Bukefalos 28 år!

Undersökning om hästars hälsa

Sv: Undersökning om hästars hälsa

Intressant - men - jag ställer mig väldigt frågande till påståendet att ridhästar har problem med kotledsinflammationer fram och travhästar störs av kotlederna bak??! Aldrig har jag varit med om att behandla en travare i kotleden bak, knän och någon sällsynt gång has, men kotled? Däremot framben kotor och carpus, jajamen!
 
Sv: Undersökning om hästars hälsa

Jag är tveksam till den här undersökningen.
Den har säkert kommit fram till korrekta slutsatser, men hur är källmaterialet egentligen ?

Eftersom undersökningen baseras på kliniker och ett försäkringsbolag så är ju detta i sig rätt så snedvridet.
Konstaterandet att i storstäder så finns fler problemhästar behöver man ju inte vara einstein för att lista ut - i storstäder gör man i princip alla hältutredningar på klinik (det går ju l iksom inte att få ut veternärer för sånt, de hänvisar typ alltid till kliniker som dessutom finns i relativ närhet), medan på landsorten så tar man ut distriktaren - och som då gör hältutredningar och behandling av tex kotleder. Klart som korvspad att statistiken då visar att storstadshästar har större problem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu finns det lite mer kunskap om astma och osteoartrit hos hästar. Det visar två nya studier från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 895
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 355
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp