Bukefalos 28 år!

Vad är fel? Hjälp, snälla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

TifaStar

Jag har fått ett stort problem dem senaste 2 dagarna. Jag har en vbl valack som nyss fyllt 4 år. Jag har haft honom i 7 månader och när han kom till mig var han inkörd o tränad men ej startad o ej inriden.

Jag har själv ridit in honom o har inte haft några problem med vatken ridning eller hantering förrens igår kväll.

Igår hände detta:

Jag och min kompis Zarah som varit med under hela tiden som jag haft honom ställde upp honom utanför stallet, knäppte fast honom i de två grimskaften. Vi selade på honom och satte på rockarden och huvudlaget, allt gick lungt. precis innan vi ska knäppa lös honom RESER han sig och skallar sig själv i väggen, sliter, hoppar, sparkar o drar... sliter sönder grimskafften som han sitter fast i, skenar iväg rakt upp i skogen upp för en slänt som nästan är 90 grader. fastnar med vagnen i ett träd...

Han sliter o härjar tills skaklorna går av på vagnen.. selen slets i 1000 bitar sen var det bara full sken rakt ut på vägen.

Fick iaf tag i en genom svettig trasig häst. Ledde in honom i stallet och tog av han den utrustning som satt kvar.

Hans skinn i pannan e helt bortrivet och han har sår på alla 4 benen... men han e inte halt, konstigt nog. Väl inne i stallet igen lugnade han ner sig fort och vi tvättade såren ordentligt och kände igenom hela hästen.

Idag hände detta:

Vi tog in honom satte fast honom på gången... som vanligt. Pysslade satte på tömkörningsjorden... allt lungt o fint så långt. (Skulle tömköra för att se om han markerade på nått av benen.)

Fick på jorden lungt och smidigt medan han bara stog som vanligt. Sen vänder jag mig om för att hämta tränset, DÅ reser han sig igen... vägrar lugna ner sig... sprattlar, reser sig flera gånger... dampar runt som ja vet inte vad... Jag o Zarah ställde oss inne i en av boxarna för det gick inte att komma nära honom för han bara sparkade och slog åt alla håll.

Hakarna löset INTE ut så hästen fick mer o mer panik... till slut reser han sig upp och SLÅR RUNT o landar på ryggen... DÅ FÖRST löser panikhakarna ut.

Han kravlar sig upp o springer ut i 120...

Vi lyckades fånga in honom o sen åkte vi o hämtade hjälp av en karl. Han hjälpte oss på med resten av tömkörningsgrejerna o sen ut me hästen i paddocken... Sen efter en stund tvingade han mig att lägga på sadel o sätta på träns o rida... hästen va COOL lugn! Nu va han precis som vanligt igen.

Va e d för fel på hästen?
Jag blir både lessen och förtvivlad!

Kom med tips snälla :)
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Bra fråga dessvärre.

Om hästen helt plötsligt löper amok utan känd anledning så måste man ju börja fundera.

Kolla med förra ägarna, om de känner igen betendet.
Nu ska inte jag måla f*n på väggen, men hjärntumör eller liknande skulle kunna ge sådana reaktioner.
Panikattacker som du beskriver kan också komma vid rejält sadeltvång, men det rimmar illa med att inridningen gått bra.

Börja med att snacka med gamla ägaren.
Ta ett "prat" med din veterinär.
Fråga dig själv, kan det ha hänt någonting som gjort att hästen reagerat som den gjorde, panik för getingar, vad vet jag.
Hantera inte hästen utan hjälp i fortsättningen, så det inte händer en olycka.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Bra fråga dessvärre.

Om hästen helt plötsligt löper amok utan känd anledning så måste man ju börja fundera.

Kolla med förra ägarna, om de känner igen betendet.
Nu ska inte jag måla f*n på väggen, men hjärntumör eller liknande skulle kunna ge sådana reaktioner.
Panikattacker som du beskriver kan också komma vid rejält sadeltvång, men det rimmar illa med att inridningen gått bra.

Börja med att snacka med gamla ägaren.
Ta ett "prat" med din veterinär.
Fråga dig själv, kan det ha hänt någonting som gjort att hästen reagerat som den gjorde, panik för getingar, vad vet jag.
Hantera inte hästen utan hjälp i fortsättningen, så det inte händer en olycka.


Jag har fundert i dem banorna om hjärntumörer osv... som sagt man ska inte måla fan på väggen men man vet ju inte :/ Ska ringa veterinärerna på Ulltuna imorgon och rådfråga lite.

Panik attacken han fick idag beror ju säkert på allt som hände igår... han har helt enkelt kanske blivit rädd för att sitta fast :(

Tack för dina funderingar :) Bra att få höra vad andra tycker.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Just ja :) ang förra ägarna så har ja bara hört att hästen ska vara dominant mot främst andra hästar men även människor. Visst har jag märkt av att han e dominant men alla i stallet har alltid kunnat hatera honom utan problem :) D gånger dominansen visat sig är främst vid ridning... men han ger upp väldigt fort.

Ska iaf ringa förra ägaren och kolla om det hänt något liknande inna.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Var det första gången du körde honom efter att du fick hem hästen? Har något hänt i samband med körning tidigare? Av vad jag kan utläsa blev hästen lugn i samband med ridningen och skillnaden gör mig misstänksam om hästen råkat ut för en olycka tidigare som han fick en "flashback" från.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Det var första gången som jag och min kompis selade på honom men vi har varit emd när andra har selat honom samt kollat på när han blivit körd. Det har aldrig varit några problem.

Han har bara haft en ägare före mig.. han e uppfödd på ett stuteri där han bott hela tiden fram tills jag köpte honom för 7 månader sen. Ringde stuteriet och pratade med gamla ägaren idag och han sa att hästen aldrig gjort något likande förr.

Så jag är het förvirrad...
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Behöver inte vara så konstigt. Det kan vara så enkelt som att han blivit biten/skrämd av en insekt. Det händer att hästar får panik bara av ljudet från vissa insekter.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Förstår din förvirring. Tyvärr går det inte att säga exakt vad det var som hände men om du har möjlighet att ta hjälp under en period av förra ägaren eller den som kom till hjälp denna gång och så använder du hjälm så du själv inte råkar illa ut...så får ni se om det var nåt högst tillfälligt. Tänk på säkerheten, bara;)
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Din häst vill INTE bli körd!!!!Allt med selar och vagn utlöser ren panik ,fortsätt rid istället så ska du se att hästen lugnar ner sig..:eek::eek:
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Jag har fattat det som att det r nr den sitter fast i kombination med selning som får hästen på detta sätt. Hur som så bör inte denna häst köras av någon amatör dom första gångerna.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Behöver inte vara så konstigt. Det kan vara så enkelt som att han blivit biten/skrämd av en insekt. Det händer att hästar får panik bara av ljudet från vissa insekter.

Ja det tror jag åxå på faktiskt :)
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Jag har fattat det som att det r nr den sitter fast i kombination med selning som får hästen på detta sätt. Hur som så bör inte denna häst köras av någon amatör dom första gångerna.

Jag tror inte på att det är någon form av sadelgjordskramp eftersom jag kan rida problemfritt och man spänner ju åt den åxå... + att vi kunde tömköra honom med tömkröningsjorden efter att han slog runt. (den jorden hade han på sig när han fick panik andra gången.)

Och vad då köras av nån amatör första gångerna? Hästen är körd flera gånger i veckan i flera år.. så när olyckan inträffade så var det inte bland dem första gångerna.

Visst jag är verkligen en amatör när det gäller att köra men jag är ingen amatör när det gäller hästhantering... ingte proffs heller :P
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Din häst vill INTE bli körd!!!!Allt med selar och vagn utlöser ren panik ,fortsätt rid istället så ska du se att hästen lugnar ner sig..:eek::eek:

Nä efter detta lär han inte vilja bli körd... och ska ine behöva utsättas för det heller. Och en tömkörningsjord e ju inte samma sak som en sele... och det var den jorden han hade på sig andra gången han fick panik... Jag tror snarare att det är att han sitter fast i gången än att han får något på ryggen.. för annars borde han ju försöka kasta av mig eller sparka o leva om när vi tömkör honom...
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Hejsan, jag hade liknade problem med en häst som jag skulle ha haft på foder.

Fast det var när jag stallde upp honnom i gången och efter tag fick han någonform av panikattak, stegraöver och gjorde kullebytta och jag vet inte vad. levde rövare gjorde han iaf. Och enligt ägaren hade han aldrig vart sån förut.
Men helt ko lugn för övrigt.

Det var precis som han såg ett spöke.


men honnom lämnade jag tillbaka.:smirk:
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Hejsan, jag hade liknade problem med en häst som jag skulle ha haft på foder.

Fast det var när jag stallde upp honnom i gången och efter tag fick han någonform av panikattak, stegraöver och gjorde kullebytta och jag vet inte vad. levde rövare gjorde han iaf. Och enligt ägaren hade han aldrig vart sån förut.
Men helt ko lugn för övrigt.

Det var precis som han såg ett spöke.


men honnom lämnade jag tillbaka.:smirk:

Konstigt att man kan stalla upp hästen på gången och att den sen bara exploderar och röjer. Fattar att du lämnade tillbaka honom. JAg ska ta det väldigt lungt med min häst nu och sakta försöka få honom att inse att det inte är farligt på gången. Ska börja med att pyssla med honom när någon håller i honom i ett grimskaft... sen blir det nog till att göra iordning honom i boxen för där känner han sig ju trygg.

Men på nått vis måste jag få honom att acceptera gången igen :/ Han ska ju skos, täckas när det regnar eller snöar osv... och jag kan ju inte kräva att d andra i stallet måste täcka honom i boxen. Tills problemet är löst får jag helt enkelt fixa täckningen själv :)
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Konstigt att man kan stalla upp hästen på gången och att den sen bara exploderar och röjer. Fattar att du lämnade tillbaka honom. JAg ska ta det väldigt lungt med min häst nu och sakta försöka få honom att inse att det inte är farligt på gången. Ska börja med att pyssla med honom när någon håller i honom i ett grimskaft... sen blir det nog till att göra iordning honom i boxen för där känner han sig ju trygg.

Men på nått vis måste jag få honom att acceptera gången igen :/ Han ska ju skos, täckas när det regnar eller snöar osv... och jag kan ju inte kräva att d andra i stallet måste täcka honom i boxen. Tills problemet är löst får jag helt enkelt fixa täckningen själv :)

ja precis, jag gav ingen energi på den hästen efter som jag haft han i två dagar när det hände, försökte om och om igen men han visade tendenser tll att han skulle göra lika dant igen. Och det är lite jobbigt när dom gör så där. Hästen slog av en bit av läppen och skar upp hela pannan.:crazy:

jo det är bara att få honnom aceptera gången igen, underlättar en hel del. Hur är det med skadorna han fick?
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Jag tror inte på att det är någon form av sadelgjordskramp eftersom jag kan rida problemfritt och man spänner ju åt den åxå... + att vi kunde tömköra honom med tömkröningsjorden efter att han slog runt. (den jorden hade han på sig när han fick panik andra gången.)

Och vad då köras av nån amatör första gångerna? Hästen är körd flera gånger i veckan i flera år.. så när olyckan inträffade så var det inte bland dem första gångerna.

Visst jag är verkligen en amatör när det gäller att köra men jag är ingen amatör när det gäller hästhantering... ingte proffs heller :P

Vad jag menade var att om han blir bättre i sitt beteende så skall du be någon med bra erfarenhet av körning att köra hästen. Det var menat som ett vänligt råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Vad jag menade var att om han blir bättre i sitt beteende så skall du be någon med bra erfarenhet av körning att köra hästen. Det var menat som ett vänligt råd.

Aha då missförstog kag dej :/ Sorry. KLart att någon erfaren ska köra honom om det skulle bli aktuellt igen... som jag känner just nu vill jag låta honom slippa bli körd. Han är en fin ridhäst :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 364
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp