Tvingades avliva sin häst – åt upp den

Helena Ståhl, 24, valde att avliva sin travhäst efter en skada. Men istället för att begrava hästen valde Helena något helt annat – nämligen att äta upp köttet.
– Vissa rynkar på näsan från början men förstår sedan mina argument, säger Helena till Aftonbladet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22017105.ab
 
Jag skulle aldrig äta min häst. Lika lite som jag skulle äta min hund eller min sambo. :sneaky:.

Att jämföra med att äta hund eller människa är ganska irrelevant, även om argumentet alltid kommer upp i de här diskussionerna...

Som sagt, äta sin egen häst är starkt och jag skulle inte klara det. Och jag köper helst inte hästkött. MEN jag är medveten om att vi verkligen borde göra det och det vore sundare för oss hästmänniskor om vi orkade jobba för en ökad konsumtion av hästkött istället för tvärtom. Och framförallt mycket bättre för våra djur.
 
Nej, nej, syftade inte på mig och dig utan på det första svaret "det har du råd med trots att världen svälter" till nån tjej som skrev att hon inte ville äta sin häst. Jag känner mig högst ohackad på :D.
Fast du går igång på mitt inlägg som var en metafor, du har jagat mig med blåslampa sedan jag skrev det inlägget. Mår du bättre av att lufta din uppenbara aversion mot mig i tråd efter tråd? Vad är ditt problem?
 
Att jämföra med att äta hund eller människa är ganska irrelevant, även om argumentet alltid kommer upp i de här diskussionerna...

Som sagt, äta sin egen häst är starkt och jag skulle inte klara det. Och jag köper helst inte hästkött. MEN jag är medveten om att vi verkligen borde göra det och det vore sundare för oss hästmänniskor om vi orkade jobba för en ökad konsumtion av hästkött istället för tvärtom. Och framförallt mycket bättre för våra djur.
Kanske det. Men för mig är det precis lika otänkbart att äta min sambo som att äta min häst. Hade alla bara tagit sitt ansvar så hade vi inte haft några slakttransporter till Italien och hästköttsskandaler..
 
Kanske det. Men för mig är det precis lika otänkbart att äta min sambo som att äta min häst. Hade alla bara tagit sitt ansvar så hade vi inte haft några slakttransporter till Italien och hästköttsskandaler..

Jo jag förstår liknelsen. Men du måste ju teoretiskt kunna tänka bort känslorna och förstå att hästkött är ok föda, människokött är det inte.

Det är väldigt lätt att säga att alla ska ta sitt ansvar... Det är utopiskt. Inte ens jag som är rabiat emellanåt frågar alltid efter köttets ursprung på pizzan t ex. Och vart ska hästköttet ta vägen? Det är inte att ta sitt ansvar att elda upp det.
 
Fullkomligt haltande jämförelse. Världen blir bättre om jag inte agar mina barn eftersom:

1. Aga har seriösa konsekvenser för barnen som blir utsatta för det.
2. Om jag agar mina barn är risken stor att de fortsätter på samma vis; en negativ utveckling för samhället.
3. Om jag agar mina barn kan jag hjälpa till att normalisera barnaga vilket kan få andra människor bli emot vårt förbud eller skjuta på sina gränser för vad de anser vara aga.
4. Det är olagligt att aga sina barn.

Tro mig, jag har studerat utvecklingsstudier och aldrig någonsin har någon professor eller studie lyft fram "ät upp era döda husdjur" som någon form av modell för hur världen ska räddas. Det finns massvis man kan göra om man vill göra världen bättre men just att äta upp sin döda häst tror jag knappast är viktigast.

Så du menar att svält inte har seriösa konsekvenser?
 
Just Butasolidin är med stor sannolikhet ett av de preparaten som skulle få ganska kort karens då halveringstiden är väldigt kort.

För tillfället är det livstids karens. Det kan kanske ändras, men dör min häst idag så får hon inte gå till mat. Dessutom har hon fått andra mediciner. Inte en enda gång har en veterinär bett om passet för att kryssa.
 
För tillfället är det livstids karens. Det kan kanske ändras, men dör min häst idag så får hon inte gå till mat. Dessutom har hon fått andra mediciner. Inte en enda gång har en veterinär bett om passet för att kryssa.
Har jag någonstans antytt att det i dagsläget inte är livstidskarens?
Vad gäller din häst så kan du äta upp den om du vill, finns inget hinder för det, beroende på vad mer du eller veterinären stoppat i den.
 
Har jag någonstans antytt att det i dagsläget inte är livstidskarens?
Vad gäller din häst så kan du äta upp den om du vill, finns inget hinder för det, beroende på vad mer du eller veterinären stoppat i den.

Inte alls. Jag ville bara förtydliga att det för dagen är livstids karens. Det var inte mer än så. ;)
Jag är inte intresserad av att äta min häst, och det beror på medicinerna den fått. Varför skulle jag själv vilja äta något som inte är ok att ge andra? Den har fått mediciner som har livstids karens *just nu*.
 
Inte alls. Jag ville bara förtydliga att det för dagen är livstids karens. Det var inte mer än så. ;)
Jag är inte intresserad av att äta min häst, och det beror på medicinerna den fått. Varför skulle jag själv vilja äta något som inte är ok att ge andra? Den har fått mediciner som har livstids karens *just nu*.
För att det i flertal fall mer handlar om byråkatri än annat.

Som sagt anledningen till att många preparat har livstidskarens är för att ingen utfört testet. Det är oftast tillåtet att äta kor och grisar som fått samma preparat. Det är bara inte testat på häst. Det kanmvadamanledningen att veterinärer inte skriver på om livstids karens, de ser inga rimliga anledningar till att ddt skulle vara farligt.
 
För att det i flertal fall mer handlar om byråkatri än annat.

Som sagt anledningen till att många preparat har livstidskarens är för att ingen utfört testet. Det är oftast tillåtet att äta kor och grisar som fått samma preparat. Det är bara inte testat på häst. Det kanmvadamanledningen att veterinärer inte skriver på om livstids karens, de ser inga rimliga anledningar till att ddt skulle vara farligt.

Må så vara. Det är mycket som är otillåtet där det mest handlar om byråkrati. Det gör det inte mer lagligt/tillåtet för det.
Det är som att säga att det är ok att gå mot röd gubbe bara för att inga bilar kommer så då är det inte farligt. Det är fortfarande inte tillåtet.

Just nu är det livstids karens och man ska inte äta hästar som fått preparat med livstids karens. Jag tänker inte strunta i det och skicka min häst till slakt så andra kan äta den. Även om det bara ligger byråkrati bakom. Då tester inte är utförda *på häst* så vet vi ju faktiskt inte hur preparaten påverkar människor som äter häst med dessa preparat i sig. Det hjälper ju inte att det är tillåtet på kor. Kor är inte hästar.
Det kan vara ett litet barn eller en superkänslig person som äter av min häst och med maximal otur reagerar på preparaten i den. Helt onödigt i mitt tycke så just denna häst kommer kasseras.

Veterinärer ska verkligen inte låta bli att skriva i livstids karens bara för att de tycker det är onödigt! Vad är det för larv? Vill man ändra något så får man se till att göra på rätt sätt. Inte stå över vad som är tillåtet.
 
Veterinärer ska verkligen inte låta bli att skriva i livstids karens bara för att de tycker det är onödigt! Vad är det för larv? Vill man ändra något så får man se till att göra på rätt sätt. Inte stå över vad som är tillåtet.

Det är inte olagligt för dig att äta din häst, trots att den fått karenspreparat.

För att komma runt ovanstående citerade, kan du själv kryssa i passet. Jag tycker också veterinärerna är väldigt slarviga med att undanta från livsmedelsproduktion när de skriver ut preparat, det sätter hela systemet ur spel.
 
"Då tester inte är utförda *på häst* så vet vi ju faktiskt inte hur preparaten påverkar människor som äter häst med dessa preparat i sig." Det har vi ganska bra koll på faktiskt då det inte var så länge sedan som t ex butasolidin var godkänd att använda inom humanmedicinen.
 
Må så vara. Det är mycket som är otillåtet där det mest handlar om byråkrati. Det gör det inte mer lagligt/tillåtet för det.
Det är som att säga att det är ok att gå mot röd gubbe bara för att inga bilar kommer så då är det inte farligt. Det är fortfarande inte tillåtet.

Just nu är det livstids karens och man ska inte äta hästar som fått preparat med livstids karens. Jag tänker inte strunta i det och skicka min häst till slakt så andra kan äta den. Även om det bara ligger byråkrati bakom. Då tester inte är utförda *på häst* så vet vi ju faktiskt inte hur preparaten påverkar människor som äter häst med dessa preparat i sig. Det hjälper ju inte att det är tillåtet på kor. Kor är inte hästar.
Det kan vara ett litet barn eller en superkänslig person som äter av min häst och med maximal otur reagerar på preparaten i den. Helt onödigt i mitt tycke så just denna häst kommer kasseras.

Veterinärer ska verkligen inte låta bli att skriva i livstids karens bara för att de tycker det är onödigt! Vad är det för larv? Vill man ändra något så får man se till att göra på rätt sätt. Inte stå över vad som är tillåtet.
Jag äter flera gånger i veckan sånt som inte får säljas, vildsvin måste till uppköpare och vet besiktas innan försäljning vilket vi struntar i, här hemma äts oxå obesiktat lamm.

Så jag äter nästan bara kött som inte får säljas vilket inte gör köttet till värken giftigt eller okänligt.
 
Jag skulle gärna ta emot och äta kött från en häst som behandlats med preparat som för häst har livstidskarens; jag skulle gå efter hur lång karenstid preparaten har för nöt.
Det är en regel som är till för att skydda mig så jag anser att jag är i min fulla rätt att strunta i den.
 
Jag äter flera gånger i veckan sånt som inte får säljas, vildsvin måste till uppköpare och vet besiktas innan försäljning vilket vi struntar i, här hemma äts oxå obesiktat lamm.

Så jag äter nästan bara kött som inte får säljas vilket inte gör köttet till värken giftigt eller okänligt.
All min mat och allt mitt kött kommer från butikernas sopcontainrar för jag vägrar vara en del av bäst-före-vansinnet. Köttfärs som blivit lite grått i kanterna är ofarligt att använda då det gråa blir av att mjölksyrabakterierna börjat föröka sig och mjölksyrabakterier finns massor av i bla. filmjölk,,,,,, :D

När man öppnar en köttfärsförpackning som har skyddande atmosfär så luktar köttfärsen illa och det är helt normalt för det gör köttfärs som är mald och paketerad i skyddande atmosfär på några timmar också, vilket inte många vet om tydligen.

Jag har många gånger fått frågan om jag aldrig blivit sjuk av det som passerat gränsen och jag kan ärligt säga, grannarna och folk runt omkring mig har däckat i magsjuka medans jag aldrig ens fisit lite illa av det jag tillagat av dumpstermaten och att rata obesiktat kött finns inte på kartan här, det viktigaste är att all mat är väl upphettad och vällagad.

McG - som har en bekant som jobbar som mikrobiolog och mer än gärna tar emot mina fynd oavsett datum och som lärt mig massor om livsmedels egentliga hållbarhet. :p
 
Att jämföra med att äta hund eller människa är ganska irrelevant, även om argumentet alltid kommer upp i de här diskussionerna...
Nu tänker jag på hundar, inte människor. Varför är det irrelevant? För att de är mindre än hästar? Hundar är ju mat i andra länder så varför inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev under måndagseftermiddagen påkörd av en personbil i Ljungby. Ingen människa skadades i olyckan, men hästen behövde avlivas...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jeanette Jussila skulle leda in sina hästar till stallet inför tolvslaget. Då smäller en tidig raket – och fölet Deena skenade ner i ett...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästtandläkare har polisanmälts efter ett olovligt ingrepp på en häst utan att varken ägare eller veterinär närvarade. Utan bedövning...
2
Svar
25
· Visningar
2 567
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Travhästen Ossmann skulle starta på V75 i Östersund under lördagen. Men efter en olycka tvingas hästen nu avlivas. – Tack för all glädje...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp