Tvingades avliva sin häst – åt upp den

Helena Ståhl, 24, valde att avliva sin travhäst efter en skada. Men istället för att begrava hästen valde Helena något helt annat – nämligen att äta upp köttet.
– Vissa rynkar på näsan från början men förstår sedan mina argument, säger Helena till Aftonbladet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22017105.ab
 
Jag skulle inte palla att ha en slaktad egen häst i frysen. Nöt, lamm, vilt - inga problem. Fråga mig inte varför men det är helt stopp.

Har dock köpt hästkött, det tar emot men det går. Borde nog träna... bra gjort av tjejen tycker jag!

Är det möjligt kör jag mina till vanlig slakt. Det är helt oetiskt att bränna eller gräva ner friska djur. Men jag erkänner att jag har svårt att äta dem.
 
Äter inte hästkött överhuvudtaget, och skulle då aldrig äta upp min egna häst om jag hade en. Mår allvarligt illa av tanken. Känns oerhört fel bara!
 
Jag tycker det var bra gjort av tjejen i artikeln att ta tillvara sin häst. Själv skulle jag inte kunna äta min egen häst, men jag skulle inte ha något emot att låta någon annan göra det. Nu är just min på livstids karens pga butta så det kommer aldrig bli aktuellt att den går till livsmedel. Tyvärr är inte alla så noga med det där och jag vet folk som skickat sina hästar till slakt och låtit folk äta av köttet. Varför? Det kostar rätt många tusenlappar att avliva en häst med livstids karens och det kostar inga pengar/du får en liten slant om du skickar till slakt. Och har man inga pengar så är valet tyvärr inte så svårt för vissa. Mitt eget samvete skulle *aldrig* klara det.
Veterinärer borde bli mer noga med att kryssa i livstids karens om de skriver ut läkemedel till hästen. Jag har själv kryssat i min hästs pass.
 
Åt dom nu hästarna för hundra år sen så inte vad det då med glädje, moffa har tårar i ögonen när han berättar om sin gamla arbetshäst som dom var tvungen att göra sig av med. Som någon annan sa, det var en mycket nära vän och arbetskollega.

Jag har råd att vara blödig, min vän kommer begravas ute i skogen när det är dags för honom att vila.
 
Jag tycker det var bra gjort av tjejen i artikeln att ta tillvara sin häst. Själv skulle jag inte kunna äta min egen häst, men jag skulle inte ha något emot att låta någon annan göra det. Nu är just min på livstids karens pga butta så det kommer aldrig bli aktuellt att den går till livsmedel. Tyvärr är inte alla så noga med det där och jag vet folk som skickat sina hästar till slakt och låtit folk äta av köttet. Varför? Det kostar rätt många tusenlappar att avliva en häst med livstids karens och det kostar inga pengar/du får en liten slant om du skickar till slakt. Och har man inga pengar så är valet tyvärr inte så svårt för vissa. Mitt eget samvete skulle *aldrig* klara det.
Veterinärer borde bli mer noga med att kryssa i livstids karens om de skriver ut läkemedel till hästen. Jag har själv kryssat i min hästs pass.
Just Butasolidin är med stor sannolikhet ett av de preparaten som skulle få ganska kort karens då halveringstiden är väldigt kort.

Åt dom nu hästarna för hundra år sen så inte vad det då med glädje, moffa har tårar i ögonen när han berättar om sin gamla arbetshäst som dom var tvungen att göra sig av med. Som någon annan sa, det var en mycket nära vän och arbetskollega.

Jag har råd att vara blödig, min vän kommer begravas ute i skogen när det är dags för honom att vila.
Råd att gräva ner hundratals prima kött när världen svälter?
 
Åt dom nu hästarna för hundra år sen så inte vad det då med glädje, moffa har tårar i ögonen när han berättar om sin gamla arbetshäst som dom var tvungen att göra sig av med. Som någon annan sa, det var en mycket nära vän och arbetskollega.

Jag har råd att vara blödig, min vän kommer begravas ute i skogen när det är dags för honom att vila.


...och före kristendomen så var hästkött heligt - det var fint kött, rätt vanligt att äta hästgryta, och ofta en del i bloten till gudarna. Inte för att hästarna hade lägre status, utan tvärtom. Sedan kristnades vi och hästköttet blev tabu som en del i att minska makten hos de gamla ritualerna från asatron.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/maltidsforskare-hastkott-kan-forstora-var-karriar

Jag respekterar fullständigt att man känner olika inför olika kött/mat, det är inget konstigt - men min känsla är helt beroende av min kulturella kontext. Den är ingen självklarhet.
 
Råd att gräva ner hundratals prima kött när världen svälter?
Fast det där känns ju som ett märkligt resonemang. Kommer världen svälta mindre för att en person inte vill äta sin döda häst? Riktigt så funkar det väl ändå inte?

Jag dömer ingen som äter sin döda häst men jag skulle aldrig någonsin i hela världen göra det, för mig vore det som att äta en människovän eller släkting. Det händer fan inte. Oavsett hur mycket världen svälter.
 
Fast det där känns ju som ett märkligt resonemang. Kommer världen svälta mindre för att en person inte vill äta sin döda häst? Riktigt så funkar det väl ändå inte?

.
En pyttelitens aning, liksom välden blir en aning bättre om du avhåller dig från att aga dina barn. Många bäckar små....utan små enskilda bidrag så kommer vi ingenstans alls.
 
En pyttelitens aning, liksom välden blir en aning bättre om du avhåller dig från att aga dina barn. Många bäckar små....utan små enskilda bidrag så kommer vi ingenstans alls.
Fullkomligt haltande jämförelse. Världen blir bättre om jag inte agar mina barn eftersom:

1. Aga har seriösa konsekvenser för barnen som blir utsatta för det.
2. Om jag agar mina barn är risken stor att de fortsätter på samma vis; en negativ utveckling för samhället.
3. Om jag agar mina barn kan jag hjälpa till att normalisera barnaga vilket kan få andra människor bli emot vårt förbud eller skjuta på sina gränser för vad de anser vara aga.
4. Det är olagligt att aga sina barn.

Tro mig, jag har studerat utvecklingsstudier och aldrig någonsin har någon professor eller studie lyft fram "ät upp era döda husdjur" som någon form av modell för hur världen ska räddas. Det finns massvis man kan göra om man vill göra världen bättre men just att äta upp sin döda häst tror jag knappast är viktigast.
 
Fast det där känns ju som ett märkligt resonemang. Kommer världen svälta mindre för att en person inte vill äta sin döda häst? Riktigt så funkar det väl ändå inte?

Världen kommer inte att svälta mindre för att varje svensk slänger ett halvt kylskåp med mat varje år. Ändå är det att misshushålla med jordens resurser. Har vi råd att se på livet och tillvaron på det sättet? Att inte ta tillvara det som går? Jämfört med 50-talet ratar vi ju säkert 50 % mer av en djurkropp som människoföda - vem äter inälvsmat nuförtiden?

För mig handlar det om att kunna titta mig i spegeln på morgonen och stå ut.

Annars är det ju bara att bära päls - just de djuren är ju ändå döda och blir inte levande för att jag avstår pälsen...
 
För mig handlar det om att kunna titta mig i spegeln på morgonen och stå ut.
Ja, och alla väljer vi ju våra strider. Hur i hela friden kan ni argumentera som om om man inte gör allt så är man to blame för hur världen ser ut? Jag väljer vad jag vill lägga min energi på och nej, äta mina döda djur är inte en av dem sakerna.

Jag är övertygad om att även ni som argumenterar för att man ska äta sin döda häst för att kunna titta sig i spegeln och "stå ut" gör saker som är urdåliga för miljön. Ingen är perfekt. Så då kanske man inte ska kasta så jädra hårda stenar.
 
Fast det där känns ju som ett märkligt resonemang. Kommer världen svälta mindre för att en person inte vill äta sin döda häst?

Nej, självklart inte. Men rent krasst så är det näring som måste ersättas med annan näring. Det är ett enormt slöseri att elda eller gräva ner så stora mängder kött som vi gör. Oavsett vad var och en äter, ska vi hålla husdjur som är bra människoföda (dvs inte rovdjur som hund och katt) bör vi kunna ta tillvara dem bättre efter sitt liv.
 
Jag skulle aldrig äta min häst. Lika lite som jag skulle äta min hund eller min sambo. :sneaky:

Min häst var dock fullproppad med smärtstillande osv fram tills sista dagen så det hade nog inte varit helt nyttigt heller.. Hon blev kremerad precis som jag själv ska bli och duger det till mig så duger det nog till henne med.
 
Ja, och alla väljer vi ju våra strider. Hur i hela friden kan ni argumentera som om om man inte gör allt så är man to blame för hur världen ser ut? Jag väljer vad jag vill lägga min energi på och nej, äta mina döda djur är inte.

Sluta med att blejma mig som predikare. Jag bryr mig inte om andras val, jag har inte inte sagt vad jag tycker andra ska välja. Jag berättar om mina val och bakgrunden till dem.

Ja, jag väljer mina strider. Du vet inget om mitt tragiska liv i övrigt, men jag tror på MINA val för MITT liv. Du väljer att skuldbelägga mig, medan jag enbart berättar om hur jag känner.
 
@athena Matbristen i världen löses gissningsvis bättre av schyssta handelsavtal exempelvis än att svenskar börjar äta sina hästar. Och vill man lösa problemen i världen är nog det bästa att engagera sig i arbetet mot EPA till exempel snarare än att hacka på nån tjej på ett forum som säger att hon inte vill äta sin häst.

Jag argumenterar dock inte emot att folk äter sina hästar - det får man göra hur mycket man vill och kan man och det känns OK är det ju super. Jag bara köper inte att en person som säger sig inte vilja äta sin häst ska bemötas med "och världen svälter och ändå gör du såhär" typ.
 
@athena Matbristen i världen löses gissningsvis bättre av schyssta handelsavtal exempelvis än att svenskar börjar äta sina hästar. Och vill man lösa problemen i världen är nog det bästa att engagera sig i arbetet mot EPA till exempel snarare än att hacka på nån tjej på ett forum som säger att hon inte vill äta sin häst.

Jag hackar inte på dig. Jag vet att det är en otroligt stor obalans i världen men oavsett den så lever vi över våra resurser på vår del av planeten.

För mig är det en extrem dubbelmoral att vara vegan/vegetarian av etiska skäl men ändå hålla häst för sitt eget höga nöjes skull. Men den diskussionen har vi haft innan här så den kan vi lämna därhän idag :).
 
Jag hackar inte på dig.
Nej, nej, syftade inte på mig och dig utan på det första svaret "det har du råd med trots att världen svälter" till nån tjej som skrev att hon inte ville äta sin häst. Jag känner mig högst ohackad på :D.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev under måndagseftermiddagen påkörd av en personbil i Ljungby. Ingen människa skadades i olyckan, men hästen behövde avlivas...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jeanette Jussila skulle leda in sina hästar till stallet inför tolvslaget. Då smäller en tidig raket – och fölet Deena skenade ner i ett...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästtandläkare har polisanmälts efter ett olovligt ingrepp på en häst utan att varken ägare eller veterinär närvarade. Utan bedövning...
2
Svar
25
· Visningar
2 566
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Travhästen Ossmann skulle starta på V75 i Östersund under lördagen. Men efter en olycka tvingas hästen nu avlivas. – Tack för all glädje...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp