Tvätta skapet på vallack

Shaggy

Trådstartare
Min vallack STINKER. Han tillverkar kopiösa mängder klet i skapet. Det är min första vallack men jag vet många som inte rör skapet och aldrig får ngåra problem (testat det på min också, det funkar inte). Om skapet får stå utan ordentlig urtorkning i 2-3 veckor och man sticker in fingrarna framför snoppen så ser det ut som man tryckt ner dem i en fettburk. Hur gojset luktar ska vi inte tala om.
Jag har kommit så långt så jag får torka ur skapet men jag får inte röra snoppen. Han är mycket norgrann med att dra in den långt. Ett par gånger har jag kunnat peta loss lite skit när han hängt ut den med förhuden kvar över. Då har jag fått sticka in fingrarna och försiktigt peta bort några skorpor. Det här räcker dock inte på långa vägar. Igår råkade han hänga ut den och den är helt inkapslad i stenhårda bitar. De på skaftet sitter ganska lös så jag skrapade lätt med fingrarna och fick med det bort massor innan han drog in den igen. Runt kanten på penishuvudet vet jag att det sitter tjocka stenhårda avlagringar. De får jag aldrig röra troligen gör det ont om jag petar där då de sitter fast, hårt.
Vad gör jag? Jag måste ju kunna hålla rent. Problemet handlar altså inte om att han sparkar och bråkar, även om han tydligt visar obehag då jag rör själva penisen, utan om att han hissar upp paketet så det bara blir ett stort hål att stoppa in handen i. Det i kombination med överproduktionen (troligen morsarv hon hade alltid mycket gojs vid juvret). Jag har funderat på att ta hjälp av veterinär för att få en storrengöring men det hjälper ju inte eftersom det kommer byggas på i mycket rask takt igen. Innan det måste jag altså ha en plan för den löpande skötseln.
 
Jag hade samma problem med min första häst så jag fick passa på varje gång det var sedering på gång som t ex vid tandkoll. Man kan även be om att få utskrivet t ex Domosedan för att få hästen så avslappnad att den hänger ut dingelidongen när man behöver göra rent.
 
Jag hade tänkt utnyttja senaste vetbesöket som handlade om röntgen och tandkoll men han hängde inte ut paketet då heller. Han var då sederad med domosedan :crazy:.
Tänderna tog sådan tid (han hade 4 vargtänder) så jag fick tyvärr ingen möjlghet att diskutera saken med veterinären.
 
Ingen av mina hästar har "hängt ut paketet" vid sedering, inte ens när de varit så borta att de knappt kunnat stå på benen...
 
Jag har också haft en sån snuskpelle :yuck:
Bäst tyckte jag var att dra på sig en handske och kladda in massor med barnolja i skapet. Gegga runt där inne så mycket det går och så långt man når. Det löser upp det vidriga fettet och man får bort mycket. Om det är så mycket som det låter på din så kanske du får upprepa behandlingen ett tag med några dagars mellanrum, när han själv drar ut och in snoppen så blir den också uppsmörjd tillslut.
Som underhåll kanske det sen kan räcka med barnolja en gång i veckan eller så.

Jag har upplevt att det blivit mer klet om de blivit tjocka och/eller stått mycket, så motion kanske också kan hjälpa till lite.
 
Har man den typen av problem, bör man först utesluta infektion. Det händer tyvärr att sådana uppstår, med bl.a. Stinkande klet som följd.
 
Bäst tyckte jag var att dra på sig en handske och kladda in massor med barnolja i skapet. Gegga runt där inne så mycket det går och så långt man når. Det löser upp det vidriga fettet och man får bort mycket. Om det är så mycket som det låter på din så kanske du får upprepa behandlingen ett tag med några dagars mellanrum, när han själv drar ut och in snoppen så blir den också uppsmörjd tillslut.
Som underhåll kanske det sen kan räcka med barnolja en gång i veckan eller så.

Jag har upplevt att det blivit mer klet om de blivit tjocka och/eller stått mycket, så motion kanske också kan hjälpa till lite.

Jag brukar kladda in skumtvättlappar i barnolja och gojsa runt i skapet med dem. Då får jag ut rätt mycket men kanske skulle testa att få in ännu mer olja.

Om han springer mycket så stöts det ut stora svarta klumpar. Tyvärr är det omöjligt att motionera honom särksilt mycket eftersom han är en 3 åring som ser ut som en korsning mellan en åring och en älg. Jag har tyvärr ingen möjlighet att släppa honom i ridhus eller liknande utan det enda som finns att tillgån är den frusna/vattensjuka hagen
 
Har man den typen av problem, bör man först utesluta infektion. Det händer tyvärr att sådana uppstår, med bl.a. Stinkande klet som följd.
I det läget borde väl skapet vara svullet/varmt/konstigt på något sätt? Jag har tänkt tanken men eftersom det inte finns några tecken på den typen av problem så har jag avskrivit det.
 
han är en 3 åring som ser ut som en korsning mellan en åring och en älg

Bildbevis på den tack! :rofl::rofl:

Till saken: jag red en hingst som hade samma problem och där kletade vi också in en massa och sen hällde vi barnoljan i en sprayflaska och sprayade på ytterligare lite till. Med sprayflaskan kommer du ju med lite tryck in i alla små skrymslen som man ju annars kan missa. Detta fick man göra som en kur, typ en gång varannan/var tredje dag i en vecka eller så och upprepa lite till och från när det började bli mycket igen.
 
Jag brukar kladda in skumtvättlappar i barnolja och gojsa runt i skapet med dem. Då får jag ut rätt mycket men kanske skulle testa att få in ännu mer olja.

Om han springer mycket så stöts det ut stora svarta klumpar. Tyvärr är det omöjligt att motionera honom särksilt mycket eftersom han är en 3 åring som ser ut som en korsning mellan en åring och en älg. Jag har tyvärr ingen möjlighet att släppa honom i ridhus eller liknande utan det enda som finns att tillgån är den frusna/vattensjuka hagen
Svårt läge..
Jag tror att skumtvättlapparna kanske också tar med sig den mesta oljan ut. Man kan ju använda dem för att få ut skit, men som avslutning kan man ju gojsa in extra med bara handen(i handsken..)

Jag är inte helt säker på att man kan utesluta infektion bara för att det inte är svullet eller så, men det kan du säkrast kolla med din veterinär tycker jag.
 
Jag hade samma problem med min första häst så jag fick passa på varje gång det var sedering på gång som t ex vid tandkoll. Man kan även be om att få utskrivet t ex Domosedan för att få hästen så avslappnad att den hänger ut dingelidongen när man behöver göra rent.
det hjälpte inte på min :banghead:
 
Nähä. Jag visste väl att det var en klok idé att köpa ett sto istället. ;):D
Det är nackdelen med att ta föl själv man får se glad ut över det som pluppar ut. Jag önskade ett sto men man får inte alltid som man vill och han är superhärlig förutom det där skapet.
 
Jag hade utifrån beskrivningen definitivt velat ha ut vet för att sedera , sanera och undersöka grundläggande för att ffa rejält fått bort skiten som samlats så pass när det inte går på egen hand att göra rent .
Veterinären ser ju då även om det verkar risk för att kristaller (som kan leda till urinsten ) börjat bildas och isåfall få bort dem i sin Linda . Urinsten på valack är ingen kul eller billig historia om det går längre .

Jag tror du kommer långt på att verkligen få hjälp med undersökning och tvätt som första steg och om det finns grund för att misstänka risk för infektion .
Sen går det ganska bra att underhållstvätta regelbundet även om hästen drar upp allt precis som flera skrivit . Om man får köra in hela handen i hålan och kan tvätta ur där noggrant med svamp och använda olja i samband med tvätt regelbundet räcker det långt !
 
Veterinären ser ju då även om det verkar risk för att kristaller (som kan leda till urinsten ) börjat bildas och isåfall få bort dem i sin Linda . Urinsten på valack är ingen kul eller billig historia om det går längre .
Är risken för urinsten större hos en som har mycket skapklet? Jag trodde urinstenen uppkom av helt andra orsaker (urinens sammansättning och hur de tömmer blåsan).
 
Är risken för urinsten större hos en som har mycket skapklet? Jag trodde urinstenen uppkom av helt andra orsaker (urinens sammansättning och hur de tömmer blåsan).
Är ingen expert på urin stenar ,men det jag vet är att helt klart finns det risk om det bildas så mycket skit att det sitter fast utvändigt och dessutom luktar illa pga skit runtom att stenar kan bildas väldigt ytligt och kan hävas i sin Linda innan ytterligare uppstår med själva urinröret. Det finns risk att det bildas problem pga skit ytligt runt urin röret och kan bli problem .
Luktar det illa är det ngt m som bör kollas på då problem lätt eskalerar som sagt utifrån ditt problem att själv kunna underhålla , precis som flera svarat . Det ska inte lukta - då är det dax för veterinär att undersöka och utesluta andra begynnande problem .
 
Senast ändrad:
I det läget borde väl skapet vara svullet/varmt/konstigt på något sätt? Jag har tänkt tanken men eftersom det inte finns några tecken på den typen av problem så har jag avskrivit det.
Inte nödvändigtvis svullet och varmt, det kan finnas bakterier som ger ökad sekret som är illaluktande. Detta kan man få hjälp med av veterinär, ffa att få en mer djupgående rengöring som man sedan kan reda ut själv.
Har hänt några av mina vänner, själv har jag haft åtskilliga valacker men aldrig behövt rengöra i skapat.
 
Jag hade utifrån beskrivningen definitivt velat ha ut vet för att sedera , sanera och undersöka grundläggande för att ffa rejält fått bort skiten som samlats så pass när det inte går på egen hand att göra rent .
Veterinären ser ju då även om det verkar risk för att kristaller (som kan leda till urinsten ) börjat bildas och isåfall få bort dem i sin Linda . Urinsten på valack är ingen kul eller billig historia om det går längre .

Jag tror du kommer långt på att verkligen få hjälp med undersökning och tvätt som första steg och om det finns grund för att misstänka risk för infektion .
Sen går det ganska bra att underhållstvätta regelbundet även om hästen drar upp allt precis som flera skrivit . Om man får köra in hela handen i hålan och kan tvätta ur där noggrant med svamp och använda olja i samband med tvätt regelbundet räcker det långt !

Fast kladdigt skap har väl inget med urinsten att göra..? De bildas väl i själva urinen? Håller dock med om att det kan vara på sin plats att undersöka.
 
Fast kladdigt skap har väl inget med urinsten att göra..? De bildas väl i själva urinen? Håller dock med om att det kan vara på sin plats att undersöka.
Osäker på om urinsten är rätt ord?
Det jag tror Mackan menar är "proppar"/"stenar" som sitter fast i mynningen till urinröret och som man får peta loss under sedering. Och dessa kan uppkomma av långdraget klet såvitt jag förstått.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 487
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 208
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Upptäckte litet område med skav långt bak på manken på min häst. Ingen tufsig päls, vad jag kan komma ihåg, men lite grå fläckar där...
Svar
3
· Visningar
2 083
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp