Ultrasonic tandvård.

Sel

Trådstartare
Är det här någonting ni hört talas om? Här blir det visst vanligare och vanligare bland groomers bland annat, att erbjuda en enklare tandrengring med just en ultrasonic tandborste - och man kan köpa dem själv. Jag har pratat med flera hundägare online som varit jättenöjda med tjänsten och några som köpt en egen borste... funkar det verkligen? :)

Exempel:
https://www.emmi-pet.com/
 
Är det här någonting ni hört talas om? Här blir det visst vanligare och vanligare bland groomers bland annat, att erbjuda en enklare tandrengring med just en ultrasonic tandborste - och man kan köpa dem själv. Jag har pratat med flera hundägare online som varit jättenöjda med tjänsten och några som köpt en egen borste... funkar det verkligen? :)

Exempel:
https://www.emmi-pet.com/
Låter fantastiskt, kan man använda den på sig själv med? 😁
 
Är det här någonting ni hört talas om? Här blir det visst vanligare och vanligare bland groomers bland annat, att erbjuda en enklare tandrengring med just en ultrasonic tandborste - och man kan köpa dem själv. Jag har pratat med flera hundägare online som varit jättenöjda med tjänsten och några som köpt en egen borste... funkar det verkligen? :)

Exempel:
https://www.emmi-pet.com/
Jaaaa! Fantastiskt effektiv skulle jag säga. Köpte nyligen och har använt i 8 dagar nu på en hund med lindrig tandsten men inget inflammerat tandkött eller blottade tandhalsar. Tandstenen blir porös och är lätt att skrapa bort med nageln. På tanden med mest tandsten lossnade en stor bit tandsten efter 3 dagars användning. I övrigt har placket försvunnit och tänderna blivit vita och fina.
Är förvånad själv över hur bra det fungerar!
 
Jaaaa! Fantastiskt effektiv skulle jag säga. Köpte nyligen och har använt i 8 dagar nu på en hund med lindrig tandsten men inget inflammerat tandkött eller blottade tandhalsar. Tandstenen blir porös och är lätt att skrapa bort med nageln. På tanden med mest tandsten lossnade en stor bit tandsten efter 3 dagars användning. I övrigt har placket försvunnit och tänderna blivit vita och fina.
Är förvånad själv över hur bra det fungerar!
Så kul! Jag är själv himla sugen men ville gärna höra mig för först. Det är ju ganska mycket pengar. :)
 
Enligt vad jag sett är det ungefär lika bra som vanlig tandborstning - dvs funkar bra för underhåll, men ersätter inte undersökning och professionell rengöring i narkos när hunden väl hunnit få tandsten. Du lär inte komma åt tandstenen under tandköttskanten på vaken hund oavsett vad du använder för utrustning.

Dock verkar de iaf tidigare ha kört på en del vilseledande marknadsföring, t.ex. påstått att de rekommenderas av SLU trots att det inte stämmer, så jag skulle ta företagets övriga påståenden med en rejäl nypa salt.
 
Enligt vad jag sett är det ungefär lika bra som vanlig tandborstning - dvs funkar bra för underhåll, men ersätter inte undersökning och professionell rengöring i narkos när hunden väl hunnit få tandsten. Du lär inte komma åt tandstenen under tandköttskanten på vaken hund oavsett vad du använder för utrustning.

Dock verkar de iaf tidigare ha kört på en del vilseledande marknadsföring, t.ex. påstått att de rekommenderas av SLU trots att det inte stämmer, så jag skulle ta företagets övriga påståenden med en rejäl nypa salt.
Nej givetvis ersätter det inte besök hos vetten, det har ingen jag pratat med påstått heller, men det verkar ju oändligt mycket enklare och mindre invasivt för hunden än vanlg tandborstnng (om hunden inte uppskattar det.) :)
 
Risken med att bara ta bort den synliga tandstenen är att man inte märker det faktiska problemet i tid. Det är lättare för någon som inte kan att upptäcka tandstenspålagringar än att upptäcka tandköttsinflammation vid till synes rena tänder.
 
Risken med att bara ta bort den synliga tandstenen är att man inte märker det faktiska problemet i tid. Det är lättare för någon som inte kan att upptäcka tandstenspålagringar än att upptäcka tandköttsinflammation vid till synes rena tänder.
Fast du kan väl inte mena att man ska låta bli underhållande tandvård bara fö ratt inflammerat tandkött blir svårare att se? Tandvården förebygger ju tandköttsproblem Också.
 
Fast du kan väl inte mena att man ska låta bli underhållande tandvård bara fö ratt inflammerat tandkött blir svårare att se? Tandvården förebygger ju tandköttsproblem Också.
Nej men det är inte så ovanligt att folk tipsar om olika sätt att själv ta bort den synliga tandstenen enkelt och billigt som något slags life hack bara för att helt glömma bort tandköttet. Om den här grejen vårdar tandköttet också så är det väl jättebra.
 
Nej men det är inte så ovanligt att folk tipsar om olika sätt att själv ta bort den synliga tandstenen enkelt och billigt som något slags life hack bara för att helt glömma bort tandköttet. Om den här grejen vårdar tandköttet också så är det väl jättebra.
Billigast av allt är väl en skrapa? Jag tycker den här maskinen är rätt dyr, och som jag förstår det fungerar den som en effektiv tandborste men utan gnugg eller vibrationer. Den gör enligt utsago även tandstenen lättare att ta bort, ja, men tandkollen ska ju ändå göras hos vetten varje år.

Ta en titt på studien @falukorw länkade till. :)
 
Är det här någonting ni hört talas om? Här blir det visst vanligare och vanligare bland groomers bland annat, att erbjuda en enklare tandrengring med just en ultrasonic tandborste - och man kan köpa dem själv. Jag har pratat med flera hundägare online som varit jättenöjda med tjänsten och några som köpt en egen borste... funkar det verkligen? :)

Exempel:
https://www.emmi-pet.com/
Jag har den som numera heter Cleeny teeth. Var jättebra att lära hundarna borsta tänderna med då de inte gick med på att man borstade på vanligt vis. Nu accepterar den jag har även vanlig borstning. Hon är 7år och av liten ras och får knappt någon tandsten pga jag borstat i princip sen hon var valp.
 
Nej givetvis ersätter det inte besök hos vetten, det har ingen jag pratat med påstått heller, men det verkar ju oändligt mycket enklare och mindre invasivt för hunden än vanlg tandborstnng (om hunden inte uppskattar det.) :)
Nä som tandborste betraktat verkar den ju fungera! Tänker mest att man ska vara medveten om att det är en dyr tandborste snarare än en billig munsanering. Tycker man hör lite nu och då om folk som går till hundfrisören för att det är billigare att göra tänderna där än hos veterinären, så det är absolut inte självklart för alla..:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 545
Senast: Caoimhe
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 356
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 722
Senast: hier
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp