen Lerum sticker ut i listan du skriver.
Jag är uppvuxen i Lerum/Floda och min fästman är från Lerum. Vi har trivts skitbra och skulle gärna flytta till hus i trakten, men har inte riktigt råd.
Det finns mängder med riktigt fina, trygga bostadsområden med fina hus och stora tomter.
Det är mindre än en halvtimmas pendling till Göteborg (ca 20 minuter tåg station - station).
Ovanför Stamsjön säljs många tomter (förhållandevis väldigt dyra, men får intrycket att det inte riktigt är ett problem).
Nära fin natur och mycket hästar i närområdet.

Kollat på Hovås, Kullavik, Billdal? Uppfyller definitivt era kriterier.

Jag är oerhört förtjust i Vallda/Lerkil annars (vid havet utanför Kungsbacka, vi har haft sommarställe där och det är min absoluta drömplats på jorden. Men det ryms nog inte inom ramarna för pendlingstid...

Hur lantligt vill ni bo? Vi tycker det är fint runt Ytterby-Kärna också men det är ju väldigt på vischan.
 
Varför vill du inte bo i Lerum? Tycker verkligen Lerum sticker ut i listan du skriver.
Jag är uppvuxen i Lerum/Floda och min fästman är från Lerum. Vi har trivts skitbra och skulle gärna flytta till hus i trakten, men har inte riktigt råd.
Det finns mängder med riktigt fina, trygga bostadsområden med fina hus och stora tomter.
Det är mindre än en halvtimmas pendling till Göteborg (ca 20 minuter tåg station - station).
Ovanför Stamsjön säljs många tomter (förhållandevis väldigt dyra, men får intrycket att det inte riktigt är ett problem).
Nära fin natur och mycket hästar i närområdet.

Kollat på Hovås, Kullavik, Billdal? Uppfyller definitivt era kriterier.

Jag är oerhört förtjust i Vallda/Lerkil annars (vid havet utanför Kungsbacka, vi har haft sommarställe där och det är min absoluta drömplats på jorden. Men det ryms nog inte inom ramarna för pendlingstid...

Hur lantligt vill ni bo? Vi tycker det är fint runt Ytterby-Kärna också men det är ju väldigt på vischan.

Det är för lång pendling. Kommer inte pendla med tåg/kollektivt utan bara bil är aktuellt. Det kanske jag skulle skrivit.

Jag har inget emot att bo lantligt men min sambo har. Och så vill vi egentligen ha grannar med barn så dottern får kompisar.

Hovås/kullavik är lite dyrt tycker jag. Vi kan lägga max 7 miljoner och jag tycker det är för dyrt egentligen. Bara ränta är ju hur mkt som helst trots 15 % kontant. Plus att jag har jobbat ihop med tjejer från Kullavik och jag vill inte att min dotter blir en ”sån” :p
 
Det är för lång pendling. Kommer inte pendla med tåg/kollektivt utan bara bil är aktuellt. Det kanske jag skulle skrivit. Jag har inget emot att bo lantligt men min sambo har. Och så vill vi egentligen ha grannar med barn så dottern får kompisar.
Hovås/kullavik är lite dyrt tycker jag. Vi kan lägga max 7 miljoner och jag tycker det är för dyrt egentligen. Bara ränta är ju hur mkt som helst trots 15 % kontant. Plus att jag har jobbat ihop med tjejer från Kullavik och jag vill inte att min dotter blir en ”sån” :p

Offtopic, men hur är tjejer från Kullavik? :laugh:

Jag förstår verkligen era pendlingsönskemål men om ni verkligen håller skarpt på er gräns med 30 minuter i bil om ni pendlar normala tider kommer ni inte långt. Det är nog Partille/Jonsered/Mölndal på sin höjd.

Jonsered/Kåhög är iofs väldigt fint! Har vänner som bor/har bott där.
 
Det är för lång pendling. Kommer inte pendla med tåg/kollektivt utan bara bil är aktuellt. Det kanske jag skulle skrivit.

Jag har inget emot att bo lantligt men min sambo har. Och så vill vi egentligen ha grannar med barn så dottern får kompisar.

Hovås/kullavik är lite dyrt tycker jag. Vi kan lägga max 7 miljoner och jag tycker det är för dyrt egentligen. Bara ränta är ju hur mkt som helst trots 15 % kontant. Plus att jag har jobbat ihop med tjejer från Kullavik och jag vill inte att min dotter blir en ”sån” :p

Har ni varit ute i områden som eventuellt skulle kunna vara aktuella och "känt" på det? Är man väldigt förtjust i ett ställe kan det ju vara värt några minuter extra pendling. Vi bor strax utanför Kungsbacka. Jag är född och uppväxt i Kullavik/Särö. Problemen är ju att Hisingen är på "fel sida" så nej du klarar dig inte dit på en halvtimme. Då får ni nog satsa på norr om stan istället.

Sen huruvida din avkomma blir en "sån" tjej eller inte beror snarare på er uppfostran av henne! :)
 
Varför måste förskola/skola vara privat? Där vi bor är den kommunala skolan den bästa där alla vill gå.

Har bara dåliga erfarenheter av kommunal förskola tyvärr. Men dottern kan ju egentligen gå kvar i den hon går i om vi inre flyttar allt för långt bort. Är väl mest skola då sen. Men jag tror hon kommer gå på en skola i stan, om det inte blir för krångligt logistiskt. Viktigast är att området är lugnt.
 
Offtopic, men hur är tjejer från Kullavik? :laugh:

Jag förstår verkligen era pendlingsönskemål men om ni verkligen håller skarpt på er gräns med 30 minuter i bil om ni pendlar normala tider kommer ni inte långt. Det är nog Partille/Jonsered/Mölndal på sin höjd.

Jonsered/Kåhög är iofs väldigt fint! Har vänner som bor/har bott där.

Som alla andra! Jag är själv en "sån". Mamma och pappa har uppfostrat mig väl på samma sätt som jag tänker uppfostra mina förhoppningsvis framtida barn. Så tror inte det har så mycket med uppväxtplats att göra snarare uppfostran och familjesituation!
 
Offtopic, men hur är tjejer från Kullavik? :laugh:

Jag förstår verkligen era pendlingsönskemål men om ni verkligen håller skarpt på er gräns med 30 minuter i bil om ni pendlar normala tider kommer ni inte långt. Det är nog Partille/Jonsered/Mölndal på sin höjd.

Jonsered/Kåhög är iofs väldigt fint! Har vänner som bor/har bott där.

Haha jag väljer att lämna det 😁🙈

Ska kolla jonsered. Lerum såg himla fint ut, har läst att gråbo är ett dåligt område, stämmer det?
 
Som alla andra! Jag är själv en "sån". Mamma och pappa har uppfostrat mig väl på samma sätt som jag tänker uppfostra mina förhoppningsvis framtida barn. Så tror inte det har så mycket med uppväxtplats att göra snarare uppfostran och familjesituation!

Du är inte 19-20 så du tillhör inte riktigt samma generation som mina fd kollegor 😁 men skitsamma, de var exakt likadana och det var ingen smickrande bild. Sen kommer de garanterat växa ifrån det.
 
Som alla andra! Jag är själv en "sån". Mamma och pappa har uppfostrat mig väl på samma sätt som jag tänker uppfostra mina förhoppningsvis framtida barn. Så tror inte det har så mycket med uppväxtplats att göra snarare uppfostran och familjesituation!

Jag tyckte det var lite lustigt med ihopklumpningen men samtidigt kan man inte bortse ifrån att det påverkar en socialt att växa upp i särskilda socioekonomiska strata, det vore bara ett rent förnekande. Villkoren att uppfostras på ett visst sätt kommer ju absolut att formas av var du bor, och var du bor formas av vilka villkor du har vad det gäller bosättning...
Min gamla psykologkollega hade jobbat inom skola i vitt skiljda delar av staden och i de verksamheterna var det inga konstigheter alls att problematiken på gruppnivå solklart skiljde sig åt: seperations- och prestationsångest i de havsnära stadsdelarna i västra göteborg, utåtagerande och gränslösa beteenden hos barn i de mer segregerade östra delarna. Det är klart du formas av var du växer upp och hur villkoren ser ut i din omgivning där.
 
Haha jag väljer att lämna det 😁🙈

Ska kolla jonsered. Lerum såg himla fint ut, har läst att gråbo är ett dåligt område, stämmer det?

Jobbar i kommunen. Lerum alltså. I mitt tycke är inget område dåligt. Gråbo var sådär förr men har blivit mycket bättre. Också ett område man gör mycket investeringar och satsningar på. Alla ställen är bra tycker jag. Sen är jag sisådär förtjust i Lerum generellt. Har bott här innan. Avsaknande av centrum, havet är långt bort etc funkar sämre för mig. Men annars är det ett okej ställe. Plus att pendling till Göteborg går smidigt och att hela kommunen är trevlig och fin att bo i!
 
Jag tyckte det var lite lustigt med ihopklumpningen men samtidigt kan man inte bortse ifrån att det påverkar en socialt att växa upp i särskilda socioekonomiska strata, det vore bara ett rent förnekande. Villkoren att uppfostras på ett visst sätt kommer ju absolut att formas av var du bor, och var du bor formas av vilka villkor du har vad det gäller bosättning...
Min gamla psykologkollega hade jobbat inom skola i vitt skiljda delar av staden och i de verksamheterna var det inga konstigheter alls att problematiken på gruppnivå solklart skiljde sig åt: seperations- och prestationsångest i de havsnära stadsdelarna i västra göteborg, utåtagerande och gränslösa beteenden hos barn i de mer segregerade östra delarna. Det är klart du formas av var du växer upp och hur villkoren ser ut i din omgivning där.

Jo men vad jag syftade på var att alla blir inte en "sån" bara för att de växer upp i Hovås eller Kullavik. med det inte sagt att det inte påverkar vart man växer upp. Förutsättningarna och därmed problemen är helt olika. Men att säga "sån" om en hel grupp med individer pga vart de växer upp tycker jag är sådär... men absolut påverkar vart man bor. Jag menar inget annat. Men jag känner en hel del av de som är 20-23 nu och uppväxta där, ett helt gäng med bra personer som är både snälla, generösa, drivna och trevliga, omtänksamma människor. Precis som alla andra! :) Det är allt. Jag arbetar delvis med utsatta/på glid ungdomar så jag vet absolut att problematiken och hur ungdomar "är" varierar och att det finns olika problem och bettende som är kopplat till områden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp