Tycker ni har billiga stallhyror.... Vad betalar ni för hel/halvpension egentligen?

Vad det kostar beror ju helt var i landet man bor och hur nära det är till "stan".
När jag bodde på Gotland (iofs 10 år sedan..) betalade jag 1500 kr/mån inklusive allt, även mockning 7 dagar/v, 3 km utanför Visby.
Nu betalar jag ca 4300 / mån inkl. allt foder, fodring 4 ggr/dag, täckesservice, tillgång till bra ridbana (snart ridhus!), bra hagar, tvättmaskin, toa, dusch, etc. De större stallen häromkring kostar runt 6000 kr/mån och då är det inte ens säkert att täckesbyte ingår. Bor ca 3 mil väster om Stockholm.
 
@finskis Har reagerat på precis samma sak som du. :crazy:

Vi betalar 4200kr i månaden:
helinackordering (ingår allt: hö, in- och utsläpp o.s.v.) med stor plan, uppvärmt kafferum, sadelkammare och ordentlig wc. Hagarna är lite i det minsta laget, men helt ok jämfört med många andra stall, boxarna (enligt mig) lite för små. Ungefär 30 km från Helsingfors.

Visserligen var du inte intresserad av fler exempel från Finland, men nå. :)
 
Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så är.... jösses vad ni verkar ha billiga stallhyror överallt i Sverige! :o
Här där jag bor så om jag räknar om till kronor så blir en halvpensionshyra ca 2300kr/månad. Då är detta i små privatstall, oftast kallstall, utan uppvärmd sadelkammare, och då ingår inte mockning eller kraftfoder i detta och man har oftast inte tillgång till någon ridplan eller manege heller, box oftast på 3x3m. Ska man ha en ridplan (vilka oftast är en åker bara) och mockning och (förhoppningsvis) uppvärmda sadelkammare så får man punga ut med 3200-3500kr/månad (fortfarande i små privatstall).
Ska man hyra på storstallen som finns här, där allt ingår samt ridplan och manege, uppvärmda sadelkammare men inget kraftfoder, så ligger priset på 4100-4500kr/månad. Och då får man en liten frimärkshage att ha hästen i dagtid (kan ta ca 2 små galoppsprång åt alla håll) och en box på 3x3m.
Och då bor jag inte på långa vägar på det dyraste stället här i Finland! Finns stall där det kostar 5500kr/månad och uppåt för att hyra en box också! Så när jag läser att ni betalar 2500kr/månad för helpension samt har tillgång till ridplaner/maneger, sommarbete, rasthagar på flera hektar, uppvärmda sadelkammare, boxar på 12-14 kvadrat m.m. så blir jag nästintill chockad :eek:
Är det så här på alla ställen i Sverige? Lyx till minimipriser (i mina ögon)

Nej, för sjutton - det är INTE så på alla ställen i Sverige! I Stockholm får du räkna med minst 5000:-/månad för fullservice.
 
Nej, för sjutton - det är INTE så på alla ställen i Sverige! I Stockholm får du räkna med minst 5000:-/månad för fullservice.
Jag tror ändå att @finskis poäng var att du inte hittar så billiga stallplatser NÅNSTANS i Finland som de ni har lite överallt i Sverige. Att det är dyrare i Stockholm är logiskt. Men tänk dig att betala samma sak för ett kallstall med liten lerhage och inget ridhus.
 
Min väninna har en shettis uppstallad mitt ute i ingenstans, 2 mil till närmsta stad med 11000 invånare och några större städer finns inte på många mils avstånd. Det går en 100-väg precis brevid ridbanan. Boxen ligger i storlek precis över vad som är tillåtet för shettis och den går i en liten lerig ruta. För det får hon betala 2600 kr i månaden och då ingår inte ens mockning och sadelkammaren är inte uppvärmd.
 
Kostar 1700/mån här och då i ett nybyggt stall, 5 boxar, fri tillgång på hö, torv igår i hyran, en stoor ridbana brevid stallet, 5-10 min skrittavstånd till ridhus, uppvärmd sadelkammare, stora hagar + sommarhagar, och stallägarna är otroligt underbara och fixar allting som behöver fixas. Delar upp utsläpp mellan oss 3 gånger i veckan, resten fixar stallägaren. Och vi ligger ändå relativt centralt till Gävle. Skulle vi t.ex stå på ett annat stall (verksamhet) som vi kollade på som ligger ca 5 min med bil ifrån detta stall så skulle vi fått betala mer än dubbla. ;)
 
1400 kr i månaden, ingår box ridbana hage med lunchgrindar och 4 fodringar per dag. Vi har uppvärmda utrymmen, tvättmaskin, upplyst ridbana, 4-5 mil ridvägar varav en del är anlagda, samt tillgång till ridhus. Här får man betala. Ja jag tycker vi står billigt.

Nu är vi ett kollektiv förstås, men det är ju inte så att man arbetar ihjäl sig direkt. Fn har vi ett fast pass i veckan, och ett pass varannan helg, ett pass tar ca 20-30 minuter. Vi gör också gemensamma inköp för att kunna få så bra priser som möjligt. Vårat stall ligger lite norr om Stockholm, mycket centralt faktiskt men ändå ute på landet.
 
Jag betalade 3200:-. Detta är 2,5 mil utanför Stockholm och ansågs som billigt (av mig också). Ett vanligt privatstall.
Då ingick:

Intag
uttag
fodringar
täckesbyte
10 kg foder (hö, havre, betfor sammalagt)
4 balar spån/torv

En äldre volt ute 20x40 med lite sämre underlag.
Hagarna leriga som tusan på hösten men tillräckligt stora.
 
Kan ju ta förra stallet också. Några mil norr om Stockholm (ca 45min in till stan med tåg), någon km promenad till tåget och buss (som inte gick ofta) i princip utanför stallplan. Bra ridvägar, ridhus (litet ock kallt, men ack så uppskattat!), ganska stor belyst ridbana, spolspilta med varmt vatten. Ponnybox.
Jag betalade 2800:- i månaden. Då ingick:
- In-/utsläpp.
- Alla fodringar.
- Hösilage och/eller hö, beroende på säsong (gården tog eget grovfoder). Havre och betfor om man ville ge det.
- Halm (vilket jag inte använde).
- ca 9-12h utevistelse/dygn i bra hagar. Bete sommartid.
- Uppvärmd sadelkammare.
- Saltsten i hagen.

Täckesservice kostade ett par hundringar/månad. Strö (torv/spån) gick att beställa hem till gården (hela pallar) så att det kom levererat med lastbil (sambeställning).
 
Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så är.... jösses vad ni verkar ha billiga stallhyror överallt i Sverige! :o
Här där jag bor så om jag räknar om till kronor så blir en halvpensionshyra ca 2300kr/månad. Då är detta i små privatstall, oftast kallstall, utan uppvärmd sadelkammare, och då ingår inte mockning eller kraftfoder i detta och man har oftast inte tillgång till någon ridplan eller manege heller, box oftast på 3x3m. Ska man ha en ridplan (vilka oftast är en åker bara) och mockning och (förhoppningsvis) uppvärmda sadelkammare så får man punga ut med 3200-3500kr/månad (fortfarande i små privatstall).
Ska man hyra på storstallen som finns här, där allt ingår samt ridplan och manege, uppvärmda sadelkammare men inget kraftfoder, så ligger priset på 4100-4500kr/månad. Och då får man en liten frimärkshage att ha hästen i dagtid (kan ta ca 2 små galoppsprång åt alla håll) och en box på 3x3m.
Och då bor jag inte på långa vägar på det dyraste stället här i Finland! Finns stall där det kostar 5500kr/månad och uppåt för att hyra en box också! Så när jag läser att ni betalar 2500kr/månad för helpension samt har tillgång till ridplaner/maneger, sommarbete, rasthagar på flera hektar, uppvärmda sadelkammare, boxar på 12-14 kvadrat m.m. så blir jag nästintill chockad :eek:
Är det så här på alla ställen i Sverige? Lyx till minimipriser (i mina ögon)
Jag tycker det låter som om finska stallägare helt enkelt har vett att ta betalt för den service de ger . Personligen har jag väldigt svårt att förstå varför folk inbillar sig att det är gratis att ha en stallbyggnad med mark, och tror att det bara är strö och foder som kostar.
 
Våra hyresgäster står på lite halvservice, de tar ett utsläpp på helgen och något insläpp här och var när vi jobbar kväll. De mockar och betalar foder själva, strö ingår. 1300 kr betalar de per box.
Jag tar alla nattfodringar, delar på övriga pass med min mamma.
Ridhus och ridbana finns hos grannen till låg avgift. Bra hagar och ridvägar, 10 min från stor stad.
 
Jag betalar 2300 kronor i månaden för helinackordering. Då ingår själva boxplatsen, hö, strö, in- och utsläpp, täckesbyte, samtliga fodringar och mockning. Mockningen är egentligen inget krav från min sida, men det var lättare att ta det än att hålla på och krångla.

Stallet ligger hyfsat centralt, det är 1,8 mil från mitt hem men ligger kanske tio minuter bort med bil från stan och det finns bra möjligheter att även kunna åka kollektivt från stan, vilket är en fördel då jag kommer behöva "mellanlanda" i en lägenhet i stan innan jag bestämmer mig för vart jag vill bo "på riktigt". Det finns ingen ridbana, men det är femton minuters skrittavstånd till närmaste ridhus. Hästarna är ute mycket i fina hagar, och jag ser det som ett stort plus att de har vanligt torrhö, min häst tål inte hösilage.
 
Betalar 3000:- + strö, några mil norr om Stockholm.

Ingår i hyran:

Box+förvaringsutrymmen+uppvärmt fikarum+uppvärmt utedass.
Täcke på/av
In- och utsläpp
Fri tillgång på ensilage
Betfor, lusern, saltsten, havre, korn
Vattenpåfyllning i hagen
Fodring morgon+kväll, fri tillgång i hagen
Ridbana
Anlagda ridvägar/travslingor

1 km till ridhus, ingår dock inte utan kostar 1500:-/termin).
 
Jag tror ändå att @finskis poäng var att du inte hittar så billiga stallplatser NÅNSTANS i Finland som de ni har lite överallt i Sverige. Att det är dyrare i Stockholm är logiskt. Men tänk dig att betala samma sak för ett kallstall med liten lerhage och inget ridhus.

Visst, men nu frågade ju TS om det var så hör på ALLA ställen i Sverige, och jag svarade att det inte är det. ;)
 
*kl

Jag betalar 1600 kr för lösdriftsplats. Då ingår thermobar, underhåll av staket, halm i ligghallen, och att rundbal körs in vid behov. Jag mockar hela hagen och fixar vatten var 4e vecka (4 hästar står där) vilket tar ca 30 min/dag då, samt hjälper till att köra ut bädden i ligghallen och mocka med hjälp av traktorn en gång per år. Hökostnad faktureras separat. Installade nätter kostar extra och då får man även hjälpa till med övrig stalljour.

Har tidigare stått installad i samma stall. Det kostar 2400 kr och då ingår box och spån. Jourer 2-3 ggr/vecka och då fodrar och tar man in/ut alla hästar ca 12 st.

Tillgång spolspilta, 10 min skrittväg till ridhus, mkt bra ridvägar.

Bor i övre Norrland, småstad.
 
Jag betalar 1700 kr och då ingår:

In/utsläpp alla dagar (hjälper till med insläpp ibland)
Halm
10 kg hö
Byte av täcke på morgonen
Stor utebox
Utevistelse i stor kuperad hage i minst 10 h
3 fodringar om dagen
Sjö/hav/skog

Har hästen utanför Landskrona :) finns ridanläggning ca 5 minuters bilväg.
 
Betalar 1950 kr/mån.
Ingår:
- Stor box med öppningsbart fönster i stall som håller plusgrader hela vintern.
- Uppvärmd sadelkammare
- Bra spolspilta med varmvatten
- Ridbana 20 x 60 m
- Analyserat stråfoder. Uträknade foderstater till alla hästar så det ingår fullt tillräckligt med stråfoder/häst
- Havre och betfor
- In- och utsläpp
- Fodringar 3 ggr dagligen.
- 5-15 minuter med transport till ridhus.

Jag tycker jag står rätt billigt med tanke på att jag slipper fodringar och allt foder förutom mineraler ingår. Stallet är dessutom väldigt välskött och de lägger ner mycket tid och pengar på stallet. Påpekar man något som är trasigt eller liknande är det oftast fixat samma dag eller dagen efter. Detta är ca 20 min bilväg från Linköping.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 900
Senast: pews1972
·
Anläggning Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande. Stor box 350x300 i ett...
Svar
15
· Visningar
4 018
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: Lona
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 720
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp