Tvättproblem

Sleepan

Trådstartare
Så, kära bukefalister. Ni brukar ha svar på det mesta.
Tvättmaskinen blev stående (med stängd lucka 😬) innehållandes äckliga, svettiga kläder härom veckan.

Nu luktar kläderna (och maskinen) sunkigt och ett uns mögel. 😭
Har rengjort gummilisten, filtret och tvättmedelsfacket. Kört en påse tvättmaskingsrengöring, ättika och 95 grader.
Maskinen luktar fortfarande. Och även tvätten som vi provade tvätta igår (använde sporttvätt medel).

1. Går kläderna rädda?
2. Går maskinhelvetet rädda eller är det kört? 🥵
 
Senast ändrad:
Så, kära bukefalister. Ni brukar ha svar på det mesta.
Tvättmaskinen blev stående (med stängd lucka 😬) innehållandes äckliga, svettiga kläder härom veckan.

Nu luktar kläderna (och maskinen) synligt och ett uns mögel. 😭
Har rengjort gummilisten, filtret och tvättmedelsfacket. Kört en påse tvättmaskingsrengöring, ättika och 95 grader.
Maskinen luktar fortfarande. Och även tvätten som vi provade tvätta igår (använde sporttvätt medel).

1. Går kläderna rädda?
2. Går maskinhelvetet rädda eller är det kört? 🥵
Ättika i sköljmedelsfacket är ju det jag också hade provat. Men du skriver ingenting om silen i botten på maskinen däremot (eller är det den du skriver som filtret och jag har fel ord?) , har du tömt den? I nederkant på maskinen brukar det finnas en liten lucka, om man öppnar den finns en slang med propp och en sil som är fastskruvad. Att öppna luckan, ploppa ur proppen ur slangen och dra ur silen och rengöra känns som något som borde göras i alla fall. Och köra en gång till i 95 med ättika. Kanske vittvättmedel? Med blekmedel? (trodde sporttvättmedel var extra försiktig eftersom sportkläder är så sköra) Sedan hoppas jag någon annan har något förslag.

(random nyfikenhet, var de äckliga svettiga kläderna nytvättade och instängda bakom luckan eller instängda i väntan på tvätt? Har inget med frågan att göra :D bara ren nyfikenhet. För man hade ju inte trott att bara äckliga kläder instängda i maskinen skulle ha betett sig, men däremot om de var blöta och tvättade och instängda några dagar.)
 
Så, kära bukefalister. Ni brukar ha svar på det mesta.
Tvättmaskinen blev stående (med stängd lucka 😬) innehållandes äckliga, svettiga kläder härom veckan.

Nu luktar kläderna (och maskinen) synligt och ett uns mögel. 😭
Har rengjort gummilisten, filtret och tvättmedelsfacket. Kört en påse tvättmaskingsrengöring, ättika och 95 grader.
Maskinen luktar fortfarande. Och även tvätten som vi provade tvätta igår (använde sporttvätt medel).

1. Går kläderna rädda?
2. Går maskinhelvetet rädda eller är det kört? 🥵
Denna gamla tråd kanske ger lite tips?
Har du provat ha lite ättika med i tvätt av kläderna som luktar också?

Thread 'Tvätten luktar illa' https://www.bukefalos.se/threads/tvaetten-luktar-illa.1410545/
 
Ättika i sköljmedelsfacket är ju det jag också hade provat. Men du skriver ingenting om silen i botten på maskinen däremot, har du tömt den? I nederkant på maskinen brukar det finnas en liten lucka, om man öppnar den finns en slang med propp och en sil som är fastskruvad. Att öppna luckan, ploppa ur proppen ur slangen och dra ur silen och rengöra känns som något som borde göras i alla fall. Och köra en gång till i 95 med ättika. Kanske vittvättmedel? Med blekmedel? (trodde sporttvättmedel var extra försiktig eftersom sportkläder är så sköra) Sedan hoppas jag någon annan har något förslag.

(random nyfikenhet, var de äckliga svettiga kläderna nytvättade och instängda bakom luckan eller instängda i väntan på tvätt? Har inget med frågan att göra :D bara ren nyfikenhet.)

Mm, kör en till med ättika as we speak.
Och ja, silen är rengjord. Det var den jag syftade på när jag skrev filtret 😅

Jag tror Sport är för dålig lukt också😊
 
Så, kära bukefalister. Ni brukar ha svar på det mesta.
Tvättmaskinen blev stående (med stängd lucka 😬) innehållandes äckliga, svettiga kläder härom veckan.

Nu luktar kläderna (och maskinen) sunkigt och ett uns mögel. 😭
Har rengjort gummilisten, filtret och tvättmedelsfacket. Kört en påse tvättmaskingsrengöring, ättika och 95 grader.
Maskinen luktar fortfarande. Och även tvätten som vi provade tvätta igår (använde sporttvätt medel).

1. Går kläderna rädda?
2. Går maskinhelvetet rädda eller är det kört? 🥵

Köra en maskin med Klorin? Inte i 95 dock utan 40.

Edit: Det borde ju vara bakterier men hade Klorin inte hjälpt hade jag övervägt att köra ett program med Virkon...
 
Alltså, jag vet ju vad problemet är här. Att det legat rövsunkiga kläder för länge i maskinen. Men måste ha bort doften 😬😭
 
Jag kör numera en diskmaskinstablett och då har maskinen känts som fräschast! Beläggningen i botten av gummilisten försvann också.

Har testat flera olika sådana husmorstips innan samt tvättmaskinstvätt men är ju enklare med en diskmaskinstablett och blev bättre så nu kör jag på det.

Förutom det så måste jag alltid tömma ut vattnet I den lilla luckan men gör jag det efter varje tvätt och torkar av luckao list håller den sig bra.

Kläderna har jag läst tips om att lägga i ättika hos ekoptipset men inte hunnit testa ännu.
 
Jag kör numera en diskmaskinstablett och då har maskinen känts som fräschast! Beläggningen i botten av gummilisten försvann också.

Har testat flera olika sådana husmorstips innan samt tvättmaskinstvätt men är ju enklare med en diskmaskinstablett och blev bättre så nu kör jag på det.

Förutom det så måste jag alltid tömma ut vattnet I den lilla luckan men gör jag det efter varje tvätt och torkar av luckao list håller den sig bra.

Kläderna har jag läst tips om att lägga i ättika hos ekoptipset men inte hunnit testa ännu.

Ska testa detta så fort maskinen är klar med ättikan då. Så får den torka sen, och så lägga kläderna i ättika i eftermiddag innan tvätt 😬
 

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 050
Senast: Riru
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 759
Senast: Riru
·
Fritid Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 536
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp