Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Nocturne

Trådstartare
att ha skydd i hagen är något jag alltid har vart emot och undviker det helst, men nu efter jag har haft min häst i tre månader och har sett nya sår varje dag på benen, ett överben och ett som veterinär fick komma ut för eftersom han fick hög feber och tappade matlust osv. och ett 15 cm långt igår på inner bak och ett tramp som är riktigt illa i bak osvosv listan kan göras oändlig så börjar jag fundera om det finns något som minskar skadorna?
Vad tycker ni?







ungefär såhär se det ut varje dag, inte jättekul..
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Menar såklart om ni tycker att hästen ska ha skydd.. men kom igen 39 visningar och inga svar??
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Just dem såren du visar är ju inga farliga sår, men jag förstår såklart att det är för jäkla drygt att hästen får nya sår hela tiden (har själv en jävla klantmaja till häst som ofta ser ut sådär på benen *suck*)
Å det var ju såklart inte bra att hästen fick feber.

Varför får hästen såna sår hela tiden? Är hästen ett klantarsle eller lever den rövare med någon ute i hagen?
Om det är någon hästkompis som ställer till det är det kanske bättre att dela på dem.
Förutsätter att det inte finns en massa saker att göra sig illa på i hagen.

Jag hade nog inte satt på skydd, har boots på min i hagen men det är främst för att hon inte ska kliva av sig skorna.
Tycker det är så svårt att hitta skydd som andas bra, väger lite, sitter bra utan att skava ens efter lång tid och sen ska ju inte snö/is/lera kunna leta sig in under och orsaka en massa skav.
Nu vet jag ju inte om du har hästen hemma och sköter av/påsättning av skydd själv men ska andra göra det så är det skrämmande ofta skydden sitter dåligt..
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Nej precis, än så länge är det ju inget allvarligt. Han är ju unghäst och går men jämnåriga hästar och de busar mycket i hagen vilket jag förstår. Nej jag har hästen uppstallad 10 minuter från mig men ej möjlighet att ta mig dit själv på morgonen. Haha, jag får väl linda in hästen med bomull och skumgummi så kan han väl ändå inte slå sig..;)
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Skulle separerat hästarna först och främst... Går "leken" till sådär skulle jag fundera en gång till..
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Skulle separerat hästarna först och främst... Går "leken" till sådär skulle jag fundera en gång till..


Håller med. Självklart kan hästar bli sparkade av misstag osv, men är det återkommande så skulle jag också fundera på att byta hagkompisar :)
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Jag hade nog också separerat hästarna. Tråkigt att komma till stallet och hästen ser ut så där varje gång. :(
Men såren ser nästan ut som orsakat av broddar? Om det är så skulle jag brodda med blindbrodd om det kanske hjälper alternativt om möjligt sko av tills kusarna lugnat ner sig. Men den kanske varken har broddar eller skor?
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Jag hade hellre behållt hästarna ihop. Speciellt om det är unghästar, att dom slarvar med benen brukar gå över när dom blir lite äldre. Som hagskydd om du vill ha det tycker jag att Jacsons luddskydd är bra, dom formar sig fint runt benen och är lätta att sätta på. Man får bara se till att ha att byta med så hästen får rena och torra på sig varje morgon. Annars finns det luftiga neoprenskydd, dom är jag själv inte speciellt förtjust i men vet andra som är väldigt nöjda så det är en smaksak.
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Är det verkligen nödvändigt med risk för skav sår mm? De sår din häst fått sitter ändå på ställen där skydden inte kommer åt (förutom överbenet då). O såret han fick feber av satt ju så skydd absolut inte skulle gjort någon skillnad.

Till er andra: Varför skulle man sära på unghästarna när de trivs väldigt bra ihop och leker med varandra? Det är så här många unghingstar ser ut då deras lekar oftast är ganska hårdhänta.
Han såg ut så här när han gick med de äldre valackerna oxå. Skillnaden nu är att unghästarna leker med varandra vilket inte de äldre gjorde (o ja, många av såren är brodd relaterade men nu är det ingen häst som har det i hagen).
Varför ska inte hästarna få vara just hästar? Skulle TS sära på sin o de andras hästar så skulle TS häst få stå ensam i fålla. Vilket alternativ är bäst tycker ni?
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

I första inlägget framkom ju inte all information.
Då får man ju gå på det man har.
Hade det varit vuxna hästar som kanske inte kommer toppenbra överens hade iaf jag tyckt att det vore lämpligt med att byta hagkompisar.

Nu senare framkommer det ju att det är en unghäst som går med andra unghästar och då blir det ofta en hel del blessyrer iom att dem ofta leker ganska hårdhänt.
Då hamnar det i ett lite annat läge.

Jag hade låtit hästen gå kvar i hagen med polarna och mest troligt utan skydd och sett såren som sånt som ingår när man har busungar.
 
Sv: Tycker ni jag ska ha skydd i hagen?

Om de leker eller mobbas måste man ha koll på.

Det finns unghästar som inte blivit fostrade av äldre o då kan det urarta.

Att de bits lite är en sak, men att de slår på varandra tycker inte jag är normalt.

Den ska inte behöva ha höga transportskydd på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 997
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 161
Senast: prallan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 436
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp