Bukefalos 28 år!

Tvillingkoppel

D

Dextrosol

Ngn som provat tvillingkoppel eller dubbelkoppel? För och nackdelar.....tack.
 
Sv: Tvillingkoppel

Jag hade ofta tvillingkoppel när jag gick ut med min morfars pointrar. Tyckte det var smidigt att bara hålla reda på ett koppel! Men det ger ju helt klart mindre frihet för hundarna, så det beror väl på varför man vill använda tvillingkoppel och när.
 
Sv: Tvillingkoppel

Ska man använda tvillingkoppel ska hundarna vara i samma storlek. Jag använde det en gång och en av hundarna dog när de slet sig efter en hare och den mindre hunden ströps...
 
Sv: Tvillingkoppel

jag ahr haft det på mina mammas hundar. dom kan ju knappt gå i koppel så dom kan trassla bäst dom vill för blir inget trassel med ett koppel ;)
 
Sv: Tvillingkoppel

Har man två hundar i ungefär samma storlek/viktklass så fungerar det alldeles utmärkt!
Min moster har ett sånt till sina två bearded collies och jag använder det jämt för att det är så smidigt. Det är ett sånt som man kan ställa in hur nära hundarna måste gå varandra eller hur långt ifårn de kan gå varandra. Man kan även ändra så att den ena får mycket frihet (långt koppel) och den andra har kort avstånd till dig om man behöver det.
 
Sv: Tvillingkoppel

Jag har provat det någon enstaka gång och tyckte att det var hysteriskt osmidigt. Det blir klumpigt och taffligt och svårt att kontrollera hundarna en och en så att säga.

Helt ärligt så har jag svårt att förstå poängen med tvillingkoppel.
 
Sv: Tvillingkoppel

Jag har provat det någon enstaka gång och tyckte att det var hysteriskt osmidigt. Det blir klumpigt och taffligt och svårt att kontrollera hundarna en och en så att säga.

Helt ärligt så har jag svårt att förstå poängen med tvillingkoppel.

Håller med dej här lite, ja vill oxå ha full kontroll på en och en liksom.
 
Sv: Tvillingkoppel

Det är ett sånt som man kan ställa in hur nära hundarna måste gå varandra eller hur långt ifårn de kan gå varandra. Man kan även ändra så att den ena får mycket frihet (långt koppel) och den andra har kort avstånd till dig om man behöver det.

min mamma har ett sådant till sina hundar med och det är jag otroligt tacksam för när det är dags att vara hundvakt! jag brukar ta hundarna en och en på promenad men har man ont om tid så är ett tvillingkoppel som skänkt från ovan. Jag tycker kopplet är otroligt smidigt och praktiskt men om syftet med promenaden ska fylla mer än en snabb kiss runda så är det inte att rekomendera då det är svårt att ha kontakt med båda hundarna samtidigt.
 
Sv: Tvillingkoppel

jag använder det till mina hundar, som är i samma storlek och viktmässigt.

Nackdelen är väl att det är som andra nämnt, svårt att kontrollera enskild hund bättre. Men, fördelarna är desto bättre så för min del är det kanon.

Jag vill gärna att sonen går bredvid mig ibland när vi är ute och går och sedan har jag barnvagn åt lillasyster och 2 koppel på det...nej tack. då funkar dubbelkopplet perfekt!
(sonen åker annars vagn men måste öva på att gå bredvid pga funktionshinder, detta är alltså träning för sonen och då är kopplet oumbärligt för det ger mig mer frihet)

I början så kan jag säga att dom pissade på varandra, rakt i huvudet :crazy: men nu vet dom hur dom ska undvika det som tur är!

Min ena vovve kan gå lös utan bekymmer och ibland så släpper jag honom lös en stund och sen får dom sitta ihop igen. så får dom chans att göra sina behov på varsitt håll. det gäller då främst längre promenader.
 
Sv: Tvillingkoppel

jag har det på 2 av mina, men bara när jag springer med alla 3 hundarna. Funkar alldeles perfekt tycker jag! Skönt o slippa klödda me 3 koppel:grin:
 
Sv: Tvillingkoppel

KL

Jag tycker inte om dem av flera anledningar som skrivits ovan.
Det gick utmärkt för mig att ha separata koppel till mina 2 hundar (när jag hade 2). De var(är) hyfsat lydiga och gick där de skulle, inget trassel eller krångel att hålla ordning på.
 
Sv: Tvillingkoppel

Ska man använda tvillingkoppel ska hundarna vara i samma storlek. Jag använde det en gång och en av hundarna dog när de slet sig efter en hare och den mindre hunden ströps...

Inte ens det ar garanti nog.
En van hade sina 2 dobermans i tvillingkoppel.
En gravling dok upp och en av hundarna fick ett ryck och drog till. Agaren var inte beredd och tappade kopplet. Gravlingen sprang over vagen dar det kom en lastbil.
Hunden som stack slapade med sig den andra och alla 3 vart overkorda. :(
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 717
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Kajsastina
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
242
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 081
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp