Bukefalos 28 år!

Underbara grisar

Luff

Trådstartare
Blev inspirerad av konditionstråden och vill dela med mig av en grishistoria.
Jag jobbade på en lantgård med vandrarhem där djuren ingick i alla gästers vardag. Dock blev det väldigt intensiva möten denna speciella sommar.
2 av våra lantrassuggor grisade på senvåren med bara någon veckas mellanrum. Resultat blev 7 för gamla Maja och 18 för Amanda.

Amanda var en riktigt kelgris och redan från början var det massor med barn inne i griskätten då hon var så snäll (för den som nu tycker det verkar hemskt att djuren inte fick vara ifred så kan jag meddela att lagården var bara öppen 08.00-10.30 och 16.00-17.30).
Där kunde vara en hel bunt med barn och smågrisar som liksom krälade runt på varandra medans Amanda mycket nöjt småpratade.
Det var ju alltid något barn som kliade henne också.
Efter några veckor så började Amandas smågrisar klänga ut genom spjälorna i kätten - jag fick intrycket av att dom tyckte att kan barna springa ut o in så kan väl vi.

Det var ju rätt sött så vi tyckte det inte gjorde så mycket om dom tuffade omkring i lagården - det inträffade oftast när vi personal gjorde sista sysslorna och barnen gått.

Efter ytterligare någon vecka hade det dock eskalerat - grisarna var överallt i lagården och sprallade. Nu hade dom dessutom börjat snacka med sina äldre polare i kätten bredvid.
Dom stod verkligen utanför och småpratade och rätt var det var så hade även denna kull börjat klänga ut.
Vi har aldrig förr eller senare haft någon griskull som rymt ur dessa kättar ska väl tilläggas.

Nu hade vi 25 smågrisar som rejsade runt i lagården i ett riktigt huligangäng.

Detta gäng blev modigare och modigare och snart var världen utanför oemotståndlig.
25 små grisar började utforska omvärlden.
Hönshus var lattjolajban, havre kan man hitta där - ankor kan fräsa och ankdammen är våt.
Katter är väldigt underliga men det går att omringa en om man är många.

Forts följer...
 
Sv: Underbara grisar

Vad man mera kan göra är att springa - fort, fort.
Varje lagårdspass började med grisrejset. Ut genom gödselgången, över gödselstacken, framför hönshuset, runt garaget och sen drar man på som tusan på rakan upp mot stora lagårdsdörren.
Jag har ett minne som får mig att skratta högt varje gång jag tänker på det.
Lagårdspasset hade precis börjat. Jag står på trappen till huvudbyggnaden - den dagen jobbade jag i cafet.
En tysk familj bestående av mormor, mamma och 10-årig dotter är på väg mot lagården för sin första morgon i en svensk lagård.

Då ser jag dom - smågrisgänget - dom kommer i full fart bakom garaget - den tyska familjen går på framsidan. Grisarna saktar ner i kurvan runt kortsidan för att sen växla upp och ge järnet.

Dom kommer alltså i maxfart upp bakifrån - mellan dessa gäster. 25 st grisar, gruffande o uffande, m flaxande öron ackompanjerade av skrikande vettskrämda tyskar.

Underbara grisar...minnen för livet gav dom mig.
(tyskarna tyckte det var jättegulligt dom också, andra gången när dom var lite mer förberedda)
 
Sv: Underbara grisar

Hahaha, ja de är för härliga:love:

Brukar stå och studera smågrisarna när de leker och rejsar runt i boxarna:D Likaså när "skrotbarnen" (de som ska växa till sig/avlivas) springer runt i en lösdrift.

Det är piruetter och hela köret:D

Hoppa upp och ner på mamma är också en sport de brukar utöva;)
 
Sv: Underbara grisar

På lantbruksskolan - för länge sedan, brukade vi tjejer när vi mockade släppa ut varje grisskock så dom fick rejsa i gödselgången på spaltgolvet. Det var väl det enda roliga dom fick i livet. Det var inte populärt. Killarna i klassen och den griniga grisskötaren fräste åt oss att sluta fjanta oss m djuren.
Idag 25 år senare går grisarna i lösdrift på samma skola, suggorna går med sina grisar flock i djup halmbädd och några av killarna i min klass jobbar i just detta svinhus - dom muttrar lite när vi påminner dom om hur det var då - för lääänge sedan.
Idag får grisarna rejsa...
 
Sv: Underbara grisar

Jo man brukar se hur det riktigt lyser i ögonen på dom när de är utanför boxen och kan springa som de vill.:love:

Visserligen endast i en lång gång men ändå.
 
Sv: Underbara grisar

kl

Jo smågrisar älskar att springa lösa och upptäcka världen. Funkar inte så bra här dock med stor väg ganska nära gården samt GRANNENS TRÄDGÅRD ca 20 meter fr stallet.

Men minigrisarna får rusa runt dels i stallet vid mockning om vintern och dels ute i hagar när vädret tillåter.

/KT
 
Sv: Underbara grisar

På lantbruksskolan - för länge sedan, brukade vi tjejer när vi mockade släppa ut varje grisskock så dom fick rejsa i gödselgången på spaltgolvet. Det var väl det enda roliga dom fick i livet. Det var inte populärt. Killarna i klassen och den griniga grisskötaren fräste åt oss att sluta fjanta oss m djuren.
Idag 25 år senare går grisarna i lösdrift på samma skola, suggorna går med sina grisar flock i djup halmbädd och några av killarna i min klass jobbar i just detta svinhus - dom muttrar lite när vi påminner dom om hur det var då - för lääänge sedan.
Idag får grisarna rejsa...

Kom på en sak:
Hur fick ni tillbaka alla i deras rätta boxar:crazy:?
 
Sv: Underbara grisar

Man tog en kätte i taget - när man mockade den så fick invånarna rejsa - det tog som sagt var lite tid - därav gnället från omgivningen.
Dom hann ju oftast bara springa fram och tillbaka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp