Tvingades avliva sin häst – åt upp den

Helena Ståhl, 24, valde att avliva sin travhäst efter en skada. Men istället för att begrava hästen valde Helena något helt annat – nämligen att äta upp köttet.
– Vissa rynkar på näsan från början men förstår sedan mina argument, säger Helena till Aftonbladet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22017105.ab
 
Problemet med dagens sporthästar är väl bara att de allt som oftast är medicinerade med diverse läkemedel med livstidskarens. Dvs ingenting man får äta vare sig man vill eller inte.
 
Helena Ståhl, 24, valde att avliva sin travhäst efter en skada. Men istället för att begrava hästen valde Helena något helt annat – nämligen att äta upp köttet.
– Vissa rynkar på näsan från början men förstår sedan mina argument, säger Helena till Aftonbladet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22017105.ab


Ser inte problemet riktigt, om nu hästen inte hade gifter i kroppen.

Det är ju mycket bättre än att bara gräva ned den och köpa kött från något annat djur istället. Eller att skicka iväg den på slakt någon annanstans.
 
Jo du får äta det men inte sälja köttet, ge bort har jag dålig koll på.

Vi får även äta vildsvinen vi jagat men vi får inte sälja köttet.

Antagligen finns det en anledning till att vissa mediciner ger livstidskarens för köttet. Nytta är väl tex cancerframkallande om jag inte minns fel. Dvs inte lämpligt till livsmedel. Plus att det väl inte direkt är många hästägare som har möjlighet att slakta själva.
 
Antagligen finns det en anledning till att vissa mediciner ger livstidskarens för köttet. Nytta är väl tex cancerframkallande om jag inte minns fel. Dvs inte lämpligt till livsmedel. Plus att det väl inte direkt är många hästägare som har möjlighet att slakta själva.
Olämpligt är inte samma sak som att man inte får äta köttet, nä känner ingen som inte skulle kunna slakta själv eller få hjälp med det av släkt eller vänner.
 
Olämpligt är inte samma sak som att man inte får äta köttet, nä känner ingen som inte skulle kunna slakta själv eller få hjälp med det av släkt eller vänner.

Gissar att du inte bor i en större stad. Jag känner ingen som inte är bonde/jägare eller har sådana i sin släkt som skulle kunna göra sådant själv. Misstänker dessutom att det inte skulle bli jättepopulärt om man tex hade sin häst uppstallad på en ridskola eller liknande. Har absolut inga invändningar mot att folk väljer att äta upp sin häst men ser en hel del problem med det praktiskt för "svenssonhästmänniskan" (bara det att ha en frys som är stor nog skulle vara omöjligt för mig som bor i lägenhet tex) förutom medicinerade hästar.
 
Senast ändrad:
Jag är inte säker på att man verkligen åt upp sina arbetshästar eller ridhästar förr i tiden under normala förhållanden. Hästen har ju under lång tid varit ett värdefullt djur som har stått i närmare förhållanden till sin ägare än vad andra djur gjorde och människor har nog då som nu funnit det svårt att äta upp 'sin kompis'. Idag har vi överlag bundit våra hästar ännu närmare oss och många hästägare ser ju sina hästar närmast som människor på fyra ben ... Då blir det ju svårt att äta dem ... Med det sagt så tycker jag att var och en får välja och ska respekteras för det val man gör. Har själv inget emot att äta hästkött från okända hästar, men skulle under normala förhållanden inte äta en av mina egna. Blev det svält skulle jag snabbt ändra mig dock ....
 
Gissar att du inte bor i en större stad. Jag känner ingen som inte är bonde/jägare eller har sådana i sin släkt som skulle kunna göra sådant själv. Misstänker dessutom att det inte skulle bli jättepopulärt om man tex hade sin häst uppstallad på en ridskola eller liknande. Har absolut inga invändningar mot att folk väljer att äta upp sin häst men ser en hel del problem med det praktiskt för "svenssonhästmänniskan" (bara det att ha en frys som är stor nog skulle vara omöjligt för mig som bor i lägenhet tex) förutom medicinerade hästar.
Bor i Fagared mellan Göteborg och Kungsbacka så nä bor inte mitt i stan.
 
Antagligen finns det en anledning till att vissa mediciner ger livstidskarens för köttet. Nytta är väl tex cancerframkallande om jag inte minns fel. Dvs inte lämpligt till livsmedel. Plus att det väl inte direkt är många hästägare som har möjlighet att slakta själva.
Anledningen är att tillverkarna inte valt att lägga pengar på att dokumentera halveringstiderna för de olika medicinerna det kan handla om, marknaden är för liten helt enkelt då så få äter hästkött nuförtiden.
På produktionsdjuren finns karenstider uträknade o dokumenterade på det mesta man kan tänkas ge dem. Ju fler som äter hästkött desto mer kanske läkemedelsbolagen vill satsa på den slags forskning.
 
Antagligen finns det en anledning till att vissa mediciner ger livstidskarens för köttet. Nytta är väl tex cancerframkallande om jag inte minns fel. Dvs inte lämpligt till livsmedel. Plus att det väl inte direkt är många hästägare som har möjlighet att slakta själva.
Vanligen finns det karenstider för andra djurslag. Undersökningar om halveringstider måste utföras på varje djurslag för sig och det kostar pengar. Det gör att man hamnar i det resonemang som vallhund för ovan.
Nej jag åt inte upp min Novatant men kan inte tänka mig att köttet var det minsta farligt trots att det var livstids karens på henne. Det var ett helt känslomässigt beslut som jag ibland skäms över. Man låter inte mat förfaras på det sättet men jag hade inte klarat av att ta fram henne ur frysen trots att det går bra med hönsen.
 
Antagligen finns det en anledning till att vissa mediciner ger livstidskarens för köttet.

VÄLDIGT många gånger handlar det om preparat som har kort slaktkarens på t ex ko, men eftersom det inte finns så mycket kommersiellt värde i hästkött, har man inte klassat slaktkarensen för häst. Utan slaskar bara dit livstidskarens. Helt i onödan. Hade hästen varit en ko hade man fått slaktkarens 3 dygn på samma preparat.
 
Det hade verkligen inte varit självklart att äta upp sin häst här för 100 år sedan. De blev mest lim (och kanske korv märkt "nötkött"). Vi har haft tabu mot hästkött i Sverige sedan kristnandet för typ 700 år sedan.

Förövrigt kommer jag anlita slaktare för att ta tillvara kroppen nästa gång det ska skjutas häst här hemma. Både till mig och hundarna.
 
Förövrigt kommer jag anlita slaktare för att ta tillvara kroppen nästa gång det ska skjutas häst här hemma. Både till mig och hundarna.

För mig är det djupt oetiskt att inte tillvarata ett djur som har haft det så bra som den genomsnittliga hästen. Det köttet sparar ju lidandet för någon trångbodd gris som får lida hela sitt korta liv för att bli middag till oss.
 
För mig är det djupt oetiskt att inte tillvarata ett djur som har haft det så bra som den genomsnittliga hästen. Det köttet sparar ju lidandet för någon trångbodd gris som får lida hela sitt korta liv för att bli middag till oss.

Eller hur!

Dessutom kostar ju destruktionen saftiga 6000:-. Betala för att de ska göra fjärrvärme av fin mat? Så dumt det kan bli...
 
Lokalt så har det ätits mycket häst här i Sverige, bl a i Gävletrakten kunde man förr ofta se hästkött paketerat och klart i kyldiskarna. Min första häst klassades som extra prima och helt ärligt gör det mig betydligt mer ont att tänka mig dem nermalda och rötade än styckade och uppätna. Jag vill inte äta en älskad vän själv men jag har inga problem med om t ex min granne åt upp min döda häst.
 
De höns som jag måste slakta men som jag inte känner att jag kan äta själv blir till hundmat(tupparna, som vi ser till att inte få någon anknytning till hamnar i grytan). På samma sätt har vi ätit upp mammas ungtuppar eftersom hon inte kan låta bli att fästa sig djur hon har hemma.

Om man inte själv kan äta upp sitt djur så kan köttet komma till nytta ändå, det är väldigt onödigt att det ska bli fjärrvärme eller maskmat.
 
De höns som jag måste slakta men som jag inte känner att jag kan äta själv blir till hundmat(tupparna, som vi ser till att inte få någon anknytning till hamnar i grytan). På samma sätt har vi ätit upp mammas ungtuppar eftersom hon inte kan låta bli att fästa sig djur hon har hemma.

Om man inte själv kan äta upp sitt djur så kan köttet komma till nytta ändå, det är väldigt onödigt att det ska bli fjärrvärme eller maskmat.


Det där tycker jag är lite märkligt ändå. Kan inte känna att det är på grund av bristande omsorg och kärlek som jag kan äta djur ibland.

Jag har verkligen svårt att köpa inplastat kött på typ ICA. Det känns helt fel, och är orsaken till att jag äter så mkt vegetariskt och veganskt.

Däremot kan jag lätt köpa ankan Kajsa som slaktas av min bekant, och som jag träffat under Kajsas hela uppväxt på gården, och vet att hon haft det bra. En social koppling till djuret gör det lättare för mig att äta det. Faktiskt.
 
Min pappa åt hästkorv och jobbade med hästar hela sitt liv. Jag fixar inte (ännu iaf) att äta häst men tycker det är toppen att det finns de som gör det.

Det är ett fint, magert kött från djur som i de flesta fall haft ett gott liv. Båda mina som slaktats har gått till livsmedel. Att destruera hästköttet är totalt slöseri. Att skicka dem på slakttransport till Italien är vidrigt.
 
Det där tycker jag är lite märkligt ändå. Kan inte känna att det är på grund av bristande omsorg och kärlek som jag kan äta djur ibland.

Jag har verkligen svårt att köpa inplastat kött på typ ICA. Det känns helt fel, och är orsaken till att jag äter så mkt vegetariskt och veganskt.

Däremot kan jag lätt köpa ankan Kajsa som slaktas av min bekant, och som jag träffat under Kajsas hela uppväxt på gården, och vet att hon haft det bra. En social koppling till djuret gör det lättare för mig att äta det. Faktiskt.

Jag håller med, jag har lättare för att äta djur som gått hos oss och som jag slaktat själv eftersom jag vet att de haft det bra. Målsättningen är att köpa så lite kött som möjligt i affären, det som vi inte kan få från egna djur, vilt eller djur som vi vet har haft det bra ersätts av vegetarisk mat(även av miljöskäl).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev under måndagseftermiddagen påkörd av en personbil i Ljungby. Ingen människa skadades i olyckan, men hästen behövde avlivas...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jeanette Jussila skulle leda in sina hästar till stallet inför tolvslaget. Då smäller en tidig raket – och fölet Deena skenade ner i ett...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästtandläkare har polisanmälts efter ett olovligt ingrepp på en häst utan att varken ägare eller veterinär närvarade. Utan bedövning...
2
Svar
25
· Visningar
2 558
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Travhästen Ossmann skulle starta på V75 i Östersund under lördagen. Men efter en olycka tvingas hästen nu avlivas. – Tack för all glädje...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp