Bukefalos 28 år!

Underlag för marsvin (ute)

turbofling

Trådstartare
Vi haller pa att bygga utebur till vara tre marsvin och nu funderar jag pa underlaget i "utedelen". Vi har mkt sma rovdjur sa det är nät i botten och det känns inte sa skönt att springa pa för dom sma tassarna. Vad skulle ni ha vald för underlag för nätet? Matjord? Sand? När vi är hemma och ute kommer har dom en betesbur där dom kan äta gräs.
 
Om det är en utebur som alltid kommer att stå på samma plats så skulle jag nog göra på hönshusmodellen och gräva ner gallret istället. Kan vara fördelaktigt i sådana fall att göra en utebur i sektioner så att några delar står på tillväxt medan andra delar används, precis som man skiftar hagar med hästar.
 
Den kommer sta pa samma plats, buren är redan byggd sa det är svart att ändra nu. Platsen buren star pa är skuggig sa det växer daligt med gräs där ända (därför dom kommer ha den som boplats och sen komma ut i betesbur när vi är ute). Vi tänkte först gräva ner nätet men gav upp fort, var mark bestar av 99% berg och sten sa det var inte möjligt.
 
Äter de bark? Annars hade jag kunnat tänka mig just bark, för att det är mjukt, alltså den typen som går att köpa till terrarium.
 
Det fick bli en blandning av matjord och lite fint grus. Tänkte platta till det ordentligt och sa gräs sa blir det ju samma sak som utan nät. Det dröjer nog ngr veckor till innan dom kan ga ut sa det hinner "sätta sig" innan det.
 
Det fick bli en blandning av matjord och lite fint grus. Tänkte platta till det ordentligt och sa gräs sa blir det ju samma sak som utan nät. Det dröjer nog ngr veckor till innan dom kan ga ut sa det hinner "sätta sig" innan det.
tänk på att nergrävt nät (om det är tunt ståltrådsnät) rostar sönder väldigt fort vid markkontakt, ännu snabbare om det är nergrävt. Det kan behöva kontrolleras varje år.
 
Vi har samma sak i kaninhägnet och det kontrolleras regelbundet och är fortfande fint efter 3 ar men tack för paninnelsen :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Övr. Hund Hej! Jag har två stycken hundgårdar idag, varav den ena är 28kvm och den andra är 46kvm. Det är plattor längs med kanterna, och så är...
Svar
1
· Visningar
1 169
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Vad föredrar ni för underlag UTOMHUS om gräs INTE är ett alternativ? Förutsättningarna för klubbens agilityplan är någon slags naturlig...
2
Svar
20
· Visningar
3 128
Senast: dpmatte
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 586
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp