Tycker ni har billiga stallhyror.... Vad betalar ni för hel/halvpension egentligen?

finskis

Trådstartare
Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så är.... jösses vad ni verkar ha billiga stallhyror överallt i Sverige! :o
Här där jag bor så om jag räknar om till kronor så blir en halvpensionshyra ca 2300kr/månad. Då är detta i små privatstall, oftast kallstall, utan uppvärmd sadelkammare, och då ingår inte mockning eller kraftfoder i detta och man har oftast inte tillgång till någon ridplan eller manege heller, box oftast på 3x3m. Ska man ha en ridplan (vilka oftast är en åker bara) och mockning och (förhoppningsvis) uppvärmda sadelkammare så får man punga ut med 3200-3500kr/månad (fortfarande i små privatstall).
Ska man hyra på storstallen som finns här, där allt ingår samt ridplan och manege, uppvärmda sadelkammare men inget kraftfoder, så ligger priset på 4100-4500kr/månad. Och då får man en liten frimärkshage att ha hästen i dagtid (kan ta ca 2 små galoppsprång åt alla håll) och en box på 3x3m.
Och då bor jag inte på långa vägar på det dyraste stället här i Finland! Finns stall där det kostar 5500kr/månad och uppåt för att hyra en box också! Så när jag läser att ni betalar 2500kr/månad för helpension samt har tillgång till ridplaner/maneger, sommarbete, rasthagar på flera hektar, uppvärmda sadelkammare, boxar på 12-14 kvadrat m.m. så blir jag nästintill chockad :eek:
Är det så här på alla ställen i Sverige? Lyx till minimipriser (i mina ögon)
 
3500kr
Helinackorderad.
Ridhus och paddock 20x40m, rundcorall, ovalbana och fantastiska ridvägar.
Bor i Södermanland, ca 50min från Sthlm.
 
Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så är.... jösses vad ni verkar ha billiga stallhyror överallt i Sverige! :o
Här där jag bor så om jag räknar om till kronor så blir en halvpensionshyra ca 2300kr/månad. Då är detta i små privatstall, oftast kallstall, utan uppvärmd sadelkammare, och då ingår inte mockning eller kraftfoder i detta och man har oftast inte tillgång till någon ridplan eller manege heller, box oftast på 3x3m. Ska man ha en ridplan (vilka oftast är en åker bara) och mockning och (förhoppningsvis) uppvärmda sadelkammare så får man punga ut med 3200-3500kr/månad (fortfarande i små privatstall).
Ska man hyra på storstallen som finns här, där allt ingår samt ridplan och manege, uppvärmda sadelkammare men inget kraftfoder, så ligger priset på 4100-4500kr/månad. Och då får man en liten frimärkshage att ha hästen i dagtid (kan ta ca 2 små galoppsprång åt alla håll) och en box på 3x3m.
Och då bor jag inte på långa vägar på det dyraste stället här i Finland! Finns stall där det kostar 5500kr/månad och uppåt för att hyra en box också! Så när jag läser att ni betalar 2500kr/månad för helpension samt har tillgång till ridplaner/maneger, sommarbete, rasthagar på flera hektar, uppvärmda sadelkammare, boxar på 12-14 kvadrat m.m. så blir jag nästintill chockad :eek:
Är det så här på alla ställen i Sverige? Lyx till minimipriser (i mina ögon)
Tycker det låter som ni har bra priser i Finland, med såna priser hade tom jag kunnat hyra ut och tyckt det va värt omaket.
 
Fler stall än hästar antar jag, tillgång och efterfrågan :D. Priserna är också väldigt beroende på närhet till storstäderna.

Jag betalar 2000kr/månad vitt året runt för en fullservice-lösdriftsplats långt ute på landet där följande ingår:
All reparation och underhåll av hagar, ligghall, stall etc
Mockning av hage
Hö/hösilage samt fodringar av dessa
Påfyllning av vatten
Uppvärmt stall med bred stallgång för skötsel, veterinär/hovslagarbesök etc
Tillgång till att spilta eller box dagtid för vila om det varit risigt väder under natten
Varm sadelkammare, dock trång
Upplyst ridbana med shysst underlag
Sommarbete

Ett rimligt-billigt pris tycker jag, men det är nästan dyrt för en lösdriftsplats i dessa trakter. Men då är de flesta lösdriftsplatser hos privatpersoner, jag står hos en verksamhet.
 
@finskis

Vad är eran valuta värd mot våran skulle jag vilja veta. Jämföra rakt av går inte riktigt.

Tillägg: Värde blir ju oxå fel. Snarare vad får ni ut för löner och vad står en stallhyra i procent av den måntliga inkomsten på säg ett jobb inom äldreomsorgen.
 
Jag betalar 2850:-, då ingår ridhus, ridbana, rundkorall, spån, hö/hösilage, varm sadelkammare. Rätt bra ridvägar.

20 min från västerås.
 
@Gotthard TS har ju redan räknat om till kronor. För att göra en mycket enkel beräkning kan man tänka att en euro är tio kronor.

Jag upplever att det är dyrare i Finland. Hästarna kostar mer, startavgifter på tävling är dyrare, licenser kostar mer osv. Däremot tror jag inte att lönerna är mycket högre i Finland, det beror ju dock såklart på vad man jobbar med. Något jag dock upplever är att hästsport (utom kanske trav) fortfarande är lite av en rikemanssport.
 
Oj, jag taggade visst fel person. Jag ber om ursäkt för det.

Men oavsett så skrev jag att min upplevelse är att lönerna ungefär som i Sverige, jag tycker alltså att det går att jämföra stallhyra.
 
Oj, jag taggade visst fel person. Jag ber om ursäkt för det.

Men oavsett så skrev jag att min upplevelse är att lönerna ungefär som i Sverige, jag tycker alltså att det går att jämföra stallhyra.

Okej, då är jag med. Då blir det lättare att relatera sig till varför det togs upp :)
 
Finland ligger bra mycket efter Sverige vad gällande det mesta inom hästeriet. Innan jag flyttade till Sverige var jag medryttare på en häst som stod på fullservice i ett stall 3 mil från centrum. Stallhyran var 8000 kr för några timmars utevistelse i en hage på 5x15 meter. Där var ju markpriserna väldigt höga så där är det förståeligt, dock inte försvarbart, med så små hagar och begränsad hagvistelse, men det är inte alls ovanligt att folk även i små städer anser att man kan ha 30 hästar på 5 hektar utan att ens grusa rutorna de står i.

Lönen för en undersköterska i äldreomsorgen är ca 19 000 kr utan OB-tillägg. Tyvärr vet jag inte hur mycket det blir i netto.
 
I stallet jag står i nu betalar jag 1700. Kollektivstall, spån och viss mängd foder ingår. Man delar på in/utsläpp och fodringar. Har både ridhus och ridbana. Dåliga ridvägar och ca 30 min till linköping. Helpension i detta stall (åk till stallet och rid, sen åka hem) kostar ca 600-900 mer. Det är tokbilligt. På en närliggande stor anläggning med ridverksamhet är hyran 2500 men dåingår insläpp/utsläpp ich fodringarr, som privathästägare sköter man hela atalet några enstaka helgdagar om året. Helpension där kostar ca 4-5000 beroende på om man bara vill ha mockning/foderberedning eller om man vill slippa rida hästen också. :)
 
Det är sant att hästhållning i Finland är dyrt. Löjligt dyrt om man jämför med Sverige. Vill man ha häst i ett stall med manege, varm sadelkammare, ridbana, spolspilta, fullskötsel o.s.v. så har man inte som medelinkomsttagare möjlighet till att dessutom köpa häst och utrustning.

Därför vill jag inte ha häst längre (ok, armen håller inte heller). Jag har råd med häst hemma, häst på kallt skitstall eller liknande, men det är inte roligt. Jag vill ha råd att ta ut sadelprovare, köpa det hästen och jag behöver, gå på träningar o.s.v.

De flesta jag känner som har häst i någotsånär ordentliga stall är läkare, jurister, apotekare, egenföretagare. Höginkomsttagare, helt enkelt. Visst finns det såna som står i samma stall men inte är höginkomsttagare, men då har det inte någon ordentlig häst eller utrustning, eller så betalar någon annan för det mesta.
 
Jag betalar 1500 kr/månad för vår d-ponny. :) Då ingår 5 kg hö/dag och halm, in och utsläpp, hage (inte så stor men helt okej), ridbana och uppvärmd sadelkammare. Finns en del fina ridvägar, men man måste rida en km eller kanske 1.5 på hyfsat trafikerad väg för att komma dit.
Vi har 4 km till ridhus med ridskola och tränare. Litet stall med 5 boxar, väldigt luftigt och fint stall. Vår häst har den största boxen (för den var ledig när vi flyttade in) och den är 15 kvm. Ligger 5 km utanför stan längs motorvägen så det ligger väldigt bra till på det viset :) Men nu bor vi ju inte vid någon av de största städerna utan lite mer i småstad så det avgör väl priset en del också.
 
Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så är.... jösses vad ni verkar ha billiga stallhyror överallt i Sverige! :o
Här där jag bor så om jag räknar om till kronor så blir en halvpensionshyra ca 2300kr/månad. Då är detta i små privatstall, oftast kallstall, utan uppvärmd sadelkammare, och då ingår inte mockning eller kraftfoder i detta och man har oftast inte tillgång till någon ridplan eller manege heller, box oftast på 3x3m. Ska man ha en ridplan (vilka oftast är en åker bara) och mockning och (förhoppningsvis) uppvärmda sadelkammare så får man punga ut med 3200-3500kr/månad (fortfarande i små privatstall).
Ska man hyra på storstallen som finns här, där allt ingår samt ridplan och manege, uppvärmda sadelkammare men inget kraftfoder, så ligger priset på 4100-4500kr/månad. Och då får man en liten frimärkshage att ha hästen i dagtid (kan ta ca 2 små galoppsprång åt alla håll) och en box på 3x3m.
Och då bor jag inte på långa vägar på det dyraste stället här i Finland! Finns stall där det kostar 5500kr/månad och uppåt för att hyra en box också! Så när jag läser att ni betalar 2500kr/månad för helpension samt har tillgång till ridplaner/maneger, sommarbete, rasthagar på flera hektar, uppvärmda sadelkammare, boxar på 12-14 kvadrat m.m. så blir jag nästintill chockad :eek:
Är det så här på alla ställen i Sverige? Lyx till minimipriser (i mina ögon)
I Mälardalen, mellan Västerås och Strömsholm, stallar vi upp för 3500 sek/mån. Då ingår grovfoder, halm, spån, havre, betfor, utsläpp + 4 fodringar per dag. Går att köpa till div extratjänster som intag, täckesbyte, mockning mm. Varmvatten i spolspilta, tillgång till tvättmaskin och torkrum. Hyfsade hagar, separata vinter- resp sommarhagar, samt grusrutor.
Stort ridhus samt paddockar finns på anläggningen. Hyfsade ridvägar i närheten. God tillgång på tränare, både som kommer till anläggningen samt inom relativt kort avstånd, tack vare närheten till bl a Strömsholm.
Det är prisvärt tycker jag, dock inte jättebilligt.
 
Privat stall med 18 boxar

Ingår:
- Morgonfodring vardagar
- Utsläpp vardagar (täcke på/av)
- Lunchfodring vardagar
- Intag vardagar (täcke på/av)
- Intagsfodring vardagar
- Ridbana
- Ridhus 20x55 (hindermaterial)
- Utrymme för foderförvaring
- Uppvärmd sadelkammare

Möjlighet finns att köpa mockning vardagar.
Kvällar, helger och helgdagar sköts kollektivt.
Alla köper eget grov- och kraftfoder, strö etc.

2000 k/mån.
 
Är ny här på forumet men har suttit en tid och läst en hel del olika inlägg och så. Bor själv i Finland och en sak som slog mig så är.... jösses vad ni verkar ha billiga stallhyror överallt i Sverige! :o
Här där jag bor så om jag räknar om till kronor så blir en halvpensionshyra ca 2300kr/månad. Då är detta i små privatstall, oftast kallstall, utan uppvärmd sadelkammare, och då ingår inte mockning eller kraftfoder i detta och man har oftast inte tillgång till någon ridplan eller manege heller, box oftast på 3x3m. Ska man ha en ridplan (vilka oftast är en åker bara) och mockning och (förhoppningsvis) uppvärmda sadelkammare så får man punga ut med 3200-3500kr/månad (fortfarande i små privatstall).
Ska man hyra på storstallen som finns här, där allt ingår samt ridplan och manege, uppvärmda sadelkammare men inget kraftfoder, så ligger priset på 4100-4500kr/månad. Och då får man en liten frimärkshage att ha hästen i dagtid (kan ta ca 2 små galoppsprång åt alla håll) och en box på 3x3m.
Och då bor jag inte på långa vägar på det dyraste stället här i Finland! Finns stall där det kostar 5500kr/månad och uppåt för att hyra en box också! Så när jag läser att ni betalar 2500kr/månad för helpension samt har tillgång till ridplaner/maneger, sommarbete, rasthagar på flera hektar, uppvärmda sadelkammare, boxar på 12-14 kvadrat m.m. så blir jag nästintill chockad :eek:
Är det så här på alla ställen i Sverige? Lyx till minimipriser (i mina ögon)

Vi betalar runt 2200 i kallhyra. Det är för box, hage, vatten, ridhus/ridbanor, toa etc.
Till det tillkommer ca 1700 i serviceavgift. I servicen ingår ett täcke av/på per dag och utsläpp/morgonfodring, lunch och insläpp 7 dagar/v. Kvällsfodringarna sköter vi gemensamt.
Foder köper man själv utöver detta, både grov- och kraft-foder. Strö köper man från gården.

Jag står på en gård med 2 ridhus, 2 utebanor, skrittmaskin(som kostar extra), helt ok uteridmöjligheter och ca 70 privathästar uppdelat på diverse mindre stall som sköts för sig med olika upplägg.
I just vårt stall är vi 9 hästar.

Vi har foderkammare, sadelkammare och möjlighet till spolplats med.

Jag hade min ena på lösdrift med gårdens 30 polohästar en period.
Då betalade jag 900 kr den tid av året då det inte behövde fodras(mer än salt/mineraler). När det fodrades betalade jag nog ca 1800 kanske.. Jag minns inte riktigt. Det var då i princip fri tillgång på bra och analyserat hösilage(som han ätit innan). De räknade på cirka 12 kg/dag per häst. Men min åt mer än polohästarna och fick väl i sig kanske 16 kg skulle jag tro.
Det ingick halmat lösdriftshus, uppvärmda vattenkoppar och salt/mineraler.

Det är dock en lösdrift som främst är till för deras egna polohästar och någon av deras gamla "vanliga" ridhästar. Så det var bara min och ett annat halvblod som inte tillhörde gårdens familj som gick där under de åren min gick.
Och det tror jag speglade sig i priset en del.
Man hade inget utrymme för hästens saker egentligen. Men både jag och den andra hästens ägare hade fler hästar på gården och kunde ha sakerna där.
 
Jag betalar 2000:- i månaden för fullservice. Då ingår:
- Hö/hösilage (hösilage den allra största delen av säsongen), lucern och mineralfoder. Ej under betessäsong.
- Alla fodringar.
- In-/utsläpp.
- Stor box och strö (en spånbal/veckan, året runt).
- Mockning dagligen.
- Daglig tillsyn av hästen.
- Mycket utevistelse: minst 12h/dag, ofta mer.

Jag kommer från och med nyår att köpa eget strö och mocka själv, och betalar då drygt 1500:-/månaden.

Bra ridvägar i skog och mark - gott om fina sandvägar i skogen utöver stigar etc, även "ridvänliga" grusvägar. Transportavstånd till flera ridhus (varav den närmaste ca 5-8km bort beroende på vilken väg man kör), varav den som ligger längre bort ligger på en riktigt stor anläggning där man även kan nyttja anlagda ridvägar, rakbana mm (mot avgift). Skrittavstånd till terrängbana där även en större ridbana finns tillgänglig (även denna anläggning nyttjas mot avgift). Vid stallet finns en (ej inhägnad) sandridbana. I stallet finns uppvärmd sadelkammare, uppvärmt rum för täcken, utrymme för foder (jag har eget hö pga min häst inte kan gå på bete och inte äta enbart hösilage), spolspilta med varmvatten. Stallet är stort och rymligt med högt i tak.
Stallet ligger på en mindre ort (ca 1,5mil till liten stad och drygt 5mil till Uppsala).
 
Här är sjukt billigt och jag har ingen aning om hur stallägen får ihop det... :P

Betalar 1350 i månaden, i det ingår:
Normalstor box
Utevistelse (visserligen i tråkig hage) 7-22
In och utsläpp alla dagar
In- och avtagning av täcke
4 fodringar om dagen
Fri tillgång hösilage och spån
Vi har rätt dåliga ridvägar, men ridbar ridbana
Ridhus håller på att byggas :bump:

Rätt stort samhälle drygt 3 mil utanför Umeå

Utanför Malmö (väldigt nära stan, hade cykelavstånd från centrum) betalade jag 1000 kr i kallhyra i kollektivstall med ridbana och ok ridvägar
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: pews1972
·
Anläggning Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande. Stor box 350x300 i ett...
Svar
15
· Visningar
4 014
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 820
Senast: Lona
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp