Bukefalos 28 år!

Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

kanske för att jag inte alls påstått det motsatta
- och jag har bla använt VAT som referens, eftersom denne är en av dem jag lär mig av :grin:
Om man då gör som VAT och andra kunniga föreslår; att man verkar ned den till strålens bredaste punkt, kommer den att se ut så här på en höft ungefär

Ingenstans har jag skrivit att detta är fel - tvärtom det är de råd jag själv fick av den veterinär som jag talade med på Ultuna.

Jag har ingenstans skrivit att man inte ska göra såhär, bara att det kanske inte alltid är så enkelt, och att om man ändrar vinkeln drastiskt så kan det behöva kompenseras.

Jag har reagerat på det "är bara att"

för jag tolkar detta

Räcker inte verkningsåtgärden till för att skapa balans får man komplettera med ett passande beslag vilket ytterligare kan hjälpa till med att förflytta vikten bakåt.

Som att det ibland kan behövas flera åtgärder för att skapa balans. Dvs det handlar inte om den understuckna trakten enbart, utan att skapa balans i hela benet.
 
Senast ändrad:
Sv: Understuckna trakter

KL

Får man ställa en annan dum fråga då till dem som kan:confused: När en häst har olika höjd/storlek på hovarna har man sagt att det är den mindre (men ofta högre(?) hoven) som belastas mest, Stämmer inte det längre då? Ang det här med vikt vägg osv. Är det då den större (och ofta lägre(?) ) hoven som istället bär mer vikt?

Vi hade en diskussion om det nyligen några stycken nämligen, och någon sa just så.

himla bra fråga (här gäller det att ompröva allt)

Om en vägg i sidled som är merbelastad viker sig vad händer då med trakt respektive tådel - hur beter sig en trakt som är för hög - jag vet att den blir spetsigare i hovforen - men vad händer med hörnstöden - närmar sig - går isär.

Den bild jag har framför mig säger att de går ihop och hoven blir trång, och högre i trakten
 
Senast ändrad:
Sv: Understuckna trakter

De hästar som jag har sett haft så har varit mkt stora hästar.
Ofta skadade oxå.

De var uppkilade på den plattare hoven.

min teori där är att det fortgår år ut o år in är delvis pga att strålen( dessa hästar har mkt stora sådana) får ett större tryck o hela tiden hjälper till att trycka ut hoven. Hörnstöden ligger hela tiden- även om de verkas ner varje gång- de bär inte för trycket.

Den ena hästen har fått ett annat specialbeslag o har blivit bättre, men dock halt till o från hela tiden.

VAT eller Lilla Skutt... kanske kan svara om det är helt fel tänkt.:bow:
 
Sv: Understuckna trakter

När vi diskuterade det här så tyckte vi att det vore mer logiskt att den utflutna "stora" hoven är den som bär mer vikt, men man har alltid hört tvärtom.:confused: Men å andra sidan trodde jag ju också att en hov med en utfluten vä'gg belastades mer på den raka sidan och nu är det tydligen inte så (vilket också verkar helt logiskt tycker jag)

Delvis KL

ja det vore jätteintressant om någon som lärt mer om det här kunde svara, och hur man har kommmit fram till det, tvärtemot vad man trott :confused: Det måste ju sen göra att många kanske varit felskodda:crazy:

Vad händer i hoven som sagt?

OCh hur spelar ljusare hovar in i det här, (som ofta verkar vara de som lättare flyter ut:confused: ) Och hur påverkar det om en häst haft tex en trampskada i kronranden eller broddtramp, det växer ner med hålvägg som följd, hoven viker sej, hur påverkar det hela hästen s a s?

Många frågor när man börjar tänka på det.
 
Sv: Understuckna trakter

En vid hov expanderar ju mer än en trång hov.

Om den ena väggen flyter ut blir den dessutom lägre o kan väl då få mer tryck- ändrad belastning o den flyter ut mer. Ond cirkel.
Den raka väggen måste ju få mer utlägg/ stöd så den kan börja fungera.

Ingen Vet eller hovis som jag har frågat anser att opigmenterad hud/ hov är av sämre material.
Det tycker jag:angel:
Vem vill ha en häst med bläs o 4 höga vita ben:eek:
 
Sv: Understuckna trakter

En hovslagare som jag hade till min häst menade att vita hovar växte snabbare än mörkare. Men inte att de skulle vara sämre på ngt sätt, ingen aning om det stämmer. Han menade mer att det blev svårt med rätt tidsintervall för de hästar som har olika hovar.
 
Sv: Understuckna trakter

De hästar som jag har sett haft så har varit mkt stora hästar.
Ofta skadade oxå.

De var uppkilade på den plattare hoven.

min teori där är att det fortgår år ut o år in är delvis pga att strålen( dessa hästar har mkt stora sådana) får ett större tryck o hela tiden hjälper till att trycka ut hoven. Hörnstöden ligger hela tiden- även om de verkas ner varje gång- de bär inte för trycket.

Den ena hästen har fått ett annat specialbeslag o har blivit bättre, men dock halt till o från hela tiden.

VAT eller Lilla Skutt... kanske kan svara om det är helt fel tänkt.:bow:

Många frågor blir det.....!

Min åsikt är att den platta hoven är den mest belastade.

Det som i första hand påverkar hovens form och storlek är Arvet, Belastningens storlek och Belastningens riktning.
Men även rörelse under uppväxten, stallmiljö, ryttarens inverkan, sjukdom/skador, hovslagare mm.
Om hoven redan har en felaktig form kan deffekten förstärkas ytterligare av något av ovanstående.

Hovbenet ger stöd och riktning till de övre två tredjedelarna av hovkapseln medans den nedre tredjedelen och hovens bakre delar är de som förändras mest av belastning.

För höga trakter kan leda till att ballarna drar ihop sig vid belastning och eftersom strålen inte får mothåll från underlaget har inte heller elastiska putan ngt mothåll för att möta kronbenet i genomtrampet. Om inte kronbenet får stöd kommer inte heller någon utvidgning i hovens övre del att ske.

Om strålen däremot överbelastas kan det leda till att nedre delen av väggen dras ihop medan ballarna utvidgas.
Ganska ofta kan man se just dennna hovform på hästar med problem i strålbensområdet.
Ibland är det svårdiagnostiserat och ibland omöjligt att få en diagnos men om man då provar sko dessa hästar med "hela paketet": Snabb överrullning, Aluminium heartbar, Öppen kilsula altenativt Nätad kilsula samt Silikonkudde/Flytsula så brukar det ganska ofta bli ett positivt resultat.
Hästen kan fås till att fungera med hjälp av denna "konstgjorda andning" och det måste man kanske tyvärr acceptera.

Som jag skrivit tidigare är det absolut nödvändigt att man vid kilning kompletterar med silikonkudde för att ge kronbenet (och väggen) support i genomtrampet annars kan det lätt gå åt skogen.
 
Sv: Understuckna trakter

kl

Hur är det att spika i breddade lameller? Är det verkligen bra? Jag tänker att det är ju en skada...
Det borde ju göra ont...
 
Sv: Understuckna trakter

en annan fundering jag har: Kan jag göra något för att hjälp/"stötta" hästens leder och senor? t.ex. linda med BoT?
 
Sv: Understuckna trakter

jaha :o jag behöver nog läsa på mer om hovslageri :p

jag tror att pållen började bli kinkig med hovslagare i samband med att jag bytte hovslagare för två år sen...
 
Sv: Understuckna trakter

min teori där är att det fortgår år ut o år in är delvis pga att strålen( dessa hästar har mkt stora sådana) får ett större tryck o hela tiden hjälper till att trycka ut hoven. Hörnstöden ligger hela tiden- även om de verkas ner varje gång- de bär inte för trycket.

Knapplånar med lånat Axels text

Tvärtom som du skriver är det, man skall lyssna på naturen.:idea:

Om hästen har en jättestråle så har nog naturen en anledning till det:laugh: Den fyller en funktion

Min häst fick två sådana fötter då den sprang på bogarna när den hade ont i ryggen, dvs hovformen kom av överbelastning av framdelen. Sedan som alla vet så ändras inte rörelsemönster av sig självt och definitivt inte om hästen inte får hjälp att ta bort muskelspänningar och ändra sin koordination

Sådant tar tid. Väääääldigt lång tid, och kräver en massiv insats av behandling

I allafall Om jag tolkar VAT rent logiskt så borde en understucken trakt bero på att hästen har för mycket vikt i tån - och han vill flytta vikt bakåt. det är den logiska slutsatsen, men om den är korrekt vet jag inte.

Understuckna trakter i min lärobok var sådana som korvade/krullade in sig under hoven, medan vissa anser att trakten är understucken så länge hovformen är annorlunda i markplan än i kronrand.
Vad som är sant vet jag inte

I alla fall ,min häst med de två överbelastade utplattade pannkakorna sjönk ned med trakterna i underlaget - så att enbart flytta vikten bakåt på henne hade varit dumt. väldigt dumt

Jag har som sagt bett en massa hovisar om hjälp med min - och fått flera olika förslag - vissa mindre bra :o andra bättre. Med fel diagnos var tom fångskoning på tapeten - men jag avböjde :p


Det viktigaste i skoning tycker jag är att lyssna på hoven. Min häst har fötter som jag aldrig sett dess like, stenhårda och en tjock sula som på en shettis, samtidigt platta och med konstruktion som vissa islänningar. Jättestråle och traktväggar som var millimetertunna.

Det måste vara en vits med denna jättestråle har jag tänkt, naturens sätt att kompensera kanske? Sedan igen så allt finns i anamnesen (sjukdomshistoria) Eftersom min häst blev helt ohalt på sand gång på gång, så kunde man utesluta fång. Och tänka något fick den på sand som den inte fick på gräs, vad - jo stöd underifrån. Hade jag vetat om att det var VAT jag skulle frågat i somras :p - så hade jag haft mindre magsår och mindre gråa hår nu :crazy: :rofl:

Eftersom väggen inte håller för belastningen så har jag efter att (sluläderinflammationen var läkt) avlasta vägg och merbelasta stråle.

På min tid fanns inte flytsulor, och alla dessa plaster,men det fanns "hådens special" dvs en stråltryckarsula, så man kan åstadkomma nästan samma sak ändå dvs ge hovbenet/kronben/ kotben stöd underifrån så att inte hovmekanismen pressar isär hovarna till plattfötter.
Men de *devil* LOL sulorna skall ju sitta kvar också med lera upp till knäna - så heja den som uppfann Vettec *banana*

Axel har rätt i att det handlar om hovmekasmen som pressar isär fötterna, Men pressen kommer alltså uppifrån - vilket gör att hästar som är väldigt olika i fötterna troligen har någon slags smärta någonstans i kroppen som gör att de merbelastar ena fram

För som jag skrev några sidor tillbaka det finns en nyare variant av hovmekanismen, dvs att den skapas uppifrån

Så nej - det är inte strålen som pressar ut, utan det faktum att strålen får för lite mottryck underifrån.:idea:


det finns en anlening att jag är en smula rabiat ang hygienen då strålarna hos alltför många hästar äts upp av bakterier
 
Senast ändrad:
Sv: Understuckna trakter

jaha :o jag behöver nog läsa på mer om hovslageri :p

jag tror att pållen började bli kinkig med hovslagare i samband med att jag bytte hovslagare för två år sen...

Två år sedan kan man inte se på hoven, det man kan se är en riktningsförändring i tid med pinnen

Jag tror de flesta behöver läsa på om skoning - också vi hovisar

Och här har jag en tanke, med tanke på vad den första hovisen som var ansvarig för blockutbilningen viskat i mitt öra
Nämligen att gamla Åkerblom, mer eller mindre är avskriven av tyska böcker i hovslagi.

och tittar man där i Åkerblom så finns mycket förklarat, bla detta med hovmekanismen uppifrån

Vilken kringelkrok har den svenska hovslagarutbildningen varit i - och vad lär de sig på skolan nu :confused:

Boken heter "Lärobok i Hovbeslag" och utkom 1958 :angel:

"Skriven" av Eric Åkerblom, kolla bibliotek eller antikvariat på nätet. helt enkelt googla efter den
 
Sv: Understuckna trakter

Ps de flesta barfotasidor har en himla massa fel - värre än min gamla utbildning :eek:

bla har de fel förklaring till hovmekanismen

bla.....
 
Sv: Understuckna trakter

Okej. Jag ska googla efter den boken :) Är den svår att förstå?

Ja, jag har märkt att det står lite olika på olika sidor :confused: Det är svårt för mig att avgöra vad som är rätt och fel.

Boken "Hovvård" av Lars-Erik Magnusson, hur är den?
 
Sv: Understuckna trakter

Så nej - det är inte strålen som pressar ut, utan det faktum att strålen får för lite mottryck underifrån.
Nja jag menar att strålen får ett för stort tryck. Att den kan vara högre än hovväggen o bär nästan all vikt på den eller att den är kant i kant med hovväggen o med tryck- mottryck ändå får vara med i den primära belastningen- att den inte är sekundär- att hovväggen tar i första millisekunden o sen strålen som trycks ner- om den har en fungerande hovmekanism.

Tack VAT för svar:bow:
 
Sv: Understuckna trakter

Nja jag menar att strålen får ett för stort tryck. Att den kan vara högre än hovväggen o bär nästan all vikt på den eller att den är kant i kant med hovväggen o med tryck- mottryck ändå får vara med i den primära belastningen- att den inte är sekundär- att hovväggen tar i första millisekunden o sen strålen som trycks ner- om den har en fungerande hovmekanism.

Jag förstår vad du menar för du använder den gamla förklaringsmodellen. Men du verkar generellt inte förstå vad jag skriver

För om man tänker i den ny/gamla (enligt blocken och Åkerblom) förklaringsmodellen såsom jag fått förklarat för mig av de blockutbildade så sker hovmekanismen beroende på tryck uppifrån dvs belastning på benet- om hoven fylls ut underifrån så håller det emot och minskar hovmekanismen - och hoven håller ihop

Tvärtom vad du och jag fått lära oss

Det är därför som VAT skriver silikonkudde här flera gånger, han skriver det i samband med kil - men det kan användas till annat.
Tunna sulor, tunna väggar, Allting där hoven behöver hjälp med att "hålla ihop" och få MINDRE hovmekanism

Hovbroskförbening tex

Nu med dessa hästar som du beskriver med lika fötter sitter grundproblemet säkert någon annanstans. liksom det gjorde på min
 
Senast ändrad:
Sv: Understuckna trakter

Nej inte svår att förstå. Nu har jag lånat ut min Magnusson och inte fått tillbaka den, men som jag upplever den missar den belastningsförklaringar

Nu så är det säkert en del som är förlegat -58 är -58 liksom. Rätt länge sedan. Men mig veterligen finns det inget annat
kanske något på engelska - säkerligen på tyska
 
Senast ändrad:
Sv: Understuckna trakter

En vid hov expanderar ju mer än en trång hov.

Om den ena väggen flyter ut blir den dessutom lägre o kan väl då få mer tryck- ändrad belastning o den flyter ut mer. Ond cirkel.
Den raka väggen måste ju få mer utlägg/ stöd så den kan börja fungera.

Ingen Vet eller hovis som jag har frågat anser att opigmenterad hud/ hov är av sämre material.
Det tycker jag:angel:
Vem vill ha en häst med bläs o 4 höga vita ben:eek:

jag kan byta mot en med bara 2 vita ben och bara 2½ ljus hov:cool: Billig idag så passa på:rofl:

jag tror också at de ljusa hovarna är sämre liksom den ljusa huden, som är mycket känsligare. Mitt förra sto hade tex 1½ vitt bakben och hennes kraftiga allergimugg som hon hade när jag köpte henne följde exakt den vita huden, ingen ovanför på något ben och inget alls på de svarta frambenen. Altså mer och högre upp på det hela vita bakbenet.

Snacka inte med mej om att det inte skiljer:rofl:, det skiljer alltid! jag skulle kunna skriva en hel tråd med exempel:cool: Både hud och hovar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Katthälsa Seven är jättehungrig jämt. Jag jobbade idag, hon fick frukost och sen blötmat när jag kom hem. Trots det skickade jag ner henne från...
Svar
4
· Visningar
324
Senast: MissFideli
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp