Bukefalos 28 år!

Vad är fel? Hjälp, snälla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Vad är det för härstammning?

HAn är upp född på ett stuteri här utanför Söderhamn där jag bor. Alla hästar från det stallet heter något med spee... Min häst heter Zeke spee E: Oktan spee U:Katinka spee

Det roliga med namnen på hästarna är att alla som är född tex -03 som min häster heter något på Z, -04 Å osv :)
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Vad är det för härstammning?

Han är uppfödd på ett stuteri här utanför Söderhamn där jag bor. Alla hästar från det stallet heter något med spee... Min häst heter Zeke spee E: Oktan spee U:Katinka spee

Det roliga med namnen på hästarna är att alla som är född tex -03 som min häster heter något på Z, -04 Å osv
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Han är uppfödd på ett stuteri här utanför Söderhamn där jag bor. Alla hästar från det stallet heter något med spee... Min häst heter Zeke spee E: Oktan spee U:Katinka spee

Det roliga med namnen på hästarna är att alla som är född tex -03 som min häster heter något på Z, -04 Å osv


Beträffande stammen så behöver du inte oroa dej. Mej veterligen finns det ingen "tokskalle" i den stammen.

Att alla hästar från ett visst stuteri har samma begynnelsebokstav årsvis är vanligt förekommande inom travaveln. Det underlättar ju att hålla reda på årskullarna. ;)
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Beträffande stammen så behöver du inte oroa dej. Mej veterligen finns det ingen "tokskalle" i den stammen.

Att alla hästar från ett visst stuteri har samma begynnelsebokstav årsvis är vanligt förekommande inom travaveln. Det underlättar ju att hålla reda på årskullarna. ;)

Aha :) Visste inte att det var vanligt men det är ju finurligt *ler* Är ju inte så insatt i travvärlden men hoppaspå att bli :) Trevlig sport med trevliga hästar.

Kan berätta att hästen min varit lugn nu iaf men har inte vågat satt fast honom i gången nå mer. Gör ordning honom i boxen istället. Har funkat bra tack o lov. Så nu är jag 99 % säker på att han förknippar att sitta fast med paniken han fick första gången :(

Nu är det bara att sakta träna på så han får känna att det inte är farligt på gången.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Hästem kan ha sadelgjordstvång även om den inte regerar på sadel. Gjordarna rtycker olika. De trycker också olika över manke/rygg.

En häst med sadeltvång kan mycket väl stå som ett ljus tills den flyttar ett ben och känner gjorden för att då explodera.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Hästem kan ha sadelgjordstvång även om den inte regerar på sadel. Gjordarna rtycker olika. De trycker också olika över manke/rygg.

En häst med sadeltvång kan mycket väl stå som ett ljus tills den flyttar ett ben och känner gjorden för att då explodera.

VAd exakt innebär sadelgjordstvång? Att dem typ har som en fobi när något sitter åt? Har dock gått att köra honom förr utan problem... en sak har jag tänkt på så här efteråt. Han är alltid körd i travsele förr men denna gång hade vi bara en körsele... dem kanske sitter åt olika?
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

De får en nerv i kläm. Vilket ger starkt obehag.

Olika modeller av selar sitter lite olika. Tex så sitter inte en travsele likadant som en loksele.

OM det är sadeltvång så var ytterst försiktig när du spänner gjorden. Spänn i många omgångar och låt gärna hästen skritta emellan.

Har själv haft problemet och fick han en gång känningar så satt det i länge efter.


Var också noga mer VAR gjorden hamnar vid hästens buk/armbågsområdet. En liten halvcentimeter kan vara avgörande.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

De får en nerv i kläm. Vilket ger starkt obehag.

Olika modeller av selar sitter lite olika. Tex så sitter inte en travsele likadant som en loksele.

OM det är sadeltvång så var ytterst försiktig när du spänner gjorden. Spänn i många omgångar och låt gärna hästen skritta emellan.

Har själv haft problemet och fick han en gång känningar så satt det i länge efter.


Var också noga mer VAR gjorden hamnar vid hästens buk/armbågsområdet. En liten halvcentimeter kan vara avgörande.

Aha :) Då förstår jag vad sadeltvång innebär... kan kanske vara något sånt. Jag red idag och det gick kanon bra.. allt var som vanligt så det skulle kanske kunna vara för att selen sitter helt olikt jämfört med vad sadeljorden gör...
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Om man tittar vidare på Zeke Spee´s stamtavla, är det så att hans mamma Katinka Spee är E:Messerschmitt och U:Barbara Spee? Isåfall kan jag tala om att jag har Katinkas (enda?) helsyskon,Tornado Spee! :)
Ville bara säga det, alltid kul med släktforskning tycker jag
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

knapp
jag hoppas verkligen att du har kollat igenom HELA hästen så han inte har ont NÅNSTANS efter sina äventyr, innan du ens tänkte på att rida?
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

Det där låter inte så kul.. Mitt råd är att först kolla upp så att hästen inte är skadad på något sätt och när du ska till att sela igen,
bryt beteendet.Gör annorlunda. Samma saker fast kanske på ett annat ställe. Börja om från början och ta en sak i taget. Byt plats i stall gången, lägg bara på en täckesjord och gå ut och gå en sväng.
Ha alltid hjälm och säkerhets väst. Babysteps...
Försök åxå va så lugn som möjligt och om du på något sätt blir nervös, tänk på något annat eller bryt din rutin. Din häst kommer att känna av om du på något sätt blir osäker och då blir han det åxå.
Hoppas att det är till någon hjälp och lycka till.
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

knapplån

jag var med om en liknande grej i ett travstall där jag jobbade: en av skötarna skulle ut med treåringen (regelbundet körd i ett års tid, drygt) och selar och spänner för som vanligt, men plötsligt får hästen fnatt och kastar sig ut med rockard och allt, löper rakt igenom hagar och staket, släpar med sig både cyklar (tog ett varv över gården där cyklarna stod), höhäckar och en massa annat. slutligen stupar hästen och få klippas loss från rockarden.
hästen halde ALDRIG visat sådana tendenser tidigare, och efter några dagars vila och vet.koll så skulle ägaren testa att köra igen. hästen var lite spänd, men det gick bra. efter detta visade han aldrig mer sådana tendenser.

vad som faktiskt hände den där gången när han löpte amok kan nog ingen säkert tala om, men det kan egentligen bero på vad som helst; insektsbett, nerv i kläm, något som skaver/gör ont o.s.v. huvudsaken var dock att han inte uppvisade tendenserna igen och han blev en fin travhäst.

jag tycker att du ska ta hjälp av någon som känner hästen, kanske den förra ägaren, och testa att sela på men kanske på något annat ställe än där hästen flippade. kanske någon bara kan hålla hästen när du selar. kolla över utrustning och se om selen skaver/gör ont. den har ju inte samma tryckpunkter som en sadel, kanske är det t.ex. svanskappan som irriterar eller liknande.

mitt råd är i alla fall att prova igen, men lungt och försiktigt och med massor av hjälp från andra. annars finns risken att hästen alltid kommer att förknippa sele och körning med något som är farligt/obehagligt. och även om det är en fin ridhäst så är det alltid kul att ha alternativet att kunna köra ibland ;)
 
Sv: Vad är fel? Hjälp, snälla.

*Knapplån*

Då denna tråd är sen juli 2007, räknar jag med att trådskaparen har sökt hjälp och kollat igenom hästen. Och jag låser den, innan för mkt spekulationer kommer igång igen.

/IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 364
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp