Tvättproblem

Så, kära bukefalister. Ni brukar ha svar på det mesta.
Tvättmaskinen blev stående (med stängd lucka 😬) innehållandes äckliga, svettiga kläder härom veckan.

Nu luktar kläderna (och maskinen) sunkigt och ett uns mögel. 😭
Har rengjort gummilisten, filtret och tvättmedelsfacket. Kört en påse tvättmaskingsrengöring, ättika och 95 grader.
Maskinen luktar fortfarande. Och även tvätten som vi provade tvätta igår (använde sporttvätt medel).

1. Går kläderna rädda?
2. Går maskinhelvetet rädda eller är det kört? 🥵
Inte samma men vi hade en kudde som sprängdes i maskinen och bloggade igen så typ allt luktade cigarettrök (trodde på riktigt att den var någon ny pedagog som rökte för dottern luktade skunk) innan jag luktade i maskinen. Till slut löste det sig genom att köra ett gäng ”babytvätt” med ånga, men då behövs ju den funktionen. Vår gamla hade det inte och den vi har nu är rätt ny.
 
Kör diskmaskinstablett när min tvättmaskin säger till om trumrengöring. Det brukar vara rätt svart vatten när man kör den 😂 Så mkt smuts fastnar i trumman mer en vad man tror. Vi har ett speciellt program på tvättmaskinen som heter trumrengöring, den kör automatiskt i 90 grader då.
 
Haft samma problem och när jag pillade loss gummilisten och kikade in under trumman var det fullt med guck, trots trumrengöringsprogram och ättika. Det som till slut löste det hela var mycket citronsyra både i trumma och tvättmedelsfack och mycket ättika (inte i samma körning). Med mycket menar jag mycket, men kan hända att jag överdrev i desperation.
 
Jag hade problem med att mina kläder luktade unket efter att torktumlaren började krångla och inte tvättade helt torrt.
Jag gav alla kläder ett separat ättiksbad, kommer inte ihåg hur mkt ättika jag hade i i förhållande till vatten men jag googlade fram det så kan du säkert hitta.
Och så kör jag tvättmaskinen med rengöringstablett för tvättmaskin lite då och då.
Nu har ju min maskin inte luktat direkt illa nån gång, men det luktar definitivt fräschare efter en sån rengöring.
 
Jag hade problem med att mina kläder luktade unket efter att torktumlaren började krångla och inte tvättade helt torrt.
Jag gav alla kläder ett separat ättiksbad, kommer inte ihåg hur mkt ättika jag hade i i förhållande till vatten men jag googlade fram det så kan du säkert hitta.
Och så kör jag tvättmaskinen med rengöringstablett för tvättmaskin lite då och då.
Nu har ju min maskin inte luktat direkt illa nån gång, men det luktar definitivt fräschare efter en sån rengöring.

Jag har både ättiksbadat kläder och maskin, samt kört diskmaskinstablett. Rengjort överallt där vi kommer åt.
Kört speciellt rengöringsmedel för tvättmaskin.
Ännu mer ättika.
Hjälper ej.

Som tur väl har kläderna inte luktat när de hängt ute på vädring sen iaf..
 
Desperat här, så nu kör vi det jätteomiljövänliga tipset med klorin. Tänker att det hur som är mer miljövänligt än att skrota maskinen...
 
Desperat här, så nu kör vi det jätteomiljövänliga tipset med klorin. Tänker att det hur som är mer miljövänligt än att skrota maskinen...
Nä, inte skrota! Doft försvinner förr eller senare. Men du behöver ju använda maskinen under tiden.

om inte upprepade 90-graders tvättar, klorin elelr ättika hjälper så gör det sista desperata, med sköljmedel?
 
Desperat här, så nu kör vi det jätteomiljövänliga tipset med klorin. Tänker att det hur som är mer miljövänligt än att skrota maskinen...

Klorin är faktiskt inte så farligt om det används rätt och inte för ofta. Det finns betydligt värre saker en gör, som tex att köra bil...

Jag använder utan att tveka Klorin när det är befogat och har inte ett dugg dåligt samvete över det.
 
Klorin är faktiskt inte så farligt om det används rätt och inte för ofta. Det finns betydligt värre saker en gör, som tex att köra bil...

Jag använder utan att tveka Klorin när det är befogat och har inte ett dugg dåligt samvete över det.

Tack, nu känns det bättre. Tvättmaskinen Har gått från att lukta sunk till badhus. 👍
Har en tvätt i med en handduk och ett badlakan nu efter klorinen.
To be continued... 😂
 
Tror du inte din stinkbomb ger sig efter en tid annars? Om det inte påverkar kläderna du har i och om du har i lite ättika i varje tvätt och fortsätter som vanligt, tror du inte den ger upp att vara skunk snart?
 
@Sleepan Förlåt om det stått men har du dränerat maskinen helt på allt vatten? Jag gör det varenda gång nu och låter den stå helt öppen till nästa gång. Peppar peppar har inte mitt långvariga problem med dålig lukt återkommer sedan dess.
 
Hur gör man det?

Alltså jag vet inte om det är fel på min maskin för det kommer ut ganska mycket vatten men på min är de i alla fall där man också tömmer "nålfiltret". En liten lucka i nedre hörnet av framsidan på min maskin. Hittade i instruktionsboken när jag hade panik över att inget hjälpte mot lukten 🙈 Luktade verkligen avlopp och var typ svart första gången. Det var ju alltid kvar vatten där nere liksom. Nu kommer bara rent vatten ut.
 
Alltså jag vet inte om det är fel på min maskin för det kommer ut ganska mycket vatten men på min är de i alla fall där man också tömmer "nålfiltret". En liten lucka i nedre hörnet av framsidan på min maskin. Hittade i instruktionsboken när jag hade panik över att inget hjälpte mot lukten 🙈 Luktade verkligen avlopp och var typ svart första gången. Det var ju alltid kvar vatten där nere liksom. Nu kommer bara rent vatten ut.
Aha, ja där är tömt 👍👍
Tror du inte din stinkbomb ger sig efter en tid annars? Om det inte påverkar kläderna du har i och om du har i lite ättika i varje tvätt och fortsätter som vanligt, tror du inte den ger upp att vara skunk snart?

Problemet är ju just att den påverkar kläderna. 😅
Kläderna luktar ju illa efter tvätt - annars hade det varit ett ickeproblem. 😁
 

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 056
Senast: Riru
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 762
Senast: Riru
·
Fritid Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 536
Senast: tanten
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp