"tvingas" sälja bästa vän..

Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Allt beror ju som sagt på husaffären men oavsett så känns det som att häst inte är aktuellt på iaf 2år om jag ska höfta till lite..:( Låter bra, självklart förstår jag att hästen kan få det bra någon annanstans, gäller bara att hitta den köparen, och jag tycker hästmarknaden ser lika illa ut som husmarknaden där huset står..:( Därför jag vill ta tag i det redan nu så att det inte blir jätte stressigt sen. Det känns som om försäljning är det enda som i längden fungerar i detta skedet, men det är ju också det absolut sista jag vill..
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Förstår hur du menar, och det kan tyckas konstigt att det är så jag resonerar, men jag vet att hästen litar på mig och vet vad jag menar...
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Ingen avundsvärd situation direkt.
Ja, jag har sålt min bästa vän en gång när jag var tvungen av liknande skäl, men inte så illa som dina.
Hur klarade jag det? Jag ångrar mej fortfarande, tror att ångesten som kom strax efter beror mkt på det och jag har ff svår ångest, inte alltid, men större delen av tiden. Kan naturligtvis inte säja att jag säkert vet att det berodde på försäljningen av henne, mkt annat hände ju också, men jag hade aldrig kännt ångest innan iaf. Nu kanske du kan ordna så det går bättre för din häst än det gjorde för min, så du kan känna gott samvete, Men marknade för hästar är rätt mättad nu så det är kanske inte lätt att hitta en bra köpare. Enda rådet jag kan ge är att vara noga med var du säljer din häst, så du känner att den får det riktigt bra, men det är ju ingen garanti heller. Jag tyckte min häst fick ett bra hem, men vad som hände var att det hamnade en massa skitsnack om mej på nätet (hästen var inte lydig och jag hade låtit henne göra som hon ville, detta trots att jag upplyst köparen om att hon bara var riden några månader och bara av mej) som fortfarande står kvar där trots att hon nu är avlivad sedan några år tillbaka...så jag kan aldrig förlåta mej själv. Var noga var du säljer hästen och kräv att få hålla kontakten om du nu måste sälja. Jag hade 1000 ggr hällre valt fodervärd.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Usch vad tråkigt för dig..:( som sagt finns en hel del skit, jag känner mig redan bäst lottad i världen med tanke på den udnerbara fodervärd jag har idag, hur ska man hitta en till sådan person. Folk kan tycka man är för kräsen, men jag vill definitivt ha koll, speciellt nu när jag i princip säljer emot min vilja! Jag kommer inte godkänna annat, sen får folk tycka att man är paranoid eller vad, är tråkigt att man ska uppfatta det så, men då upplever jag också att de som tycker så verkar ha något att dölja, vad skulle annars vara så konstigt med att man vill komma och hälsa på någon gång ibland och få lite uppdateringar?
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Jag är i en liknande sits, "måste" sälja den häst jag har haft längst pga ekonomi/sjukdom i familjen. Det jag har till min fördel är att jag har hästar kvar, så jag kommer att "överleva" utan gammelgubben. Många hästar ska passera i mitt liv, men det är tråkigt att det sker på det här viset. Jag har haft honom i 7½ år och hade hoppats på livslång tid. Men man måste vara realistisk.

Om du måste sälja, kanske kan du köpa tillbaka din häst om några år?
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Det är ju verkligen en dröm att kunna få göra det, men enda chansen jag har där är väl om jag får med i kontraktet att jag har förköpsrätt vid eventuell försäljning, samt att den eventuella försäljningen sker i rätt tid för min skull. Men det är ju en sak som jag verkligen vill ha chansen till om det erbjuds.

Tråkigt för dig att det blir så :( livet är ju inte alltid vad man tror..Jag måste ju hålla mig sysselsatt med hästar ändå så jag får försöka lösa det i efterhand. Men som du säger gäller att vara realistisk oavsett om man vill det eller inte, jag hade kanske kunnat klara mig men har ett barn att tänka på med, även om jag gärna levt på nudlar och ägt häst :p
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Jag har iaf idag försökt tagit tag i det så gott jag kan, har lagt ut metkrokar hos alla jag har i min närhet som är "hästmänniskor", hoppas på att jag hittar ngt den vägen, känns bäst så..Men de gör ont att ens tänka tanken, och gud vet vart jag ska ta vägen den dan han ev då säljs..:'(
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Tycker värkligen synd om dig, men en ny fodervärd da? , Jag tycker att den lösningen värkar bra, fast det blir ju massa jobb och provridningar och sånt, och man kan ju förstå om du inte orkar med det jobbet också. Hoppas värkligen att det löser sig för dig!
:(
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Tack för förståendet...ja fodervärd är ju optimalt problemet är ju att jag inte har den blekaste aning om när jag om jag kan ta honom tillbaka, då kanske de blir samma visa fast om ett år igen..:( Och som du säger är ju många man ramlar igenom (håller tummarna för att jag slipper det) innan man hittar någon. Vad gör man, som sagt just nu när det är på "papper" är de väl ok, men sen jag kommer ju gå av på mitten den dan alltså...:cry:
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Din nuvarande fodervärd kanske känner någon bra person som kan ta hästen?
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Detta är vad som står om min fd häst på internet. När jag hade henne hade vi aldrig några problem med henne, mer än att hon var som unghästar i allmänhet. Jag tror, men vet inte, att en "hård" ryttarhand + dålig ridning + dålig hantering fick henne att börja med ovanorna. Vi hade heller aldrig några problem att verka henne, men hon hade aldrig haft skor på sig när hon såldes. Fattar inte vrf människan envisas med att låta detta stå kvar (hästen är ju död). Skulle min nuvarande häst hamna hos henne hade hon nog fått ännu värre problem, eftersom min dåvarande häst var en supersnäll häst jmf med min nuvarande som faktiskt verkligen är ganska tuff.

"Tyvärr hade det nog inte satts upp några regler för XXXX hos den förre ägaren. Blev det inte som hon ville så ställde hon sig på bakbenen. Hon var inte ridbar, gick inte att sko, hon var svår i all hantering, sprang över allt och alla, stod mer på två än fyra ben när jag red henne.
Detta innebar att jag första året fick lägga ner väldigt mycket tid och tålamod på att få henne att förstå vem som var ledare och att det inte var OK att rusa fram i livet."

Jag tycker mina öron som det låter som hästen var livrädd och otrygg.

Så, jag tycker iaf du ska försöka hitta någon som tar din häst på foder, den mår nog inte dåligt av att flytta en extra gång, det kan jag inte tänka mej.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Jag har självklart bett henne leta med, vi tillsammans ska försöka hitta bästa möjliga, ja det näst, näst bästa dvs!
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Tack för din input, är ju detta som skrämmer mig alla hemska historier som finns runtom, men det gäller ju även dem som har hästar på foder tyvärr :cry:

TRO MIG!! Jag vilar inte fören jag har hittat en vettig människa, och jag vill tro att jag är en god människokännare (även om jag VET, att alla har blivit lurade förr) Men jag litar på min häst också och hästen väljer bra själv!!
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Foder för ev senare köp då? då kan du ånra dej iaf OM det skulle gå fel.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Ja det är ju definitivt en tanke, beror ju på vad människan ifråga har för inställning till allt. Får se helt enkelt vad som "nappar".
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 916
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 390
Senast: morgaine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag borde egentligen plugga nu, men det går inte. Jag sitter bara och funderar på det stora beslutet jag måste ta snart. Jag har hela...
Svar
1
· Visningar
762
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 634
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp