Barnvänliga bra områden Göteborg med omnejd

Jag förstår inte varför du inte vill bo i min hemort Torslanda. Torslanda är ett riktigt medelklassområde.
Jag skulle inte heller vilja bo i Torslanda om jag letade hus, enbart pga bökigt att ta sig dit jag vill ta mig jämfört med tex Mölnlycke, ts har väl aldrig skrivit varför hon inte vill bo i Torslanda och radat upp flera medelklassområden i sin ”inte”-lista, det är ju många parametrar i en så stor investering som hus..
 
Jag skulle inte heller vilja bo i Torslanda om jag letade hus, enbart pga bökigt att ta sig dit jag vill ta mig jämfört med tex Mölnlycke, ts har väl aldrig skrivit varför hon inte vill bo i Torslanda och radat upp flera medelklassområden i sin ”inte”-lista, det är ju många parametrar i en så stor investering som hus..
Jag tror att ts har skrivit att hon jobbar på Hisingen och har för avsikt i framtiden att jobba på Hisingen eller i stan.

Så jag är fortfarande förvånad över att hon väljer bort Torslanda.
 
Jag tycker att Kungsbacka är rätt gräsligt överlag. Det är en vräkig, trist stil som verkar ha blivit normbildande. Jag skulle inte stå ut med att bo där och jag skulle inte ta risken att låta barn växa upp där.
 
Jag är precis inflyttad till Kungsbacka! :D Älskar stan och har bott här tidigare.
Jag tycker att Kungsbacka är rätt trist, har rätt tokig politisk inriktning och känns rätt avsomnat om jag ska vara ärlig. Vad som uppväger för mig (som bor i kommunen, men i Onsala) är dock närheten till havet, älskar att kunna både rida och promenera med hunden längs havet varje dag om jag så önskar, naturen, känslan av att vara på landet, de obefintliga köerna till typ barnomsorg och närheten till många bra stall och det normala i att hänga på Hemköp i ridkläder. :D

Men någon pendling på 30 min blir det ju definitivt inte. Imorse åkte jag hemifrån 06.02 och då parkerade jag på en lånad p-plats under kontoret (sjuuukt lyxigt och inget jag har råd med om jag skulle behöva betala själv för den, kostar som en etta i innerstan typ) efter 33 minuter. Då har jag stått på bra, klämt marginaler på alla sätt jag kan och verkligen haft flyt hela vägen. Oftast tar det minst 50 minuter in, trots att jag har friheten att välja att undvika rusningstrafik på i vart fall vägen in på morgonen genom att antingen åka väldigt tidigt eller åka senare på förmiddagen.

Ska man i dagens Göteborg, med rådande trafiksituation, klara bilpendling under 30 min till södra Hisingen så är det nog i princip endast Hisingen eller på sin höjd Kungälv som klarar det är jag rädd, i rusningstid.

Jag hade kikat på t.ex. Skogome eller Backatorp om jag var TS. Båda riktigt fina områden med närhet till natur, kommunikation och bra grundskolor.
 
Ni som har barn och bor i/runt Göteborg (bara villa eller radhus intressant, inte lgh) var bor ni? Vi planerar flytt men eftersom ingen av oss vuxit upp i Göteborg saknar vi område där vi känner att här, här vill vi bo! Visst man kan flytta om det inte blir bra men ärligt vem orkar det kort efter att man flyttat in.. vi trivs ju där vi bor nu (en hållplats från nordstan) men vill ha hus och trädgård. Plus vill inte att dottern ska gå i skola osv här för de suger.

Måste finnas privat förskola och bra privat skola i området och gärna bra gym. Shopping etc är ointressant, det behövs inte finnas i närområdet. Max pendla 30 min till Göteborg. Går det ens? Pendlingstid vill vi inte rucka på. Köpa tomt och bygga är ett alternativ men tycker det finns så få tomter på hemnet. Kan man köpa tomt på annat sätt? Är helt noob på detta 😁

Just det, det ska vara ett lugnt område där rån, skjutningar, mord, bilbränder etc förekommer helst sparsamt..

Vill inte bo i:
Angered
Kungälv
Stenungsund
Uddevalla
Ale/Nödinge
Bergsjön
Biskopsgården
Länsmansgården
Lerum
Lindome/kållered
Partille
Torslanda
Frölunda
Tuve/Säve

Vad finns ens kvar?

Gillar Kungsbacka men visst är det omöjligt att klara pendlingstiden? Säg att jag börjar 08 på Hisingen typ 5 km från bäckebol. Lär ju ta minst 1 timme ta mig Kungsbacka-Hisingen?


Utby har fina områden med mycket grönska och rekreationsområden, väldigt lugnt och städat. Inte sådär galet dyrt heller än, men i takt med att Gamlestan byggs ut så kommer säkert närliggande områden att bli mer eftertraktade.

Hisings-Kärra är också fint och nära där ligger Tolsered som har fina villaområden, likaså Bönered och Skogome. Nära till stan och bekvämligheter, men lugnt. En massa fina ridvägar dessutom. :) Jobbar du kring Bäckebol så är Kärra med närliggande områden rimligt att i alla fall ge en chans.

Du vill inte till Torslanda, men har ni tittat på Amhult och ut emot Hönö / Björkö? Det är fina områden, finns både nybyggt och gamla hus. Inte billigt, men fint.

Surte är gulligt, lätt att pendla både med och utan bil, en litet samhälle där man bygger mycket nu. Finns villor, skolor, och allmänna bekvämligheter.

En del av områdena du nämner är ju väldigt stora... typ Angered som består mestadels av lantbruk, naturområden och hagar, eller Säve/Tuve som kan vara allt från ett hus typ 10 min från Wieselgrensplatsen till ett hus långt ute i bushen över en timme från ära och redlighet i stan. :D Titta i utkanterna?
 
Jag tror att ts har skrivit att hon jobbar på Hisingen och har för avsikt i framtiden att jobba på Hisingen eller i stan.

Så jag är fortfarande förvånad över att hon väljer bort Torslanda.

Det vet man ju inte dock, kan lika gärna hamna på Landvetter typ. Min bransch är bred och jag har haft väldigt lätt att få jobb. Nu senast valde jag mellan Frölunda, nuvarande (södra Hisingen antar jag det är?) och Mölnlycke. Jag är rastlös och vet att jag inte kommer va ”en sån” som stannar 25 år på samma arbetsplats. Så kanske inte min arbetsplats ska få styra egentligen. För jag byter gärna en gång om året :p var bästa skolan finna för vår dotter kanske ska få styra.

Just det, Torslanda gillar jag inte av vissa anledningar. Hästevik och hjuvik är fint men har vänner och kollegor som bor i Torslanda och berättar att det börjar bli oroligt där. Vi vill bo lugnt.
 
Jag blir lite nyfiken på vad du menar med privat skola och förskola.

Menar du friskolor? Föräldrakooperativ förskola och skola?

Privatskola är väl inte särskilt vanligt, och privat förskola är väl ännu ovanligare.
 
Det vet man ju inte dock, kan lika gärna hamna på Landvetter typ. Min bransch är bred och jag har haft väldigt lätt att få jobb. Nu senast valde jag mellan Frölunda, nuvarande (södra Hisingen antar jag det är?) och Mölnlycke. Jag är rastlös och vet att jag inte kommer va ”en sån” som stannar 25 år på samma arbetsplats. Så kanske inte min arbetsplats ska få styra egentligen. För jag byter gärna en gång om året :p var bästa skolan finna för vår dotter kanske ska få styra.

Just det, Torslanda gillar jag inte av vissa anledningar. Hästevik och hjuvik är fint men har vänner och kollegor som bor i Torslanda och berättar att det börjar bli oroligt där. Vi vill bo lugnt.

Jag jobbar som polis på Hisingen - Torslanda är lugnt. 👌
Givetvis finns där kids som stökar också, men jag skulle inte tveka att bosätta mig där när det gäller oroligheter, för oroligt är det inte.
Har flertalet kollegor som bor där. :)
 
Privatskola är väl inte särskilt vanligt, och privat förskola är väl ännu ovanligare.
Nej! Finns massvis av förskolor som drivs av privata aktörer. Utan att för den skullen vara familjekooperativ. Sen vet jag inte om det generellt sätt är bättre på privata än kommunala motsvarigheter. Gissar att det finns lika stor andel bra/dåliga av båda typerna!
 
Jag jobbar som polis på Hisingen - Torslanda är lugnt. 👌
Givetvis finns där kids som stökar också, men jag skulle inte tveka att bosätta mig där när det gäller oroligheter, för oroligt är det inte.
Har flertalet kollegor som bor där. :)

Det är absolut inte den bilden mina kollegor och vänner som bor i Torslanda berättar.
 
Jag blir lite nyfiken på vad du menar med privat skola och förskola.

Menar du friskolor? Föräldrakooperativ förskola och skola?

Privatskola är väl inte särskilt vanligt, och privat förskola är väl ännu ovanligare.

Finns massa privata skolor och förskolor? Vår unge går på privat förskola. Och kommer gå på privat skola för förskoleklass och vidare sen.
 
Apropå Fiskebäck så är det ett av Sveriges per yta kyrktätaste områden, med många frikyrkliga familjer. Sådant kan ju påverka hur man upplever ett område också.

Jag har växt upp i Påvelund, vilket både var och är superlugnt. Näset och Nya varvet är liknande områden. Även området runt Kungsten kan säkert vara hyfsat, men var länge sedan jag besökte någon som bor där så är inte helt säker på det.

Hur det går att pendla med bil till Hisingen ... ja, det beror på om bron är avstängd eller inte. :D
 
Finns massa privata skolor och förskolor? Vår unge går på privat förskola. Och kommer gå på privat skola för förskoleklass och vidare sen.
Finns inga privatskolor alls i stort sett i Sverige. Du menar friskola.

Privatskola är en typ av skola som inte administreras av lokala, regionala eller nationella myndigheter. Privatskolan förbehåller sig rätten att välja de elever som tas in på skolan och finansieras delvis eller helt och hållet genom avgifter snarare än offentlig finansiering. Det finns bara ett mycket litet antal privatskolor i Sverige som följer svensk läroplan, exempelvis Grennaskolan och Lundsbergs skola.
 
Finns inga privatskolor alls i stort sett i Sverige. Du menar friskola.

Privatskola är en typ av skola som inte administreras av lokala, regionala eller nationella myndigheter. Privatskolan förbehåller sig rätten att välja de elever som tas in på skolan och finansieras delvis eller helt och hållet genom avgifter snarare än offentlig finansiering. Det finns bara ett mycket litet antal privatskolor i Sverige som följer svensk läroplan, exempelvis Grennaskolan och Lundsbergs skola.

Jaja jag menade skola som inte är kommunal. Privat skola eller friskola känns som whatever. Du förstod ju vad jag menade ändå liksom.
 
Jag blir lite nyfiken på vad du menar med privat skola och förskola.

Menar du friskolor? Föräldrakooperativ förskola och skola?

Privatskola är väl inte särskilt vanligt, och privat förskola är väl ännu ovanligare.
Finns inga privatskolor alls i stort sett i Sverige. Du menar friskola.

Privatskola är en typ av skola som inte administreras av lokala, regionala eller nationella myndigheter. Privatskolan förbehåller sig rätten att välja de elever som tas in på skolan och finansieras delvis eller helt och hållet genom avgifter snarare än offentlig finansiering. Det finns bara ett mycket litet antal privatskolor i Sverige som följer svensk läroplan, exempelvis Grennaskolan och Lundsbergs skola.

Det som menas är en skola eller förskola med privat huvudman.

Det finns massor i Sverige och iaf bland förskolor är det just privat förskola man säger. Har aldrig hört termen ”friförskola” användas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp