"tvingas" sälja bästa vän..

help

Trådstartare
Hur ska man överleva att behöva "tvingas" sälja sin häst :confused:
Ber snällt moderator flytta tråden om den skulle ligga fel!

Läs (skumma) gärna igenom min andra (gamla) tråd för att hänga med lite mer i sammanhanget, många av er har redan sett den och gett goda råd. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1093205

Det är alltså så att det inte har hänt ngt mera sedan tråden (se ovan) skrevs:cry:, så jag betalar fortfarande dryga 4500:- (har höjts) /mån på huslån plus mitt egna boende och leverne..Jag har haft min häst utlånad på foder sedan separationen, med tanke på det ekonomiska och tiden, men hästen (kallas h*n from nu) har ALDRIG varit till salu, vilket jag har skyltat hårt med, hästen betyder ju ALLT för mig. H*n som har hand om hästen nu är en ängel av änglar :bow:

Nu är jag som sagt i den situation jag ALDRIG någonsin trodde jag skulle vara i, då huset inte är sålt eller övertaget så kan jag inte ta hem min häst, av förklarliga skäl ligger mina "hästpengar" i huset så att säga. Efter ett och ett halv år trodde man ju att saker och ting skulle vara löst :angel: Kontraktet för "foderåret" har gått ut, men som sagt har en ängel till fodervärd som har hand om hästen tillsvidare, h*n hade själ köpt hästen om det nu inte vore så att h*n ska studera utomlands, samt att jag från början sagt att hästen absolut inte är till salu (fungerar fortfarande så i mitt huvud)

Som ni säkert förstår har jag inte så mycket att välja på, för även OM huset skulle bli sålt i en handvändning eller att X:et äntligen ringer banken och ta över allt så kommer jag med största sannolikhet ha lån kvar att betala på = inte råd med hästen. Jag vill ju ge hästen det BÄSTA i världen, och ska det hittas kan det vara bra att starta i tid, speciellt på "rätt" sida året = nu..

Så hur ska man göra :confused: Hur ska jag kunna sälja, den bästa vännen jag haft? :cry: Tips på ALLA möjliga lösningar mottages..Tack för att ni orkar!!:bow:
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Försöka hitta en annan fodervärd?
Kolla med banken om amorteringsplaner, kanske de går med på en summa som tillåter häst.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

MEN! Han har alltså inte gått med på en lösning ännu?
Kan ni inte hyra ut huset?
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Det var några som ville göra det i början utav försäljningen men sånt går X:et inte med på, han försöker alla möjliga vägar och slingra sig för att det ska vara såå otrooligt besvärligt för mig som möjligt..:(
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Har du jurist som hjälper dig i ärendet vad gäller huset? Om inte, skaffa omgående. Det kan kanske bidra till en snabbare lösning på din situation.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

En annan fodervärd är ETT alternativ problemet med det är att det är ännu en flytt som sen ska bli en annan förhoppningsvis hem då, MEN jag vet ju inte hur lång tid det kan tänkas ta detta, har ju redan tagit fruktansvärt mycket längre tid än någon någonsin trodde var möjligt. Känns som jag bara gör hästen en otjänst, sviker honom och det grämer mig, mår såå dåligt över det...har ju LOVAT att han ska få komma HEM IGEN! :cry:
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Håller med.

Det kanske kan få fd sambon att få lite hicka om du berättar att jurist / advokat är inkopplad på ärendet.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Jag har pratat med jurister det enda som kan göras är en bodelning, vilket innebär pengar kastade i sjön enligt mig för dem går in och säger att antingen så tvånssäljs huset = ny väntan på att det eventuellt inte finna några köpare (även om jag nu VILL ha det till försäljning så att det åtminstående finns på marknaden) eller så säger de åt X:et att han ska köpa ut mig, är ju samma sits vi sitter i idag men utan att ha kastat iväg 10 000:- på en advokat som ska göra en bodelning
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Problemet är att han har en arbetskamrat som är utbildad advokat, så jag tror inte han skräms om man nu kan uttrycka det så..
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Det handlar inte om att skrämmas, det handlar om att visa att nu är det allvar. Det går inte att fibbla runt.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Förstår vad du menar, och det är ju steget som ligger framför mig, men det kostar därefter också..:( Jag är också mitt inne i att byta jobb, som tyvärr över sommaren innebär ett löneras för mig, det låter helt sinnesjukt att göra en sån sak nu men det är ett måste pga vissa anledningar (framförallt för mitt barns skull) Ska på möte på fam rätten nu med X:et får se vad som sker där..
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Men skojar du ???
Du ska omedelbart kräva en bodelning, du har väntat alldeles för länge med detta. Tror xet att det är dagis.
Slå näven i bordet o kom till avslut så du kan gå vidare med ditt liv.
Bara att sälja huset morr morr
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Ingen förändring - ingen förändring. Jag tror inte du ska hoppas på att ditt ex stiger ur sängen med en gudomlig ingivelse att plötsligt ordna upp saker. Han måste övertygas att det är det bästa - för honom.

Gör du inget kommer inget att förändras. Det du gör nu fungerar inte. Och det kostar ju dig pengar (som du aldrig får igen). Är det inte bättre att lägga pengar på att reda upp situationen hellre än att lägga pengar på att göra som ditt ex vill få dig att göra? Självklart är han nöjd med situationen - du spelar ju honom i händerna och gör precis som han vill.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Håller med de andra. Kräv bodelning så huset blir sålt. Även om det blir en förlustaffär så behöver du inte tänka på det mer.
Antar att det bara är du som får betala dubbelt boende (bor exet kvar i huset?) och redan där har du ju stor summa att spara in på bara huset försvinner.
Har inte läst din andra tråd men låter ju som om ditt ex inte alls verkar intresserad av att hjälpa dig/sälja huset om det redan gått 1½ år!!!

Vill han lösa ut dig kan han ju göra det då du kopplat in advokaten annars blir det tvångsförsäljning och det är väl lika bra, du ska ju ändå inte bo där så vad spelar det för roll för dig liksom? Även om det kostar så är det skönt att slippa tänka på allt det där och gå frammåt i livet.

Det låter som om du är en väldigt snäll person och det utnyttjar ditt ex.
Kontakta jurist/advokat nu på direkten och låt de sköta allt så behöver du inte ha ngn mer kontakt med ditt ex, kan vara värt pengarna bara det så som ha låter :p


Lycka till :)
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Delvis knapp

Svarar alla!

Vi har nu varit på familjerätten och vi har där kommit fram till att han ska skicka in de papper till banken som det hela tiden är ämnat att han ska göra, jag har också sagt att banken ska ringa mig när de papprena kommer in och detta ska ske inom skälig tid (1vecka) Så får vi se vad som händer utefter det..

Advokat är självfallet nästa steg jag vet, men jag har inte riktigt haft det psyket att orka rycka i allt, den ekonomiska situationen har inte varit kul, mitt jobb har varit väldigt psykiskt krävande den sista tiden vilket gör att jag har varit i min största formsvacka någonsin, därav hade jag verkligen behövt min ALLRA BÄSTA VÄN, HÄSTEN!! Hemma..men inte det heller, är en stor tröst att han är där han är med sin fodervärd för annars hade jag aldrig kunnat haft ro i själen.

Men trots allt ovan så kvarstår faktum att jag oavsett om jag blir av med huset fortfarande kommer ha en ansträngd ekonomisk situation ett bra tag framöver där hästen tyvärr :cry: knappast kan få plats :( och hur ska man fixa en sån sak, någon som behövt göra detsamma??
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Tack :bow: åter igen för att ni tar er tid..är en guldgruva..
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Det är viktigt för din psykiska (och därmed fysiska) hälsa att prioritera dig och ditt liv. DIN situation. Visa för dig och din omgivning att du har kontrollen, att du sätter gränser och ställer krav.

Därför är det viktigt att DU sätter det viktigaste först. Det viktigaste just nu är att få bollen i rullning vad gäller huset. Det är den stora bulan. Om den inte hade funnits - visst hade många andra saker löst sig automatiskt? Därför är det oerhört viktigt att du prioriterar rätt: det viktigaste först. Och viktigast just nu är att få hus-situationen ordnad.
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

Som jag ser det har du ju bara två alternativ.
Ny fodervärd eller att sälja.
Om du ser framöver, hur ser det ut tror du inom närmsta åren? Ser det ut som att ekonomin kommer att ordna upp sig om huset blir sålt och bodelningen går igenom?
Förstår att du vill ha kvar din bästa vän, men hästen kan garanterat få det jättebra hos någon annan också. Köpte en sådan häst en gång som såldes i en skiljsmässa, eller något liknande inget bråk men ägaren kunde inte ha hästen kvar, och den fick det ju bra hos mig och blev min bästa vän och vi höll kontakt så länge jag hade den. Så visst överlever man utan sin bästa vän. Vill du fortsätta ha kontroll över vart den tar vägen, ja då tar du fodervärd, annars får du väl sälja. Finns det andra alternativ?
Delfodervärd?
 
Sv: "tvingas" sälja bästa vän..

En annan fodervärd är ETT alternativ problemet med det är att det är ännu en flytt som sen ska bli en annan förhoppningsvis hem då, MEN jag vet ju inte hur lång tid det kan tänkas ta detta, har ju redan tagit fruktansvärt mycket längre tid än någon någonsin trodde var möjligt. Känns som jag bara gör hästen en otjänst, sviker honom och det grämer mig, mår såå dåligt över det...har ju LOVAT att han ska få komma HEM IGEN! :cry:

Det är ditt löfte till dig själv du sviker. Hästen förstår inte att du lovat den att få komma hem.
Om du inte vill sälja hästen, sök upp en annan fodervärd.
Om du inte ser någon realistisk möjlighet att inom en överskådlig framtid kunna hålla häst, sälj den. Och försök jobba med dina egna reaktioner. Hästen förstår inte skillnaden och blir inte besviken på dig. Hästen känner sig inte sviken för att den inte får "komma hem" inom en viss tidsperiod.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 921
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 390
Senast: morgaine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag borde egentligen plugga nu, men det går inte. Jag sitter bara och funderar på det stora beslutet jag måste ta snart. Jag har hela...
Svar
1
· Visningar
762
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 643
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp