Tycker ni den här hunden är sjukligt mager?

Åhh kolla en tråd om min gulle hund. :)
Bilden Et_flickan har lagt upp är ifrån februari så den är inte aktuell längre. :) Vi kämpar mot en mer musklad både matte och hund.. :P
Vi tävlar rallylydnad och ska försöka börja tävla lite agility till hösten. :)
Nu kommer det "lite" bilder ;)
Här är en bild från sidan

Hon och en 8 månaders Hovawart

En bild på henne och hennes kompis.

Tränar lite




Vill ha godis nu!!! :P

Firar hennes 4års dag på ett jätte gulligt fik i Mora

Detta är kul :D
 
Ser inte ett dugg mager ut. Men då är det otroligt många hundar som bär på några kilon för mycket. Jag har också fått frågan varför mina hundar är så magra, men brukar bara svara att är man aktiv och tävlar agility är det inte bra om hunden släpar runt på extrakilon.
 
Nyss stannade jag till hos en sommargrannes hus för att hälsa på hunden o ge dem lite lammstek som jag fått med mig hem från jobbet. Gosades lite med vovven o gav den en liten bit kött.
Kommenterade att han precis som min har liiiite för mycket späck över revbenen, men att deras hund hade bättre ursäkt eftersom den är så pass gammal.
Fick då höra att de minsann går ½ mil varje dag o att det syns att han är mager när han är blöt! BC blandis (nästan bara BC) o drygt 9 år gammal.
 
http://blogg.haromi.se

Tycker du ska visa den här artikeln för människan som gnäller. Finns en jättebra bild längre ner på sidan som visar hur hundar ska se ut. Sen kan jag tillägga att jag hellre ser hundar som är liiite smala, än hundar som är tjocka.

Tyvärr är det lönlöst. Både jag och @SunDown vet att det inte är någon ide att komma med varken forskning eller artiklar till den här människan. Han är stängd för allt. Jag har bråkat och tjafsat med honom länge angående annat som tex hästar och forskning där. Jag har liksom gett upp. Jag tycker synd om hans tämligen unga hund som får bära runt på cirka 6 kg övervikt. Hon väger 40 kg och är en ras som ska ligga mellan 34-35 kg normalt. Det är mycket för en hund. Hur länge hon håller ska bli "kul" att se.

Mammas rottis bär på en del övervikt även hon. Men hon är svår att motionera (har ont i kroppen) och med en människa som tycker synd om hundarna och smygmatar dom så är bantning jätte svårt. Jag har försökt förklara även där att eftersom rottisen har ont i bakben och rygg så är väl en smal hund att föredra.
 
Tack snälla.. :D Jag tycker själv att jag har en ganska vacker hund.. ;)
Jag älskar min lilla hund över allt annat och skulle aldrig utsätta henne för dåligheter. :)

Det märks att du gör det för annars hade du t ex inte kastrerat henne när hon hade det jobbigt med sina löp. Det kostar ju faktiskt en hel del att göra det. Du behöver inte fundera på om hon är smal heller. Jag tycker att hon är helt lagom :) Nu syns det ju att hon börjar få lite muskelmassa också :) Skulle hon varit en renrasig rottweiler så hade hon ju behövt bredda sig och lägga på sig lite men nu är hon ju inte det utan hon har ju faktiskt dobermannens kropp och de ser ju ut så.

Det är svårt det där när man har folk i sin omgivning som inte ser att deras egna hundar faktiskt mår dåligt för att de är för tjocka och att det tycker att hundar ska se ut så helt enkelt. Att då hävda att ens normalviktiga hund faktiskt mår bra är inte enkelt. Huvudsaken är ju iallafall att du och Ts vet att din hund ser ut som hon ska och att din hund mår bra :)
 
Åhh kolla en tråd om min gulle hund. :)
Bilden Et_flickan har lagt upp är ifrån februari så den är inte aktuell längre. :) Vi kämpar mot en mer musklad både matte och hund.. :P
Vi tävlar rallylydnad och ska försöka börja tävla lite agility till hösten. :)
Nu kommer det "lite" bilder ;)
Här är en bild från sidan

Hon ser jättetrevlig ut!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: hastflicka
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 672
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp