Bukefalos 28 år!

"Underhåll" till barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

CillaW

Trådstartare
Någon som har koll på hur man räknar ut vad föräldern barnen inte bor hos bör betala varje månad?
Hälften av de faktiska kostnaderna (om de inte är helt orimliga), eller finns det en schablon man räknar med att varje barn bör kosta?
Räknar man på en procentsats av inkomsten eller en fast summa?

Finns det någonstans man kan läsa mer om detta?
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Men gud den gjorde det själv......vilken dator jag har...det är som med hästen,fattar inte hur den blev inriden heller :rofl:
Börjar bli lite trött :D
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Det finns en chablonsumma på 1 173:-/månad som den förälder som inte är boendeförälder ska betala i underhållsbidrag. Vill man ha mera och den andre föräldern inte går med på det kan man gå till domstol, men det ska vara väldigt stora inkomstskillnader mellan boendeförälder och underhållsförälder innan rätten dömer till högre underhåll än chablonen.
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Hmmmm. Bra.
Fast jag ser inte att det finns boendekostnader inräknade.

Ska kolla mer, och se om jag kan räkna på det. De faktiska kostnaderna är ju som de är i alla fall.
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Vilken intressant sida! Hade ingen aning om att den fanns trots att jag själv arbetar som familjerättssocionom :o
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Görel skrev:
Det finns en chablonsumma på 1 173:-/månad som den förälder som inte är boendeförälder ska betala i underhållsbidrag. Vill man ha mera och den andre föräldern inte går med på det kan man gå till domstol, men det ska vara väldigt stora inkomstskillnader mellan boendeförälder och underhållsförälder innan rätten dömer till högre underhåll än chablonen.

Men den schablonsumman täcker ju inte hälften av de faktiska kostnaderna, på långa vägar?

I det här fallet har den andra föräldern en mycket bättre inkomst (dessutom finns det två inkomster i den "nya" familjen, även om man inte ska räkna så).
 
Sv: "Underhåll" till barn?

CillaW skrev:
Men den schablonsumman täcker ju inte hälften av de faktiska kostnaderna, på långa vägar?

I det här fallet har den andra föräldern en mycket bättre inkomst (dessutom finns det två inkomster i den "nya" familjen, även om man inte ska räkna så).

Jag vet! Får ofta tjänstesamtal från förtvivlade mammor som arbetar deltid med låg lön och har barn ihop med män som tjänar dubbelt så mycket men som ändå inte vill betala mer än 1 173:-. Det enda föräldrabalken säger är att föräldrarna ska bidra till barnets försörjning efter förmåga (minns inte texten exakt, tror att det är kap 7), och sedan har försäkringskassan och domstolar praxis som de följer.
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Görel skrev:
Det finns en chablonsumma på 1 173:-/månad som den förälder som inte är boendeförälder ska betala i underhållsbidrag. Vill man ha mera och den andre föräldern inte går med på det kan man gå till domstol, men det ska vara väldigt stora inkomstskillnader mellan boendeförälder och underhållsförälder innan rätten dömer till högre underhåll än chablonen.
Och den summan är densamma som barnen som får barnpension får? Så var det "på min tid", det var exakt samma. Fast det var 1998 senast jag fick det, men det har väl inte ändrats?
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Barnpensionen grundas på den avlidna förälderns ATP-poäng. Vet barn som förlorat välavlönade föräldrar i Tsunamikatastrofen som får högre barnpension än undrrhållssumman.
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Aha...jag får väl vänta och se vad försäkringskassan kommer fram till då. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 161
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp