Bukefalos 28 år!

"Underhåll" till barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

CillaW

Trådstartare
Någon som har koll på hur man räknar ut vad föräldern barnen inte bor hos bör betala varje månad?
Hälften av de faktiska kostnaderna (om de inte är helt orimliga), eller finns det en schablon man räknar med att varje barn bör kosta?
Räknar man på en procentsats av inkomsten eller en fast summa?

Finns det någonstans man kan läsa mer om detta?
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Men gud den gjorde det själv......vilken dator jag har...det är som med hästen,fattar inte hur den blev inriden heller :rofl:
Börjar bli lite trött :D
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Det finns en chablonsumma på 1 173:-/månad som den förälder som inte är boendeförälder ska betala i underhållsbidrag. Vill man ha mera och den andre föräldern inte går med på det kan man gå till domstol, men det ska vara väldigt stora inkomstskillnader mellan boendeförälder och underhållsförälder innan rätten dömer till högre underhåll än chablonen.
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Hmmmm. Bra.
Fast jag ser inte att det finns boendekostnader inräknade.

Ska kolla mer, och se om jag kan räkna på det. De faktiska kostnaderna är ju som de är i alla fall.
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Vilken intressant sida! Hade ingen aning om att den fanns trots att jag själv arbetar som familjerättssocionom :o
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Görel skrev:
Det finns en chablonsumma på 1 173:-/månad som den förälder som inte är boendeförälder ska betala i underhållsbidrag. Vill man ha mera och den andre föräldern inte går med på det kan man gå till domstol, men det ska vara väldigt stora inkomstskillnader mellan boendeförälder och underhållsförälder innan rätten dömer till högre underhåll än chablonen.

Men den schablonsumman täcker ju inte hälften av de faktiska kostnaderna, på långa vägar?

I det här fallet har den andra föräldern en mycket bättre inkomst (dessutom finns det två inkomster i den "nya" familjen, även om man inte ska räkna så).
 
Sv: "Underhåll" till barn?

CillaW skrev:
Men den schablonsumman täcker ju inte hälften av de faktiska kostnaderna, på långa vägar?

I det här fallet har den andra föräldern en mycket bättre inkomst (dessutom finns det två inkomster i den "nya" familjen, även om man inte ska räkna så).

Jag vet! Får ofta tjänstesamtal från förtvivlade mammor som arbetar deltid med låg lön och har barn ihop med män som tjänar dubbelt så mycket men som ändå inte vill betala mer än 1 173:-. Det enda föräldrabalken säger är att föräldrarna ska bidra till barnets försörjning efter förmåga (minns inte texten exakt, tror att det är kap 7), och sedan har försäkringskassan och domstolar praxis som de följer.
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Görel skrev:
Det finns en chablonsumma på 1 173:-/månad som den förälder som inte är boendeförälder ska betala i underhållsbidrag. Vill man ha mera och den andre föräldern inte går med på det kan man gå till domstol, men det ska vara väldigt stora inkomstskillnader mellan boendeförälder och underhållsförälder innan rätten dömer till högre underhåll än chablonen.
Och den summan är densamma som barnen som får barnpension får? Så var det "på min tid", det var exakt samma. Fast det var 1998 senast jag fick det, men det har väl inte ändrats?
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Barnpensionen grundas på den avlidna förälderns ATP-poäng. Vet barn som förlorat välavlönade föräldrar i Tsunamikatastrofen som får högre barnpension än undrrhållssumman.
 
Sv: "Underhåll" till barn?

Aha...jag får väl vänta och se vad försäkringskassan kommer fram till då. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 083
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 600
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp