Bukefalos 28 år!

Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Nenneh

Trådstartare
Nu e d så att jag prata med en tjej som bor i danmark hon bodde här i sverige innan å då hade hon en fullblodsarab som ja tyckte hon red fel men d e en annan historia... Men nu har hon köpt en fjording/russ å han e 3 år å nu på 1 mån har hon ridit in å rider väl han var varanna dag å ska börja hoppa med han nu :crazy: Jag tycker det är för tidigt i med jag vet hur hon rider d e mycket fart å fläng å spö om dom inte gör som hon vill :( Å jag på pekade d även när hon bodde här å höll på med sitt fullblodsarab för hon red väl den stakaren nån gång i månaden å restän av tiden stod den bara hemma hos hennes far som lillsystern lunkade på i hagen... Så nu när hon frågade mig via msn om jag hade nåt bra eller visste var man kunde hitta ett hopp program som hon ville rida efter så blev jag bara lite så där REDAN :confused:Å jag sa till henne om d men sen svarade hon inte mer på msnen å inte hört nåt från henne på ett par dagar nu :( Så nu undrar jag om ni tycker jag överreagerar :confused: Visst d e inte min häst men ja tycker synd om den...
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Att den är inriden tycker jag inte är några problem. Och om den är normalt utvecklad och grunden lagt bra etc, så är det ingen större fara att den som 'snart fyraåring' börjat skutta små hinder heller.

MEN, om den var oinriden för en månad sedan ska den inte alls hoppas uppsuttet nu. Och absolut inte flängridas. Varannan dag är väl häftigt för en nyinriden treåringen med.

Så nä du överreagerar inte, samtidigt tror jag av det du skriver att det inte är mycket du kan göra.
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Nej den var inte riden innan hon fick den å den ska ha fyllt 3 för ett par månader sen... Så hon fick en pin färsk unghäst som bara hade gått i grimma å blivit borstad innan hon fick den... :confused: För hon som hon köpte den av fick barn å hade inte tid med den så den har gått runt å lunkat i hage innan hon fick den....
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

*puttar* ingen som har att säga nåt???? Hmmm konstigt ...
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Tycker inte det är för tidigt. Rider själv min 2 åring inte just nu då hon e skadad, men sen ska hon gå treårs i vår så då ska hon vara inriden och inhoppad.
Vill man hinna med alla bedöömningar måste man rida in tidigt och den är ju 3,5 så då ska den väll visas på kvaliten oxå?
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Jo d kan ja förstå i med du ska gå längre med din häst. :) Men hon ska bara ha han som gårds häst å ha något att rida på :confused:
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Alltså va jag kan bli förbannad prata med henne precis å jag frågade hur d gick med pållen å hur ofta hon rider han å hur länge per gång :angel: Å då får jag till svar Varje dag å 2 timmar åt gången :confused: Jag frågade typ får han aldrig vila jo sa hon på måndagarna... Så berättar hon att där inte e nån fart i han idag så hon jagade runt han med spöet för att visa att d va hon som bestämde :( Så jag blev förbannad :mad:å sa till henne att lugna ner sig å låta han vila å ta in allt i med d e så mycket nya saker för han varje dag... Sen så la hon på luren i örat på mig :angel: Jag tycker i allafall att hon gör fel i med hon inte har haft unghäst innan... Hmmm ville bara skriva av mig för ja e så irreterad på d... Hästar e ingen leksak dom e en i familjen :love:TYCKER JAG I ALLAFALL
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

låter inte kul!! :cry: stackars häst.
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Tycker absolut att det är fel.. har hästen bara varit inriden i en månad är det på tok för tidig att hoppa uppsuttet, är den ens löshoppad? kan den galoppfattningarna?
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Jag vet inte om hon har löshoppat han något å jag förstår inte hur d kommer sig att hon e så inne på hoppning nu för när hon bodde här i sverige så tyckte hon inte om hoppning för d va dressyr som gällde för henne... Om han kan galoppfattningar vet jag inte??? Men man vet ju aldrig för hon har alla gånger satt han i flåridningsgallop ett antal gånger kan ja tänka mig... men jag ska se om jag kan ställa lit mer frågor nästa gång jag pratar med henne... För nu har jag inte sett henne på msn eller hört av henne på ett par veckor så ja tror eller vet att hon fortfarande e sne hihihi Men men d bryr jag mig inte om jag vill bara att hon ska fatta att ja inte menar illa utan vill hjälpa henne att göra rätt m ponnyn så att d inte blir problem eller så...
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Jag har en 3-åring hemma, korsning halvblod och welsh, blivande d-ponny. Jag har under sommaren ägnat mig åt att rida in honom, började i maj med att bekanta oss och sen har vi tagit det långsamt och ett steg i taget. Han har hela tiden fått tid att smälta det vi gjort och är i nuläget en trevlig häst som fungerar bra i skritt, trav och galopp. Men han är inte mycket galopperad, bara några enstaka gånger och korta bitar. Jag trodde jag gick långsamt fram med honom, men har sett hur mycket han växt sista månaderna och kommit fram till att det nog var för tidigt att sitta på han redan i somras.

Alla är ju olika, en del klarar av tidig inridning, andra behöver ta det långsamt.
Men jag tycker inte en 3-åring ska behöva jobba mer än 3 dagar i veckan varav max 2 dagar uppsuttet, men det är MIN åsikt, jag vet att många inte håller med mig om det. Men jag vill ha en häst som fortfarande håller att rida på då den är 30 år.

/M
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Pratade med henne igår å frågade henne om hon red för nån tränare å då fick jag ett surt svar att d ska hon inte göra "FÖRREN" han har fått bättre form å då menade jag på att d e inte fel att rida för en tränare så man får allt rätt från början å att man får en massa stöd å hjälp å råd, men då blev hon skit sur å sa att SÅ HÄR GÖR JAG..... Sen berättade hon att hon löshoppar han å allt möjligt men typ nåt markarbete som longering var inte lönt för d hade hon provat 1 gång å d ville han inte vara med på för d gillade inte hennes häst hmmmm man börjar ju undra va hon sysslar med där borta..... Sen frågade jag om dom höll på att träna till nån tävling i med hon red han så hårt utan nån som helst vila å då fick jag bara svar Nej han behöver lära sig å tycker d e kul för han "älskar att springa fort fort fort" Hade jag varit hennes häst hade jag oxå försökt springa ifrån henne............... Hmmmm att d finns såna tröga människor blir så trött men har svårt för att sluta bry mig.... Jobbigt värre...
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Det låter ju inget vidare... stackars häst.
Personen i fråga verkar absolut inte va mogen för nån häst öht! :mad:
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

hmmm nu blir ja snart riktigt arg alltså:devil: Pratade nu m hon tjejen å ja frågade ju hur d gick m hästen å hon berättar då att hon hade pratat m en annan tjej som hade häst som hon tävlade m som tyckte hon skulle rida sin häst 3 TIMMAR om dan 6 dagar i veckan :(för d behövde unghästar å jag höll på att trilla av stolen i med hon bara ska ha den som skogmullehäst i och med hon har köpt en häst till som hon ska tävla med (12 årigt Danskt varmblodsto) men då mena hon på att hon lyssnar bara på den tjejen som sa d i med hon tävlar å visste bättre:angel: Jag säger inte att jag vet allt å kan allt men lite vett å ettiket har jag i allafall:angel: Så nu ger jag upp på att försöka få henne till att behandla sin häst rättvist å ta hand om den för d e inga leksaker.... I bland har jag svårt att tror att hon e (tror d e) 24 å ska föreställa vuxen :confused: Men som sagt nu GER JAG UPP................................
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Vi får ibland unghästar hit för inridning. Dessa rids väldigt intensivt i 1-2 månader. På denna tiden så rider vi 3-4 ggr/v dock korta pass runt 30 min. Den sista veckan hoppar vi även uppsuttet små kryss med hjälp av en annan häst som drag. Sen får de små vila någon månad så allt smälter in. Brukar inte vara några problem alls med att rida så. Kanske din bekant borde låta sin unghäst vila några veckor ifall hon ska köra med intensivträning.
 
Sv: Tycker d e för Tidigt... Eller e d bara Jag??? (Långt)

Alltså va jag kan bli förbannad prata med henne precis å jag frågade hur d gick med pållen å hur ofta hon rider han å hur länge per gång :angel: Å då får jag till svar Varje dag å 2 timmar åt gången :confused: Jag frågade typ får han aldrig vila jo sa hon på måndagarna... Så berättar hon att där inte e nån fart i han idag så hon jagade runt han med spöet för att visa att d va hon som bestämde :( Så jag blev förbannad :mad:å sa till henne att lugna ner sig å låta han vila å ta in allt i med d e så mycket nya saker för han varje dag... Sen så la hon på luren i örat på mig :angel: Jag tycker i allafall att hon gör fel i med hon inte har haft unghäst innan... Hmmm ville bara skriva av mig för ja e så irreterad på d... Hästar e ingen leksak dom e en i familjen :love:TYCKER JAG I ALLAFALL


Fattar du inte att hon driver med dig, och att hon tycker att du inte har att göra med vad hon sysslar med.
Låt henne sköta sitt! Det har hon väl gjort klar för dig, på ett tydligt sätt!?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 918
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 888
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp