Tyglar till ponny med kort hals

Kiwifrukt

Trådstartare
Ni som rider ponny, eller ja, egentligen alla, vad har ni för tyglar? Min new forest ligger höjdmässigt mellan C- och D-ponny, har kort hals men drar cob i tränsstorlek. Har köpt ett par gummityglar i ponnystorlek som vi har hemma, och de passar bra.

När jag har läst i TR så fattar jag det som att jag inte får tävla henne med gummityglar (i dressyr)? Därför använder jag de tyglar som ingick i tränset på tävling (ett av hööks lite dyrare varianter), men tyglarna känns som sju mil för långa? Nu skyller jag ABSOLUT INTE våra tävlingsresultat enbart på tyglarna, men jag upplever det som mycket svårare att rida henne "som hemma" med de för långa tyglarna. Vilket självklart beror på mig, jag sitter och kortar tyglarna hela tiden och de är fortfarande jättelånga. I övrigt har hon samma bett som hemma, och jag har ridit henne på tävlingstränset hemma både med och utan tyglarna, och hon var precis som vanligt med gummityglarna, men som på tävling med de andra.

Eftersom jag helt uppenbart psykologiskt stör mig på att tyglarna är för långa har jag tänkt köpa nya. I ponnystorlek. Så, vad har ni för några? Jag gillar gummityglarna, men dem får jag ju inte tävla på. Avskyr de där med stroppar, givetvis är det såna som satt på tränset från början. Hur är de som är i läder?
 
Jag avskyr korta tyglar och har därför bara fulltyglar till mina ponnier. Blir inte störd av att det är mycket ände på dom :p. Mina favoriter är Dyons med gummiinsida och stoppar. Men de faller ju på om du inte gillar stoppar, finns iofs kanske en modell med gummiinsida och utan stoppar?

Här syns hur mycket överbliven tygel jag har
1508654_10206735970509785_4975102915706188462_n.jpg
 
Jag gillar såna som är helt i läder, men de kan bli hala med fel handskar eller om lädret är stelt. Ett par lagom mjuka lädertyglar i mjukt läder är helt fantastiskt.
 
Ni som rider ponny, eller ja, egentligen alla, vad har ni för tyglar? Min new forest ligger höjdmässigt mellan C- och D-ponny, har kort hals men drar cob i tränsstorlek. Har köpt ett par gummityglar i ponnystorlek som vi har hemma, och de passar bra.

När jag har läst i TR så fattar jag det som att jag inte får tävla henne med gummityglar (i dressyr)? Därför använder jag de tyglar som ingick i tränset på tävling (ett av hööks lite dyrare varianter), men tyglarna känns som sju mil för långa? Nu skyller jag ABSOLUT INTE våra tävlingsresultat enbart på tyglarna, men jag upplever det som mycket svårare att rida henne "som hemma" med de för långa tyglarna. Vilket självklart beror på mig, jag sitter och kortar tyglarna hela tiden och de är fortfarande jättelånga. I övrigt har hon samma bett som hemma, och jag har ridit henne på tävlingstränset hemma både med och utan tyglarna, och hon var precis som vanligt med gummityglarna, men som på tävling med de andra.

Eftersom jag helt uppenbart psykologiskt stör mig på att tyglarna är för långa har jag tänkt köpa nya. I ponnystorlek. Så, vad har ni för några? Jag gillar gummityglarna, men dem får jag ju inte tävla på. Avskyr de där med stroppar, givetvis är det såna som satt på tränset från början. Hur är de som är i läder?

Om tyglarna blir för långa mellan din hand och hästens mun beror ju inte på tyglarnas sammanlagda längd utan att du troligen inte håller i dem ordentligt.

Själv använder jag i stort sett enbart lädertyglar.
 
Avskyr vävribb :p så i dressyren har jag läder med gummi klädd insida, alternativt läder med läder stroppar. Helt glatta tyglar blir för halkigt för mig när hästen blir svett.
 
Om tyglarna blir för långa mellan din hand och hästens mun beror ju inte på tyglarnas sammanlagda längd utan att du troligen inte håller i dem ordentligt.

Själv använder jag i stort sett enbart lädertyglar.

Det är möjligt att jag inte får riktigt grepp om dem. De är även mycket tunnare att hålla i än mina vanliga, vilket bidrar till känslan av "fel".

Men många här verkar ju förespråka lädertyglar med gummiinsida, ska nog åka och klämma på ett par såna.
 
Jag gillar inte dem med gummiinsida, blir tjockt och stelt. Jag är dock en sån som vill ha tunna, smala och supermjuka lädertyglar annars tycker jag inte jag får samma kontakt. Är du van vid gummityglar så kanske det passar dig. :)
 
Jag tal inte vavribb,(eller nagot annat tjockt och osmidigt), fy vad daligt att halla i :yuck:

Vill helst ha slata smala lader tyglar, men lader med stoppar gar ocksa om jag maste...
 
Jag avskyr korta tyglar och har därför bara fulltyglar till mina ponnier. Blir inte störd av att det är mycket ände på dom :p. Mina favoriter är Dyons med gummiinsida och stoppar. Men de faller ju på om du inte gillar stoppar, finns iofs kanske en modell med gummiinsida och utan stoppar?

Här syns hur mycket överbliven tygel jag har
1508654_10206735970509785_4975102915706188462_n.jpg

Samma här.
 
Jag har typ Hubertus läder/gummitygel och ett par från Dyón. Bra i storlek i både full och ponny och superhärliga att hålla i. Gillar Hubertus bättre än Dyón.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste köpa ett par nya tyglar då mina gamla går på sista versen. Kravet är att de ska vara smala, helst av gummi och inga stroppar...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Harbor
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 358
Senast: Habina
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 877
Senast: Mariaauto
·
Utrustning .. finns det? Och var? För mig är "lagom långa" vad som skulle motsvara cobstorlek.. Har aldrig sett att de finns "lösa" i alla fall...
2
Svar
20
· Visningar
2 991
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp