ulcerös colit

M

mnq

Sitter här och läser föregående tråd om Pelle, och tårarna rinner...Är lite i samma sits själv. Veterinären var hit idag, och har gjort bedömningen att min lilla pålla har ulcerös colit. Hon har haft magproblem hela tiden mer eller mindre sedan jag köpte henne. Lös avföring eller att det kommit vätska med avföringen.Jag har nu fått två alternativ av vet. prova en medicin som inte är EU godkänd, vilket medför att om hon inte svarar på medicinen måste hon skjutas och grävas ner hemma, alternativ två är att avliva henne nu. Jag kommer att välja alternativ ett, men jag undrar om det finns andra som har någon erfarenhet av denna diagnos?
MVH Monica
 
Ja vi hade ett sto med samma diagnos i vårat stall, denna häst fick kortison samt någon form av antibiotika. Detta pågick under en lång tid, och hästen blev långsamt bättre.

Tyvärr kom ett rejält bakslag igen efter ca 6 månader, och hästen togs bort pga livkvaliten för henne inte skulle kunna bli normalt igen.
 
Har en vän som har det, en människa alltså. Han fick kortison (massor med kortison...) i början, och måste äta medicin fyra ggr/dag. Så måste man vara jättenoga med kosten. Du kanske skulle höra runt lite om vad för behandling som erbjuds inom humanmedicinen? Vissa principer går kanske att före över till djur?
Det kanske finns någon alternativmetod?
 
Du kanske skulle höra runt lite om vad för behandling som erbjuds inom humanmedicinen?

Det som humansidan erbjuder människan, är en påse på magen. Detta är ju inte riktigt möjligt för häst, och inga andra alternativ står till buds när medicinering inte fungerar.

Ulcerös colit är dessutom ett kroniskt tillstånd, vilket gör problemet lite mer omfattande.
 
Det är ju i väldigt svåra fall, dom människor jag känner har inte behövt det...
Men annars så fattar jag ju att påse på magen inte är genomförbart på en häst.. :p

Vet du hur det uppstår hos hästar? Vad är symptomen? :confused:
 
Orsaken känner jag inte till, och de vetrinärer jag pratat med kan inte heller riktigt förklara varför.

Men det är inte en ovanlig bland hästar som får för lite grovfoder, och första symtomerna brukar då vara sk stressmage i form av katarr eller magsårssymtomer. Man har även återfunnit detta bland hästar som är lite mer nervöst lagda, detta ger ju ett omedelbart utslag på magen.

Sen finns det tydligen uppgifter som tyder på att detta i en viss mån kan vara virusrelaterat, det har man även konstaterat på humansidan så är det ju inte omöjligt för en häst att bli drabbad av heller.

Lös och illaluktande avföring brukar vara den första symtomen, detta i sin tur leder tydligen till retningar i tjock och tunntarm om fenomenet får kvarstå. Slutligen uppstår inflammation i tjock/tunntarm, och här brukar hästen uppvisa hängighet samt matvägran ibland även febertillstånd. Detta kan gå över på någon eller några dagar, vilket gör att man inte tar så allvarligt på situationen.

Gemensamt för alla är att rubbningar i mage och tarmsystem är det som sätter fart på processen, sen är det som sagt lite olika varför det kan komma igång.
 
hejhej!
min häst har alltid varit lite konstig i sin mage, till o från. Släpper sej jämt, mycket vätska med avföringen, löst ibland med. Men detta är inget som någon reagerar alldeles för annorlunda på. Min häst är väldigt känslig vid frost, när betet börjar gro, foderbyten mm... Har din häst fler symptom? har den ont i magen (typ kolikliknande...?).. :bump:
 
Min sambo har Ulcerös Colit och hittills har jag inte sett någon påse på magen. Däremot äter han dagligen medicin. Salazopyrin. Och jag vet att jag har sett i tidigare trådar för länge sedan någon som blev ordinerad detta till hästen. Inte för att jag vet vad den hästen egentligen hade för problem.
 
Min sambo har Ulcerös Colit och hittills har jag inte sett någon påse på magen.

Nej men då har säkert inte inflammationen spridit sig så kraftigt, men nödvändigheten av medicinering är ju under hela hans livstid.
 
nu blir jag räddare och räddare ju mer jag läser...

jag har en gk hingst som jag haft sen han var tre, nu blir han sex. han har allttid haft en "pojkmage", dvs lite lös och orolig, jag har prövat allt. bytt grovfoder, krafftfoder, kört miljoner burkar bakteriebalans och annat jox, inget hjälper, så jag får vackert tvätta hans grisiga svans och bakben (vackert grå svans och höga helstrumpor...) varje dag. vid stressmoment i stallet kan kan krubbita men det är väldigt sporadiskt, veterinären skyller på det, "nervösa hästar har dåliga magar".

ursäkta men det köper jag inte.

han är ingen nervös häst, mycket trygg i sig sjäv, och bitningen är mer av bara farten emellanåt - har själv tillbringat nätter i stallet i studiesyfte (är man galen så är man).

men nu när jag läser alla symtom blir jag livrädd, vad är detta? nämnas bör att min hingst mår konsitg nog bra på somrarna när han går ute och äter gräs.

vad tror ni som vet om min häst och denna sjukdom - har jag anledning att forska vidare, vad gör jag då?

tacksam för alla funderingar... :confused:
 
Hej på er!
Har nu efter många om och men kommit i kontakt med en homeopat, jag hoppas han kan hjälpa mig/oss. Man griper ju varje halmstrå. Men denne Hans ska vara duktig, och även ha internationella kontakter. Det låter alldeles för enkelt att bara ta bort hästen.
MVh Monica
 
Ja man gör ju det, men låt inte detta gå för långt då denna åkomma får anses som plågsam för hästen i de fall att tänkt behandling inte hjälper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp